tilbage

Land Rover Forum  

107077: Fritrækning (07-01-2011 17:16:51)
Ole Sørensen #8643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.225.87)
Hej alle
Vi har lige erhvervet Os en Freelander 2 og er super glade for den.
I dag skulle vi så trække knægten fri fra en indkørsel og iden forbindelse snakkede Vi om det er bedst at trække i campingkrogen eller om det er bedst at trække i "ringen" der sidder en smule forskuds for midten bag på¨?
Håber I kan komme med et godt råd til, en måske, næste gang.
Og beklager......
Vi er novicer :-)
107078: sv: Fritrækning (07-01-2011 17:20:47) (svar på 107077)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.177)
Hmmm, stakkels knægt!

Campingkrogen, anhængertrækket eller jydekrogen er det rette sted!

Og TILLYKKE med Freelanderen, den kan I få megen glæde af!
107079: sv: sv: Fritrækning (07-01-2011 17:42:12) (svar på 107078)
Ole Sørensen #8643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.225.87)
Tusinde tak for din hurtige respons og TAK :-).
Ja, han havde kørt den lille lastbil ( han har kun alm kørekort ) ned af en laaaaang snefyldt indkørsel med et idyllisk landhus med en 5graders hældning på grunden ned mod huset og dér sad han fast....
Til de rigtig nysgerrige, så var det hos en Spang-Olsen familie !!!!!
Og der var ikke så meget stuntman over ham, at han kunne rydde indkørslen til fragtmanden når man har bestilt en 250 kgs pejs...... Hmmmmm det ku' være han skulle have bestilt den i sommers :-).
Men knægten er jo pligtopfyldene sååååå....
107080: sv: sv: sv: Fritrækning (07-01-2011 18:02:19) (svar på 107079)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hmmm, foresvæver mig at den lille ring mange biler har siddende under den forreste kofanger er den ring der blev brugt til at bugsere bilen ganske forsigtig ned de sidste meter ned af samlebåndet. Jeg mener der før har været advaret kraftigt modt at trække for hårdt i den lille ring.

En ting er sikkert, man skal ikke trække i plastickofangeren:
http://www.youtube.com/watch?v=FDjmylmXxew

For øvrigt, det er vel også strengt taget årstiden og vejrlig for en pejs?

Mvh Niels
107081: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (07-01-2011 18:15:05) (svar på 107080)
Ole Sørensen #8643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.225.87)
Pejs og pejs....
Jeg ku' godt ha' brugt én allerede i november :-)

Den lille ring jeg skrev om sider BAG på bilen. Derfor diskussionen.
Det er et fastsvejst træk-øje.

Mvh fruen ( Lene - som faktisk har skrevet det hele - Ti-hi )

I øvrigt så havde vi et 14 mm skødetov med fra sejlbåden og det trak vi med og det blev rev over.
Ellers er Vi yderst imponerede over trækket fra bilen., Hjulene fedtede en smule meeeeeen Vi fik den fri. :-)
107082: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (07-01-2011 18:19:10) (svar på 107081)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ah, "Bag på" Ja den er sket før, jeg må nok have nye briller. :)

Mht pejs: Det er vel bedre sent end aldrig?

Mvh Niels. (der nu sidder og gnidder øjne)
107086: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (07-01-2011 19:41:48) (svar på 107081)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Kære Lene

Som Paul Sehstedt påpeger, bør trækKROGENn anvendes til øvelser af den art, som du har beskrevet.
Både fordi krogen er centreret, hvilket er mere hensigtsmæssigt end et forskudt ankerpunkt, og fordi krogen har flere fastgørelsespunkter, hvilket alt andet lige vil sørge for at fordele energien fra trækket bedre end et trækØJE svejset eller boltet i den ene eller anden side af bilen.
Øjer af den type er primært beregnet til bugsering af køretøjet, hvorpå det er fastgjortt.
På nogle biler findes lignende øjer, som alene beregnet til fiksering af kørertøjet under transport på f.eks. tog eller skib. De bør ikke anvendes til slæb og slet ikke til at rykke fastkørte biler og lignende fri. Det kan få yderst ubehagelige og i værste fald direkte farlige konsekvenser.
Så skriv et rigtigt træktov til Freelanderen på familiens ønskeseddel, og få evt. regionens instruktør til at vejlede i optimal brug af tovet.
Ellers kan du jo altid spørge videre herinde.
I øvrigt til lykke med ”Freelien“. Dette være sagt helt uden misundelse. I hvertt tilfælde næsten.

