tilbage

Land Rover Forum  

Index
111923: Ny tank på defender / serie III (24-06-2011 20:56:11)
Mia Danielsen #8691, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.3.75)
Jeg har en Defender / serie III fra 86 som skal have ny dieseltank - den sidder under passagersædet. Er der nogen som har erfaring med udskiftning af en sådan?
Index
111924: sv: Ny tank på defender / serie III (24-06-2011 21:56:56) (svar på 111923)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Hej Mia, vi må lige have styr på hvilken bil du har, hvis man skal nærlæse modeloversigten så bliver modelbetegnelsen Defender først tilføjet i 1990 tidligere hedder de bare Land Rover 90" (halvfemstommer) eller Land Rover 110" (hunderedetitommer)og de sidste serie III'ere blev produceret i 1983. ;)

Har din bil skruefjedre som i en sofa, så er det en 90".

Har den lange flade hestevognsfjedre, så er det er seriebil fra før 1984.

Anyway, så er det ikke det helt store at skifte en tank - på begge modeller.

Ud med sædet, af med pladen der sidder under sædet, afmonter ledninger og slanger/rør og skru tanken nedenud.

Check tankmåleren hvor ledninger og slanger/rør sidder på, den kan godt være temmelig rusten, så der skal bestilles en ny sammen med tanken.

Og så gi' den nye tank en ordentlig gang rustbeskyttelse, så holder den i mange år.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
111927: sv: sv: Ny tank på defender / serie III (25-06-2011 03:14:31) (svar på 111924)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.24)
Husk, at rustbeskyttelsen skal kun foretages udvendig på tanken....
Index
111943: sv: sv: sv: Ny tank på defender / serie III (25-06-2011 20:35:03) (svar på 111927)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.250.93)
Kan tænkes Mia er faldet for den sidste år tilsalg-adverterede Defender 88tommer hos en Midtsjællandsk bilforhandler? Men skal vi ikke gå ud fra der er tale om en 90" selv om 110" er set med tanke under sædekasser.
Reg. Østsjælland afholder med jævne mellemrum værkstedsdage,
hvor tankskift er en oplagt disciplin og iøvrigt er en glimrende lejlighed at møde de artsfæller man deler Region med; men der er sikkert dømt sommerferie pt.
Ellers kan man gøre så her- hjemkøb en tank, gerne udfra WIN- idenditetsnummer, står på typegodkendelspladen på bremsekonsollen i motorrummet. Den nye tank, brugt tank i god stand kan bruges; sammenlignes med den gamle; er den magen til, males og rustbehandles den. Aftap evt. diesel af gl. tank. Aftag plader for adgang til top af tank, noter tilslutninger af ledninger og slanger og afmonter. Løsn de 4-5 bolte der bærer tank ved vanger og udtag således der er 2 tilbage der holder diagonalt på tanken. Da boltene ofte er rustne, kan det svare sig at anskaffe nye. Understøt evt m. donkraft, udtag bolte og sænk tank. Flyt div tankmålere og returrør over på ny tank. