tilbage

Land Rover Forum  

Index
102478: gear olie s 3 (16-10-2010 10:31:31)
Peter Nilsson #2650, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.4.190)
Hej derude er der nogen der ved om en s 3 kan klare gl 5 gearolie både i aksler og gearkasse elller om man skal ud og lede efter gl 4 er det ren religion eller kan den ikke holde til gl 5 da det er meget nenmmere at få fat i. mvh peter
Index
102481: sv: gear olie s 3 (16-10-2010 11:37:24) (svar på 102478)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 80.199.168.2)
Hej Peter
Gearkassen i en serie 3, har det bedst med en GL4 olie. Der er noget med at GL5 ødelægger messing ringe i gearkassen. GL4 er nu ikke så svær at få fat i, spørg nogle af de seriøse olie leverandører. Jeg købte selv 80-90W olie GL4 hos min lokale Texaco olie forhandler.

Mvh

Henrik Nielsen
110 V8
109 serie IIa
Index
102484: sv: sv: gear olie s 3 (16-10-2010 15:29:14) (svar på 102481)
Regin Nolsøe Stenberg #7565, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.84.27)
GL4 fås hos Bremseservice i Frederiksværk i forbrugervenlige 1 L. dunke med en lang hældetud,der gør det noget nemmere at få på gearkassen...
Mvh.
Regin
Index
102485: sv: sv: sv: gear olie s 3 (16-10-2010 17:05:17) (svar på 102484)
Johannes Jakobsen #5810, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.145.42.47)
Goddag

Ellers så besøg hjemmesiden www.koenigwinches.dk.
Han er mægtig flink og jeg gav 760 kroner for 8 liter motorolie og 10 liter gearolie.
Jeg fik så godt nok en kollega til at samle det op for mig på Fyn.
Og det er af følgende type: 80W/90 Hypoid GL4 til seriebiler a 42,-

Mvh
Johannes
Index
102486: sv: gear olie s 3 (16-10-2010 18:14:44) (svar på 102478)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Jeg havde selv de samme overvejelser i sin tid, da jeg ret hurtigt :-) skulle til at fylde olie på...
Efter at have undersøgt sagen omkring kategoriseringen af olie, fandt jeg ud af at gl4 er en udgået standart overtaget af gl5. For at måtte kalde olien gl5 skal den mindst overholde gl4 specs.
Den største forskel på gl4 og gl5 er additiver i olien og ikke noget med holdbarhed eller smøreevne.

Jeg har selv kørt med div. 80-90 olier i. Men da min LR er ret utæt betyder det ugentligt olietjek med den tykkelse olie... Derfor er jeg begyndt at hælde 90-140 Fina olie på til traktorer. Det virker rigtigt godt og selv ved hårde træk på motorvejen bruger den ikke nævneværdigt mere olie fra gear mm. Det skyldes naturligvis at det er en multigrade olie og (som alle sikkert ved, men jeg siger det alligevel) at olien bevare sin tykkelse, i dette tilfælde 90 ved temperaturer hvor der normalt skulle en 140 olie til, for at have samme tykkelse som en 90 olie.
Jeg har nu kørt ca. 15k km. med denne olie uden problemer.

En advarsel! Man kan se nogen opfordre til at presse en af de der fedtposer til defender(?) i forhjulsklokkerne hvis den har tendens til at savle olie ud ved forseglingen der. Det skal man være meget forsigtig med, da dette fedt ikke trækker ud til forhjulslejerne og de derfor kan gå til før tid. Hvis man vil lave det nummer, bør man som minimum skille forhjulslejet ad og pakke de med alm. lejefedt først.

Disclaimer: Jeg er ikke ekspert, det tilrådes at søge oplysningerne selv og foretage en kvalificeret afgørelse.
Man kan evt. søge lidt på de forskellige standarter osv. uafhængigt af olieselskaber og amatører.
Der eksistere utroligt mange almuehistorier i omløb og folk putter gladeligt alt fra Swedol til bananskræller i gearkassen hvis deres nabo siger at det virker.
Index
102487: sv: sv: gear olie s 3 (16-10-2010 18:46:48) (svar på 102486)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Og det er helt præcis de yderligere tilsatte og efter sigende agressive, additiver i en GL5 olie, som det røde metal i seriegearkassen ikke tåler.