Good luck
Morten #6034
107083: sv: sv: sv: Fritrækning (07-01-2011 18:37:13) (svar på 107079)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.4.185)
Tillykke med bilen ! og velkommen til.

Så er det, at det er skønt at tilhøre dem der har både
brændeovn, Land Rover SIII, samt at fruen har givet
tilladelse til, at man køber en Land Rover mere...

Godt nytår til alle i DLRK

LR hilsen
Ole, SIII 88"
107087: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (07-01-2011 19:42:46) (svar på 107083)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Trækøje på Freelander 2

Trækøjet er det nævnte og det er dimensioneret (brudstyrke) til 1.5 gange bilens totalvægt og kan/bør derfor bruges. Selvfølgelig kan trækkrogen også anvendes dog skal man huske på at hængervægten på en Freelander er 2 tons og ikke som på de andre Land Rover modeller.

mvh
Ib 0219
107089: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (07-01-2011 21:31:41) (svar på 107087)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.177)
Mens vi snakker fritrækning, så har jeg lige udskiftet mit bugserings- og bjærgningsudstyr med noget nyt og godkendt fra Stego -- www.stego.dk :
en variation af seks sjækler, en bugserstrop 4 m, en bjærgningsstrop 6 m, porto og moms: 776,25 DKK.

Udstyret blev indviet under region Sønderjyllands Nytårs Whitelaning d. 2. januar.
107092: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (08-01-2011 09:33:56) (svar på 107089)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.225.23)
Også jeg vil klart anbefale hængertrækket bruges til fritrækning. Det er meget fint træk-øjerne kan modstå
1.5xbilens vægt, men dette kan nemt overskrides ved ryk
når træktøj strammes op. Modsat vil jeg kraftigt fraråde der trækkes i bakgear, i værste fald kan gearkassen flække,
det er set før.
107095: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (08-01-2011 10:08:56) (svar på 107092)
Ole Sørensen #8643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.225.87)
Hej Allesammen
Tusinde tak for alle Jeres input.
Det har virkelig givet stof til eftertanke :-).
Såååå nu skal der investeres i et rigtigt træktov og så få læst "lidt" i den lille grønne bog.
Tak igen.
Godt nytår.
Vi ses nok derude....
Mvh Lene ( og Ole )
107102: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (08-01-2011 15:10:48) (svar på 107092)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Verner

beklager - men hvis du læser instruktionsbogen samt de anbefalinger der gives fra Land Rovers side er det trækøjet der skal anvendes - det er ikke et surringsøje men et trækøje som er beregnet til fritrækning.

Selvfølgelig skal man som altid beregne hvor meget belastning der opbygges, men det gælder i lige så høj grad for trækkrogen. Der er iøvrigt ingen tal på den belastning trækkrogen kan klare bortset at den er dimensioneret til at trække en trailer på 2000 kg, MEN det er ikke det samme at trække en trailer på den vægt og så bruge trækkrogen til fritrækning.

mvh
Ib 0219
107107: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (08-01-2011 17:15:14) (svar på 107102)
Ole Sørensen #8643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.225.87)
Kære venner
Lidt flere oplysninger til opgaven :
Den bil jeg skulle trække fri var en kassevogn med en totalvægt på 3500 kg´en med lift bag på / pakketrans.
Bilen var dog tom.
Men det var på en svag skråning ned mod et hus den holdt og han havde fået gravet dækkene ned så de kørte på is.....
Han havde også forsøgt at grave dækkene fri.
Han skulle bakke og jeg kørte i første gear frem.
Jeg blev da lidt forskrækket, da jeg i selve trækøjet havde fastspændt et 14mm kevlartov. Det er godt nok et stærkt tov. De skriver det kan klare 1800 kg og det knækkede.
Efterfølgende lagde vi det flere gange sammen ( 4 ) og ved talrige forsøg lykkedes det dog at få trukket vognen fri.
Men jeg er imponeret over at bilen havde så meget greb, at det ved små ryk kunne trække tovet over :-).
Nå men tilbage.
Jeg synes selv at det trækøje der sidder bag på bilen, ser noget spinkelt ud. Og jeg ved ikke rigtigt om jeg tør bruge det mere til sådanne opgaver.
Campingkrogen så ud til at være rigtig god.
Men endnu engang tusinde tak til alle der har vist interesse for at hjælpe.

