tilbage

Land Rover Forum  

Index
111531: Gammel serie 3. (10-06-2011 18:09:24)
Poul Jansen #8684, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.180.173)
Hej.
Er der ikke sprinkler (til forruden) på en gammel diesel serie 3. fra 1975?

Kan den varme så det er til at holde ud at køre om vinteren
;-)

Er sådan en iøvrigt ved at være for gammel at holde i stand?

På forhånd tak for svar.

M.v.h.
Poul
Index
111532: sv: Gammel serie 3. (10-06-2011 18:33:11) (svar på 111531)
Jonny Jacobsen #6694, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.243.128)
Ja
Nej(husk varmt tøj, det hjælper)
Ja, selvfølgelig

:-)

Serie 3 Jonny
Index
111533: sv: Gammel serie 3. (10-06-2011 18:41:16) (svar på 111531)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

De fåes med sprinkler. :)

Ja, de kan godt varme, om ikke andet så med et "after-market" varmeapperat.

Om den er for gammel? Tjae, jeg bumler rundt i en IIa fra 1965, den synes jeg ikke er for gammel at holde i stand. Og den bliver da brugt. Har lige kørt 320 km hver vej for at deltage i et Off-road arrangement, så de kan sagtens endnu de gamle. Men jo der går noget tid med at skrue, især når de bliver brugt. (sjovt som det hænger sammen!)

Hemmeligheden må være at finde en i relativt god stand, og være parat til at bruge den tid og de penge der skal til, for en serievogn kræver vedligehold. Det gør alle gamle biler. Har f.eks selv en Golf II der skal have skiftet motor.

Men har du viljen og tålmodigheden kan du sagtens få et langt og frugtbart forhold til en SerieIII. Men nogen limousine bliver det aldrig. Det er en traktor med ekstra sæder der må køre på motorvejen. Ikke at det er udpræget sjovt, men den kan. Til gengæld er der ikke nogen moderne standart 4x4 der kan komme steder en seriebil ikke kan. Og så er den selve Land Rover sjælen. Til en overkommelig pris. Men forvent en del vedligehold i forhold til en ny bil, og betragt det som en del af din hobby.

Bare min 2-krone

Knæk og bræk

Hilsen Niels
Index
111534: sv: Gammel serie 3. (10-06-2011 19:13:33) (svar på 111531)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.63.52)
Du har ikke skrevet hvilken bil det drejer sig om. i min pick up serie 3, kan der godt blive varmt, sprinkler virker også. En tår olie og div. filter er stort set hvad jeg har ofret (+ en god middag til gemalen/skruemesteren i ny og næ). Lidt dyr i benzin 98oktan + blyerstatning og ikke mere end 7km/l. Skidt med det, al hobby koster jo.
vh Hanna
Index
111536: sv: sv: Gammel serie 3. (10-06-2011 19:57:46) (svar på 111534)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Alt over 5km/l er flot hehe.

Mvh. Higgings, lykkelig men fattig indehaver af en 101" FC GS V8,... med overdrive render den lige akkurat 5km/l.
De er tosset de Land Rover folk.
Index
111537: sv: sv: Gammel serie 3. (10-06-2011 20:22:23) (svar på 111534)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.58)
Du kan til din fine brandbil også få et topstykke med ventiler, der kan klare blyfrit.
Findes hos Turner Engineering - evt. også som performance, som skulle give bedre ydelse...
Index
111542: sv: Gammel serie 3. (10-06-2011 22:53:59) (svar på 111531)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Hej Poul

ad1) Måske, min var monteret med noget akvarieslange med små huller i op ad hver viskerarm fra forrige ejer. (Altså ikke slange fra hans arme, men... aarrhh.)
Det kostede så to gange en tyver at indkøbe rigtige springlerdyser og der var allerede huller under forruden til dem.

ad2) Umiddelbart nej! Varmeapparatet er ganske udemærket og hvis man holder hænderne ned til dyserne, er det skoldhed luft der kommer ud. Problemet er bare at aluminium isolere ca. lidt dårligere end kalechestof. Og siden der kun er eet lag alu, uden nogen inderskærme eller andet, til at holde på varmen. Ja så holder det bare ikke på varmen.
Løsningen er at tætne alt hvad tætnes kan og beklæde alt med lyddæmpning, så bliver bilen både mere støjsvag at køre i og varmere om vinteren.
Den store optur ved det her, er til gengæld at bilen ikke bliver ulideligt varm om sommeren af at stå i solen.

ad3) Jeg er nået frem til at problemet med mine biler hidtil ikke har været at de var gamle.
Problemet har været at de ikke var gamle nok!
Sammenlignet med min forrige bil, en Polo af tvivlsom årgang, så er der ikke mere vedligehold på denne her.
Jeg skifter olie på motor og luftfilter hver 6000Km, og på resten af de servicebare ting hver 12.000Km. Det indbefatter at bruge sådan nogen redskaber, som er ret ukendte på nye biler, som en fedtsprøjte. Og lige at rive hjulene af og rense bremser for støv og olie...
Jeg laver det hele selv og bruger vel henholdsvis ca. 30min. og 2 timer på de respektive serviceting.
Jeg kan kun anbefale at du hurtigst muligt anskaffer dig en Haynes værkstedshåndbog snarest og med det samme, efter at bilen er i hus. Den vil du ikke fortryde!

Min bil er en SIII Diesel fra 81', der køre på sin anden motor.
Jeg køre ca 1000Km om måneden i den til hverdag, nogen gange længere. Normalt kører jeg med ca. 75-80 Km/t og det anbefales på det bestemteste ikke at kører hurtigere.
Forbruget ligger på ca 11,5 Km/l og jeg har meget glatte lastvognsdæk under til daglig. Når jeg køre offroad sætter jeg Simex Extreme under og her går den ca 7-8 Km/l på vejen og sjovt nok det samme i militærets øvelsesterræner, selv om der ikke bliver lagt fingre imellem.

Poul - bare spring ud i det! Du lever kun een gang. Land Rovere holder prisen og hvis du af uransagelige grunde skulle fortryde, kan du fortælle dine børnebørn, at sådan har du også haft, dengang du var nede på Pampaen :-)

Mvh
Jens
Index
111543: sv: sv: Gammel serie 3. (11-06-2011 00:28:50) (svar på 111542)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.228.228)
Gammel eller serie III, nu må du bestemme dig! Seriebilerne var forud for deres tid med klimaanlæg og blokeringsfrie bremser. Spøg tilside; selv har jeg fjernet varmtvandshanen
forrest på motoren og istedet sat en studs; herefter monteret en slange direkte til varmeapparatet. Problemet med manglende
cirkulation og dermed varme er, udover luftlommer i varmeapparatet, at gummipakningen i varmtvandshanen svulmer op og blokerer passage. But first of all; it`s never over, when you owns a Rover.



Index
111545: sv: sv: sv: Gammel serie 3. (11-06-2011 01:48:38) (svar på 111543)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Nope - og så længe den ikke er så utæt så hønsene stikker af, så er den tæt nok.

/jens
Index
111547: sv: sv: sv: sv: Gammel serie 3. (11-06-2011 08:16:56) (svar på 111545)
Kenneth K. Kreiberg #5298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.215.194.159)
Findes der nogen gamle serie 3'ere? Mine er næsten nye, den ene er fra '79 og den anden fra '80.