Der skulle ikke være problemer i swivelhouse (kormkuglerne), i styrehuset og differne med GL5 olie.

Der er mange teorier om sagen, men hvorfor tage chancen. :)

Mvh
Kenneth Poulsen - med Statoil GL4 fra traktormanden.
Index
102489: sv: sv: sv: gear olie s 3 (16-10-2010 19:42:02) (svar på 102487)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.72)
det kan evt købes hos castrol:
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-ep-80w-273p.html

Steen
sIIa 1962 109"
Index
102490: sv: sv: sv: sv: gear olie s 3 (16-10-2010 20:22:07) (svar på 102489)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.232)
Snak med Lars Jørgensen fra Koenigwinches - se link under links - han ved rigtig meget om Serie-biler og de olier/smøremidler, der skal bruges. Og så har han de bedste priser, jeg har fundet indtil nu.
Index
102501: sv: sv: sv: sv: sv: gear olie s 3 (17-10-2010 02:07:41) (svar på 102490)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Paul, ikke så hurtig, læs tråden igennem først, der er linket til Lars én gang - i øvrigt har du helt ret.

Men på den anden side - nu er det dobbelt så godt :D

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
102502: sv: gear olie s 3 (17-10-2010 07:57:47) (svar på 102478)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej.

Her er hvad en Land Rover Mekanikker med 40 års erfaring har udtalt om diskussionen om GL4 vs GL5:

"Alle har jo ret i deres tro og teorier omkring GL4 og GL5. Det er rigtigt at da GL5 kom frem og havde været i brug nogle år konstaterede man tæringer i de "blødere" metaldele GL5 kom i forbindelse med, men som al anden udvikling blev dette problem også løst, nemlig ved tilsætning af div. antitæringsstoffer.
Jeg har altid selv brugt GL5 i alle transmissioner hvor 80/90 olie er foreskrevet, fordi olien kan optage et større tryk pr. cm2, og bedre køling, noget som ingen af os nogensinde vil observere med de kørselsmønstre vi har, men alligevel.
Jeg har i øvrigt aldrig set tæringer der kan henledes til olier i de transmisioner jeg har lavet i tidens løb." Citat slut

Kan derudover tilføje at jeg på grundlag af ovebstående selv har kørt med GL5 i min gearkasse i over et år nu, og jeg mærker ingen forskel. Men jeg skal da sige til, hvis der sker uventede ændringer.

Mvh Niels
SIIA SWB 1965
Index
102503: sv: sv: gear olie s 3 (17-10-2010 11:54:07) (svar på 102502)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.221.66)
"Og her er hvad olieselskaberne skriver om brug af GL4-
Anvendes i gearkasser, transmissioner og slutdrev, hvor GL4 foreskrives, men ikke GL5 grundet dennes indhold af visse additiver.
Niels, du kan være forvisset om dersom GL5 overtrumfede GL4 og i øvrigt var et fedt, så blev GL4 ikke markedsført
mere og olieselskaberne var da græsk-katolske for os Seriebilsfreeks tro, religion og overbevisning i så henseende, det er dyrt at lagerføre sideløbende produkter.
Var tilfældet at GL4- GL5 ens- kunne bruges individuelt
havde Castrololieshop ikke sin gang på jorden.
Ligesom olieselskaberne ikke skal nyde noget af at anbefale
olie som ikke matcher anvendelsen, så vil man stå med erstatningsansvar.
Men selvfølgelig, man kan hælde på hvad man lyster, for min
part foretrækker jeg GL4, også i "SerieIV" dog som 80W.
I øvrigt vil man næppe gå forkert i byen ved at anvende hvad som foreskrives i den aktuelle instruktionsbog.
Index
102504: sv: sv: sv: gear olie s 3 (17-10-2010 12:14:47) (svar på 102503)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Verner, det er ikke helt rigtigt. Olieselskaberne sælger den olie, der efterspørges, præcis som meget andet stadig produceres og sælges fordi det efterspørges, og ikke fordi det nødvendigvis er specielt nødvendigt.