Mvh Ole
107108: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (08-01-2011 17:44:11) (svar på 107107)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
kære Ole

Jeg synes det er kedeligt at du her på Forum får råd der betyder at du betragter det som Land Rover anbefaler i forbindelse med fritrækning som spinkelt. Trækøjet er beregnet til fritrækning !!! Præcis som de trækøjer der sidder på Discovery 3 og 4, Range Rover Sport og Range Rover. De er dimensioneret og beregnet til formålet.

Lad mig anbefale at du, som du skriver, læser lidt om beregning af belastningen i forbindelse med fritrækning. Der er nogle ganske enkle udregningsmodeller så man har en god ide om hvor stor en belastning man påfører både bil og træktov.

mvh
Ib 0219
107123: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (08-01-2011 21:46:09) (svar på 107108)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.138.118)
Jovist min gode Ib Hammer, nu er det jo en slet kræmmer der laster egne varer, men i modsætning til trækkrog, har træk-øje bag kun fat i den højre langsgående vange, hvortil kommer man skal ned på knæ og anvende sjækel for nyttevirkning + der trækkes skævt grundet placering. 1.5xbilens vægt? Hvad hvis denne formel overskrides væsentlig grundet voldsom rykvirkning? vil der så være
varig skade på karosseri eller vil træk-øje afrives?
Selvfølgelig skal der udvises særligt hensyn, da Freelander, i modsætning til klassiske Range- og Land Rover, har selvbærende karosseri.
107141: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (09-01-2011 01:07:14) (svar på 107123)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Verner

Dine udtalelser undrer mig, specielt da det er fabrikkens anbefaling, men du ved sikkert bedre, specielt med den erfaring og det kendskab du har til de nye modeller, deres konstruktion, udstyr og specifikationer. Et kendskab du flere gange har luftet her på Forum og hvor jeg har bedt dig om dokumentation for dine påstande. Jeg og sikkert andre venter stadig.

Men selvfølgelig - Verner Danmark ved bedre end de der har konstrureret og grænsende til hærværk gennemtestet bilen, bl.a. også i voldsomme fritrækningsøvelser netop for at vide hvad grejet kan holde til.

Tja - brudstyrken i trækøjet er 1.7 gange bilens TOTALVÆGT (1.5 var en tastefejl - sorry), og du ved givet alt om ankerværdi, hvor meget belastning der reelt kan opbygges, friktion på det aktuelle underlag, den korrekte måde at trække en fastkørt fri på osv.

Tror du ikke fabrikken ved hvad de taler om når de anbefaler trækøjet???????

Desuden må det efterhånden også være gået op for dig at jeg ikke er ansat ved Land Rover Danmark, men udelukkende beskæftiger mig med Experience Centret, hvilket bl.a. også omfatter uddannelse i England i fritrækning, og heller ikke her er der nogen tvivl om hvad man skal anvende til fritrækning af en Freelander, en Discovery 3 og 4, Range Rover Sport og Range Rover, uanset hvor deres trækøjer er anbragt.

mvh
Ib 0219

107150: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (09-01-2011 11:19:16) (svar på 107141)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.219.15)
Jovist, men det er jo før set Land Rover har måttet ud og revurdere, eks. at bundkar på Defender TD4 ved hård terrænkørsel slasker mod dele i undervogn, her skulle man jo tro realistiske test udelukkede sådant. Min erfaring siger; en ting er hvad bilfabrikker garanterer og bedyrer ikke kan ske, noget andet er hvad sker når almindelig gennemsnitsbilist sætter sig bag rattet. Da startspærre
blev moderne, var der bilejere der blev dømt for assurancesvig da de meldte bil stjålet, da producenten
garanterede startspærre ikke kunne omgåes, i dag ved vi andet.
Mht. de beviser for påstand du og andre mener at have tilgode, kan jeg kun sige "Man kan følge æslet til vand, man kan ikke tvinge det at drikke" Ønsker man ikke at læse hvad jeg skriver, er det ingen ide at fortsætte.
107230: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (10-01-2011 10:54:07) (svar på 107150)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Verner

Om man skal læse det du skriver eller ej er ikke spørgsmålet. Det er det du skriver og som er positivt forkert der sættes spørgsmåltegn ved og som jeg ved flere lejligheder har bedt dig dokumentere. Typisk i forbindelse med at du har udtalt dig negativt og forkert om de nyere og nye modeller.

Lige nu har du sået tvivl hos et medlem og måske andre om hvorvidt det fabrikken anbefaler og har gennemtestet er korrekt.

Ligeledes ved du ikke om det stillede spørgsmål handlede om et fast eller "løst" afmonterbart træk. Håber ikke at du i din vildeste fantasi vil anbefale at man bruger et "løst" træk til fritrækning. Alene det at trækket kan afmonteres med et greb betyder at der nødvendigvis må være nogen tolerance, da det ellers ikke ville være til at få på og af.

