tilbage

Land Rover Forum  

Index
108923: Gearskifte driller (01-03-2011 13:18:43)
Thomas Ingstrup #8559, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.197.98.92)
Min LW driller lidt ved gearskifte. Det er primært når gearstangen skal mod venstre til lavere gear. Umiddelbart tror jeg at det er fiberbøsningen på enden af gearstangen, som skal vælge mellem de 3 glidere, der er defekt eller noget andet som er i vejen. Problemet kan godt forsvinde, men kommer ret hurtigt igen. Kan man købe bøsningen i løs vægt? Og er der nogle som har prøvet at ændre det til noget mere holdbart?

MLWH Thomas
Index
108924: sv: Gearskifte driller (01-03-2011 13:28:51) (svar på 108923)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Begynd med at smøre den kugle som gearstangen kører i, det kan gøre oppefra.
Så ligger hele skiftemekanismen jo helt åben oven på gearkassen, så hvis du tog gearkassetunnelen af og rensede skidt og muk ud af skiftegaflerne så kunne det ka'ske hjælpe.
Smørelse er også vigtigt.

For enden af gearstangen er der en kugle med en rille i, i rillen skal der sidde en O-ring.

Kuglen er formentlig meget slidt, så enten skal laves en ny kugle i svejsning eller en helt ny gearstang på, den koster 3-400,- kr.

En fiberbøsning er jeg aldrig stødt på i den ende.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
108925: sv: sv: Gearskifte driller (01-03-2011 13:32:38) (svar på 108924)
Thomas Ingstrup #8559, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.197.98.92)
Tak for svaret, det med fiberbøsningen, er noget jeg bilder mig ind at have læst på et engelsk forum:-)

MLWH Thomas
Index
108927: sv: sv: sv: Gearskifte driller (01-03-2011 13:43:22) (svar på 108925)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Skal lige passe på når du skruer top-dækslerne af. Den kugle Kenneth omtaler er fjederbelastet, så hvis du bare flår det fra hinanden, så ligger kuglerne nede i bunden af kassen. Se første tegning

Gæt hvor jeg ved det fra? :))(Et hint: Jeg havde ingen manual)

Mvh Niels
Index
108930: sv: sv: sv: sv: Gearskifte driller (01-03-2011 14:55:13) (svar på 108927)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Nu tror jeg ikke det er nødvendigt at tage toppen af gearkassen, blot gearkassetunnellen så man kan komme til at smøre/rense de 3 skiftearme der stikker ud af gearkassen.

Den kugle jeg mener, er den som selve gearstangen drejer over og som stikker op inde i kabinen. den er ca. 3-4 cm i diameter.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
108932: sv: Gearskifte driller (01-03-2011 16:09:58) (svar på 108923)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Smører du med andet end WD40??? Det er nemlig ikke ret godt til formålet!
Index
108935: sv: sv: Gearskifte driller (01-03-2011 17:02:17) (svar på 108932)
Thomas Ingstrup #8559, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.197.98.92)
WD40 er ikke et smørremiddel, når man snakker mekanisk bevægelige dele, så nej det bruger jeg ikke :-) Jeg tror der er et fremmedlegeme, som kan komme i vejen, for det føles som om gearstangen går mod et stop. Så skal der jøgles og pangles lidt for at fjerne stoppet, men ikke nødvendigvis med at masse kræfter. Det skal selvfølgelig skilles ad, men jeg ville lige høre om der var nogle reservedele, der var smart at have på forhånd.

MLWH Thomas
Index
108936: sv: sv: sv: Gearskifte driller (01-03-2011 17:22:06) (svar på 108935)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Prøv lige at tage bundpladerne og geartunnellen af så du kan se sagerne...
Opelskruer(skærmskruer) er godt at samle med igen!!
Index
108959: sv: sv: sv: Gearskifte driller (02-03-2011 11:01:29) (svar på 108935)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.234.185.71)
Meget spændende ord jøgles og pangles hvor kommer de fra??
Mlrh Jørn
Index
108960: sv: sv: sv: sv: Gearskifte driller (02-03-2011 11:21:59) (svar på 108959)
Thomas Ingstrup #8559, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.160.74)
Hej Jørn

Jeg er ikke sikker på oprindelse, men de bruges flittigt her "nord for fjorden" i det vendsysselske, når der er noget som driller:-)

MLWH Thomas