Det er meget muligt at smøreskemaet for en serie 2a siger GL4, men skemaet er jo også 30 år gammelt eller mere. Jeg kører f.eks heller ikke længere rundt på 7,5x16 diagonaldæk selvom det sikkert var standart i 1965.

Castrol produceres nok mest af nostalgiske årsager og ud fra en lidt skråsikker overbevisning at det var det rigtige olie i tresserne, så det er det stadigvæk. Det er det sikkert også, men det er nok ikke den eneste rigtige olie. Trods alt. Men det kommer i en sød blik-dunk, der kan skabe den rigtige nostalgiske stemning i det lavloftede garageværksted, mellem gamle rørtænger og emaljeskilte. :)

Mvh niels
Index
102505: sv: sv: sv: sv: gear olie s 3 (17-10-2010 12:27:47) (svar på 102504)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Niels

Du er en sand poet, kan næsten høre Glenn Miller strømme ud af den gamle rørradio ovre i hjørnet hi hi.



Med venlige rover hilsner

Ole Pedersen

Index
102512: sv: sv: sv: sv: gear olie s 3 (17-10-2010 21:27:07) (svar på 102504)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.91)
6.00 eller 6.50 var standard på 88" i 1965, det er først med Serie III, at der skulle være 7.50 standard på begge modeller, iflg.katalog nr. 3252
Index
102518: sv: sv: sv: sv: sv: gear olie s 3 (18-10-2010 00:46:56) (svar på 102512)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Ehmm, så er der lige det forhold at alle Land Rovere (bortset fra 109"/110"FC) Serie II/IIA og serie III, både 109" og 88", der officielt er importeret til Danmark, er alle standardmonteret med 7,50X16.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
102538: sv: sv: sv: sv: sv: sv: gear olie s 3 (18-10-2010 13:01:52) (svar på 102518)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.232)
Der er du fejl på den, Kenneth!

Jeg kender til en stribe 88", der er leveret med 6.00 eller 6.50, bl.a. den, som Serie IIA fra 1969/70, som politiet fik leveret til brug på Røm.

Forsvarets bygningstjeneste havde også een på 6.00. Flyvevåbenet havde også nogle med små dæk.

Plus en del maskinstationer, der brugte 88" som sprøjtevogne.

Det er altså først fra Serie III, at DOMI gik over til, at importere både 88 og 109" på 7.50 -hvis vi skal tro på salgsbrochurens indhold!
Index
102506: sv: sv: gear olie s 3 (17-10-2010 12:39:00) (svar på 102502)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hvis en gearolie GL5 er tilsat additiv, som skal mindske tæring af synchro bulk ring i messinglegering kan olien muligvis...! bruges.

Hvis en gearolie er afprøvet og godkendt til bløde metaller, vil det naturligvis stå på dunken eller i specifikation for gearolien.

Hvis det ikke tydligt fremgår at GL5 olien er kompatibel med metaller i blød legering, synes jeg bestemt man skal afstå fra at anvende GL5 olie, og derimod bruge et sikker valg som, GL4 olie ville være...!!

Hvorfor en olie producent skulle gennemgå besværet med klassificere gearolien, som anvendelig sammen med bløde metaller, uden at bruge som salgsargument eller skrive det i specifikationerne eller på dunken, kan jeg gennemskue eller se logikken i...!?

Man kan ved olie servicering kigge på den afdræneret gearolie, og konstater at den har et "guldskær" i overfladen, hvis det er tilfældet, så dur olien bestemt ikke, idet gearolien tydligt ætser bulk ring.

Har set angriber bulk ring i de nogle af gearbox, som jeg har renoveret. Men det er ikke således at korroderingen minder om eller har udsende som det man kender det fra alu. der er bare blivet mindre af materialet og det er fremmer som bekendt ikke funktionen af synchromeshen.