Jeg ville f.eks aldrig bruge det afmonterbare træk på Discovery'en til fritrækning, og da slet ikke når fabrikken har udstyret bilen med et trækøje der har en brudstyrke på 2 gange bilens totalvægt.

Det er helt fint at du har masser og dybtgående erfaring med og stor viden om seriebiler, Defender og generel bred viden om mekanik, det sættes der ikke spørgsmålstegn ved.

Men engang imellem skal man kende sin egen begrænsning og nøjes med at svare på det man har viden om og kendskab til. Det er også sundt at vurdere om den erfaring man har er er 30 års erfaring eller erfaring der er blevet 30 år gammel.

mvh
Ib 0219

107306: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (11-01-2011 16:54:15) (svar på 107230)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.247.52)
Jeg er meget vel vidende Ib Hammer i dag bestyrer Land Rover øvelsesterræn ved Tirsbæk; hvad der stadig undrer mig er Ib Hammer, når der stilles spørgsmålstegn ved de nye Land Rovere, ryger op det røde felt og slynger om sig med påstand om uvidenheden, har han en dårlig sag? Mht. erfaring, så er det computerprogram endnu ikke skruet sammen, der erstatter erfaring, det ved alle, der har arbejdet med biler, måske lige bortset fra Ib Hammer.



107316: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (11-01-2011 18:25:31) (svar på 107306)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.66)
Verner,

erfaring er noget ganske udmærket og jeg ville til enhver tid have anvendt anhængertrækket på en Freelander som fastgørelsespunkt ved fritrækning.

Men Land Rover bruger en del penge på, at udvikle deres biler til nem og sikker brug for deres kunder og når de siger, at trækøjet er det stærkeste sted, så har de et ansvar for, at det også kan holde til den oplyste belastning.

Nu er Ib svær Land-Rover dopet, mens vi andre lider under forskellig grad af inficering af samme virus, så derfor forsvarer han Land Rover lidt mere ihærdig end andre.

Og ser vi lidt sagen fra flere sider, så kan vi faktisk være glade for, at Ib i det hele taget gider at ose af sin viden.

Der er ikke mange i bilbranchen, der er så seriøs og velvillig overfor en gruppe nørder som Ib. Den ros skal han nu engang have, selvom jeg ikke altid er enig med ham.

Prøv at være lidt mere positiv, Verner - og bliv ved med at komme med dine råd.

Man kan godt have modstridende faglige synspunkter, men det må aldrig gå over i det personlige.

107320: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (11-01-2011 19:05:52) (svar på 107316)
Helge Oscar Kallehauge #1821, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.104.172)
Høet pause.
107324: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (11-01-2011 19:33:59) (svar på 107306)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Verner

Jeg er ganske enkelt af den opfattelse at dine udokumenterede og forkerte påstande, ikke skal have lov til at stå uimodsagt. Måske baseret på en løbende dybtgående uddannelse i og viden om de produkter, jeg har haft fornøjelsen af at arbejde med hos importøren. Bilerne vil jeg heldigvis til stadighed arbejde med, blot i et andet regi. Et arbejde der også omfatter et fortsat løbende og indgående produktkendskab.

Der er ikke tale om en dårlig sag, i øvrigt et underligt udtryk i denne sammenhæng hvor der er tale om fakta, men jeg har en stærk formodning om at du ikke kender de nye modeller som bruger og derfor ikke har den fornødne erfaring, ej heller har et dybere kendskab til modellerne ud over hvad du har kunnet læse dig til.

Jeg har nævnt det før, men tilsyneladende uden den store virkning - det man kan læse i diverse magasiner osv. er den pågældende journalists subjektive vurdering og det ses desværre ofte, med indtil flere faktuelle fejl og vil derfor ikke altid være den skinbarlige sandhed.

At jeg reagerer skyldes at du udtaler dig mere bedrevidende end fabrikken og hele det team af specialister der har udviklet, konstrueret og gennemtestet modellerne. Du skaber med dine udokumenterede og fejlagtige udtalelser tvivl om produkterne, og gør dig til overdommer over fabrikkens anbefalinger baseret på konstruktionen af et gennemtestet produkt. Ja jeg vil tillade mig at kalde det uvidenhed (hvilket vel næppe kan kaldes en påstand) når man ikke har kendskab til produktets styrke, i dette tilfælde trækøjet.

Denne gang har du sået tvivl hos et medlem om bilens udstyr og styrke, og ja det er noteret at du let og elegant springer spørgsmålet om fast kontra "løst" aftageligt træk over. Hvorfor dog beskæftige sig med noget så banalt som fakta???

mvh
Ib 0219







107327: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (11-01-2011 19:51:51) (svar på 107324)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.178.187.203)
fabrikken og hele det team af specialister der har udviklet, konstrueret og gennemtestet modellerne.

er det nogle nye folk der er blevet ansat ? ;)


Lars/Biltris
107353: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (12-01-2011 18:38:56) (svar på 107324)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.24.25)
Tryed and testet? Ved et værkstedsarrangement i efteråret havde vi en relativ ny TD5 med få km. på klokken over graven hvor hele undervognen sejlede med olie der kom såvel fra utætheder på motor som fra transmission, noget der vil koste en formue at udbedre; knapt så subliemt ingeniørarbejde.
For nogen tid siden havde jeg en ofte tilbagevendende oplevelse; at tale med en tidligere Freelander I ejer og tidligere klubmedlem, der havde realiseret sin drengedrøm,
at eje og køre Land Rover---troede han. Hos en navnkundig Land Roverforhandler her på Sjælland var han prakket en Freelander I på, med store ord og anprisning om aldrig mere sidde fast i skov og mark og at det skam var en rigtig Land Rover osv osv. Han erfarede hurtigt anprisninger ikke ikke holdt en meter, hverken i skov ell. mark og solgte med betydeligt tab. Og afskrev klubmedlemskab. En oplevelse vi alle vist kunne være foruden.
107380: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (13-01-2011 16:41:58) (svar på 107353)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Verner

Bortset fra at du prøver at fjerne fokus fra det, det handler om, din dårlige rådgivning af et medlem, så synes jeg det er nogle uvedkommende eksempler du disker op med.

Freelander I - at sælger og ejer ikke til bunds har fået klarlagt ejerens reelle behov og derfor bliver udstyret med en bil der ikke kan det ejeren har brug for kan man da ved ... ikke klandre bilen. Længere er den ikke !!

Defender - jeg udtaler mig pr princip ikke om en bil jeg ikke kender historien på. Det der står som åbne spørgsmål er - hvor gammel er den, hvordan er den blevet brugt, har den været chiptumet, hævet eller andet der kan have indflydelse på drivlinien ?? Faktisk er der en række ting der skal klarlægges inden man kan udtale sig om hvorfor den arter sig som du beskriver. Men den er givet mere end 3 år gammel. Lidt tankevækkende hvis de symptoner du nævner først viser sig efter 3 år eller 100.000 km., synes du ikke ???

mvh
Ib 0219
107387: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (13-01-2011 18:40:19) (svar på 107380)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.143.150)
Med andre ord, en Defender er altså kun olietæt i 3-4 år?
og 100000Km? så skal den pakkes om? Det tror jeg ikke potientielle Defenderkøbere bliver glad for at høre. Omtalte bil er standard, uden modificationer. At selv nyere Landrovermotorer er utætte for olie kan da vel ikke komme som en overraskelse. At en motor kan laves olietæt og være det i 25-30 år beviser min "farisæermoter" den kan håndteres med hvide handsker, bortset fra gadesnavs.
107395: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (13-01-2011 22:07:45) (svar på 107387)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Verner

Hvor ville det dog være befriende hvis du ville læse hvad der skrives og ikke blot udlægge tingene efter din egen negative holdning til alt og alle der ikke er enig med dig.
Jeg har vist ikke udtalt mig om hvorvidt det er rigtigt eller forkert at den omtalte Defender har oliespild.

Denne debat skulle vel ikke være fordi det engang imellem er sådan at man kan lære noget ved at lytte på hvad andre har at sige, det kunne jo være de rent faktisk ved mere om bilerne end man selv gør. Man bliver aldrig for gammel til at lære nyt og følge med udviklingen, frem for stædigt at holde fast i det der var engang.

mvh
Ib 0219
107451: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (15-01-2011 13:54:35) (svar på 107395)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.241.89)
Jovist Ib Hammer, men jeg tager ikke hatten af, før jeg har set manden eller bilen, der kan noget nyt. At se en Freelander med det opreklamerede HDC og en kørselsinstruktør ved rattet, dalre og tage fart ned af en 25-30m bakke i Faxe, får ikke mig op af stolen. Åh ja, der skete vist, iflg. føreren, noget da den var helt nede.
HDC er trods alt påkræver i mangel af lavgear, ikke mindst
i forb. med automatgear.
Øvrige og sjælne gange der er set den nye generation Land/Range Rovere i vanskeligt terræn, har de ikke overbevist at disse er vejen frem.
Mht. den ønskede dokumentation, ser jeg ingen grund, de fleste erfarer, selv efter kort ejerskab, hvad det vil sige at eje en Land/Range Rover.
Dog skal det fremhæves at Freelanderen I er blevet populær som rallybil i England, grundet stift og solidt karosseri,
læste om en der havde købt en Freelander I 1.8B, uden servicehæfte, til 500Pund, skiftede toppakning, fik rettet toppen af, eftermonterede turbo og rallyudstyr, så gik det stærkt. Hertil kommer Land Rover selv ombyggede nogle Freelandere V6ere til rallybil, mest som sparringspartnere til Ford Focus rallyudgave, men denne Freelander blev meget populær blandt rallykørere, ikke mindst for sin soliditet og driftssikkerhed! De kan altså godt, når det gælder.
107460: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (15-01-2011 15:45:14) (svar på 107451)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Verner

Din opfattelse af Hill Descent Control, som er udviklet og patenteret af Land Rover, kan jeg ikke ændre ved, men jeg kan forsikre dig for at det virker ganske glimrende og overbevisende også i de større modeller end Freelander.

Men det kræver nok at man har mulighed for at gennemprøve systemet for at finde ud af hvor let og sikkert det fungerer og i hvilke situationer, måske specielt hvis man ikke har den store erfaring i terrænkørsel. Men selv når dette er tilfældet er der situationer hvor HDC giver større kontrol end 1. gear i lavt område.

Der er iøvrigt forskel på de systemer der sidder i Freelander og de øvrige modeller, men det ved du sikkert allerede ??

Lige nu hvor det er den rene is vi kører på er HDC også en god hjælp, idet 1. gear i lavt område giver en anelse for høj fart, specielt når vejen samtidig hælder lidt til siden.

Der er sikkert også en grund til at du i dag kan få tilsvarende systemer i de tyske 4x4 mærker og i et par af de japanske.

Når jeg beder om dokumentation skyldes det udelukkende at det du skriver ikke altid er i overensstemmelse med fakta, og det vil en eventuel erfaring ikke ændre ved. Fakta er fakta. Hvordan tror du vi andre lærer nyt om bilerne - ved at lytte, prøve, læse og lære fordi der altid vil være nogle der ved mere om bilerne end man selv gør. Man bliver aldrig for gammel til at lære nyt og ikke bare holde fast i det der var engang.

Kender udemærket de rally-modeller der blev lavet og som bl.a. blev brugt som forløbere/kontrolbiler af etaperne inden rallyet i den engelske rallyserie. Havde de deltaget ville de have været placeret hver gang imellem de 10. første. Har haft lejlighed til at prøve modellen for fuld udblæsning på Land Rover's "rest of world" testbane ved Gaydon. Gæt hvem der sidder i passagersædet :-) - billedet er iøvrigt brugt worldwide til forskellige ting.

mvh
Ib 0219

107462: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (15-01-2011 15:50:36) (svar på 107460)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
glemte format :-)
107464: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (15-01-2011 16:33:44) (svar på 107460)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Apropos Freelander, rally og HDC

Hvis den tur Ib henviser til foregik med en skotsk rallymester, som blot havde en del af sine fingre i behold, så ved jeg af egen erfaring, at han har fået en herretur, så hatten – eller rettere snublekysen - passede.

Jeg glemmer i alle tilfælde ikke den tur, jeg havde med bemeldte herre ved rattet i sådan en ”Freelie“ på en særdeles ”bumpy specialstage“ i en midtengelsk skov.

Var denne toptrimmede rallyversion af Freelander blevet indsat med regulært startnummer i stedet for at køre som 0-vogn, ville den utvivlsomt have placeret sig i den bedste ende af feltet. En spændende bil, som desværre aldrig kom videre.

Måske et oplagt emne for Drew Bowler at pusle med Freelander 2, når han en dag bliver færdig med at rumstere med sit Range Rover Sport-baserede Nemesis-projekt.

Hvad Hill Descent Control angår har Ib efter min mening ganske ret. Det fungerer ligeså godt som 1. gear/low - om ikke bedre.

Har netop i denne weekend testet Range Rover TDV8 på en spejlblank og isglat bakke, både op og ned, med bilen på standarddæk og programmeret til først normal kørsel og dernæst glatførekørsel.

I begge ”modes“ virkede Hill Descent Control og Hill Holder perfekt uden og tendens til glid eller udskridning. Systemet havde fuld kontrol over bilen både op og ned ad bakke.

Helt anderledes end en anden - tidligere - oplevelse med en automatgearet konkurrent uden HDC, som i 1. gear/low begyndte et regulært styrtløb mod en bakkefod, så det var nødvendigt at accelerere for at hindre den i at skride ud og gå på tværs. Det pyntede såvist ikke på bilens plasticudhæng fortil, men den væltede i det mindste ikke.

Det pågældende mærke har som de fleste andre 4x4 producenter sidenhen indført et system svarende til Land Rovers HDC.

Cheers
Morten #6034

107564: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (18-01-2011 21:04:13) (svar på 107464)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.208.97)
Det er fint nok du kommer ind her Morten, men der er bare
den aberdabai Ib Hammer ikke mener man kan fæste lid til motorjournalister, faktisk finder han dem direkte utroværdige. Om det gælder alle, eller bare dem der er uenig med Ib Hammer, skal jeg lade være usagt.
I det nys modtagne OFFROAD testes Disco4 i sneføre, på en let stigende sneklædt slalombane er det et fedt om ESP og sneprogram er ude ell. inde, forskellen i tidsforbrug ved gennemkørsel er minimal. Derimod gennemkører en Ford Ranger, uden elektronik, banen igennem med betydelig mindre tidsforbrug.
Var det isenkram Land Rover nu udruster nye bilmodeller med, så suverænt som opreklameret, var Defenderen forlængst slået af pinden som foretrukket bil ved terrænarrangementer, men det er jo ikke tilfældet.
107328: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (11-01-2011 20:13:39) (svar på 107230)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Ib Hammer

Det er ikke fordi jeg vil blande mig i Verners og din viden kamp.

Men jeg vil dog lige minde dig om, at du i foråret 2009 trak min Discovery 2 TD5, op af et mudder hul i det afmonterbart anhængertræk.

Denne handling ,som du ikke i din vildeste fantasi ville anbefale, blev enda fortaget på et Experience Centret kursus.

Det var nok ikke anhængertrækkes skyld at bilen blev trukket skævt ind i et træ og smadre venstre hjørne af bilen.

Men det er en helt anden historie

Hilsen

Torben
107331: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (11-01-2011 21:11:09) (svar på 107328)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Torben

Det viser jo bare at man lærer noget nyt hver dag, og at den viden man har hurtigt bliver for gammel hvis man ikke følger med og indhenter de rigtige informationer eller lærer det på et kursus i England - så helt enig :-)

mvh
Ib 0219
107337: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (11-01-2011 22:28:06) (svar på 107331)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Torben

Glemte helt at takke dig - jeg kunne ikke selv være kommet på et bedre eksempel.

Det der var god latin i går, er ikke nødvendigvis den rigtige måde at gøre tingene på i dag. Der sker en løbende udvikling og vi bliver alle dygtigere hvis vi lytter til de nye informationer og lærer af dem og ikke bare holde fast i den erfaring vi nu engang har i rygsækken. Lidt viden om produkterne skader da heller ikke :-)

Selv stopmanøvren er blevet justeret løbende i forbindelse med at vi har fået den nye Defender og bilerne med HDC - så selv denne vigtige øvelse er i dag modelafhængig.

Jo - vi har også på Centret i "gamle" dage i løbet af de sidste 6 år brugt anhængertrækket på Discovery'en et par gange, hvis der ikke var en Defender i nærheden. Men vi er blevet klogere og vil gerne give denne viden videre når der dukker indlæg op som er forkerte og det er vel egentlig et af formålene med dette Forum ???

Nej - selvfølgelig er vi heller ikke ufejlbarlige, hvilket jeg heller aldrig har påstået :-) - en sjælden gang sker der ting man ikke lige kunne forudse. Men hvis man hele tiden lærer og lytter er der god mulighed for at man følger med udviklingen og ikke bare besidder en erfaring der er blevet for gammel.

Så tak

mvh
Ib 0219
107142: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (09-01-2011 01:12:09) (svar på 107108)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.169)
Man lærer altid noget nyt og logik er ikke altid det rigtige svar, har vi lige lært af Ibs forskellige svar.

Nu håber jeg blot, at vore kørselsinstruktører videregiver denne oplysning til deres elever!
107110: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (08-01-2011 18:05:31) (svar på 107107)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.227.144)
Hej Ole

Når du skriver "kevlartov" mener du så spectra eller et af de tilsvarende?

Hvis det er det du mener så vær opmærksom på at disse materialer stort set ingen elasticitet har, og de derfor har en forholdsvis meget lille brudstyrke ved dynamisk belastning (dine ryk og små tilløb med bilen) i forhold til deres statiske belastning ( f.eks. når man bruger det med et spil eller på en båd til at spænde mast og rig op med).

Desuden skurer det lidt i ørerne at lægge det 4 dobbelt - spectra og de tilsvarende er meget dårlige overfor filning på rivning på kanter og i det hele taget skarpe knæk - indenfor sejlsport finder du ikke nogen som er villige til at binde knob på et spectra tov, det går simpelthen for hårdt ud over brudstyrken (kan ikke huske det præcise %tal men det er meget) - derimod bruger man altid splejsninger.

Jeg vil tro at de gange du har oplevet det springe altid var ved et knob/knude, direkte på anhænger træk eller der hvor du trak i havaristen. Bare fordi der står 1800 kg. statisk belastning kan du ikke bare gange med 4 og sige at du må have trukket med 7200kg for at det er sprunget ihvertfald.

Vær desuden opmærksom på at disse tovtyper bliver slidt ekstremt hurtigt især hvis der er sand og mudderkorn i, f.eks. ved at have været trukket igennem mudder, vand og andet og evt. trådt godt ned i mudderet, så er det allerede helt galt.
107144: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (09-01-2011 09:45:50) (svar på 107110)
Ole Sørensen #8643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.225.87)
Til Ib og Verner
Vi vil følge Jeres debat med stor interesse :-).
I giver begge stof til eftertanke.


Til Torben
Ja, det var et tov fra Sejlbåden vi havde engang.
Og vi havde da ikke spekuleret på at det ingen elasticitet har.
Nu er det "kun" 2. gang vi fritrækker, men helt klart, så vil vi skaffe Os et rigtigt træktov i nærmeste fremtid.

Til alle
Vi følger spændt med på sidelinien.
Mvh Lene og Ole
107450: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (15-01-2011 12:02:42) (svar på 107144)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.150.97)
Hvem vandt egentligt denne pisse konkurrence?

MRh
Hans
107471: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (15-01-2011 19:25:22) (svar på 107450)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Hans

Jeg er da ked af at du har den opfattelse af debatten. Jeg tror du kan forestille dig hvad der kan ske hvis et medlem får et forkert råd der får lov til at stå uimodsagt.
I værste fald personskade, i lidt bedre fald umiddelbar skade på bilen og i bedste fald unødig belastning på bil og udstyr hvilket på sigt vil medføre skade.

mvh
Ib 0219
107479: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (16-01-2011 07:49:11) (svar på 107471)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.150.97)
Hej Ib

Jeg giver dig ret i at man ikke skal tie hvis man har en anden opfattelse af fakta. Og at der skal være plads til flere meninger.
Jeg syntes bare at denne tråd mere gik over i to mænds indbyrtes kap pisseri. End det at give en ordentlig vejledning til folk der havde gjort sig nogle tanker om fornuft og sikkerhed i forbindelse med en fritrækning.

Rigtig god søndagdag :-)

MRh
Hans
107481: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (16-01-2011 08:41:30) (svar på 107479)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.231.19)
Kære Hans.

Her vil jeg så gerne have lov at give udtryk for, at jeg læste tråden helt anderledes.

Én debattør forsøgte hele tiden at holde samtalen på sporet, mens en anden helst hele tiden ønskede at snakke om (eller egentlig blot postulere) noget andet. Endda meget andet.

I mine øjne er dét ikke nogen pissekonkurrence. Det er opdragelse. Lige som med de små drenge på skolens fælles toilet; pisser de i vildskab i alle mulige retninger, bliver nogle nødt til at få dem fortalt, at den går ikke.

Om de små drenge så nogensinde lærer det helt, er en anden snak ;-) Men dog tror jeg, vi skal takke de, der forsøgte ;-)

Fortsat god weekend.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
107482: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (16-01-2011 08:53:32) (svar på 107481)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.150.97)
Hej
Søren

Forskælden på dine og mine øjne er. At jeg forsøger at være partiløs, hvis du forstår hvad jeg mener.
Nogen kan ikke se hvornår de skal trække sig i en debat. Andre køre på fordi de ved/tror de har ret. Det giver sommetider nogle underlige debatter, der minder mere om pisseri, og hane kamp.

Men alting afhænger af øjene der ser.

MRh
Hans
RRC V8, Og et glimt i øjet.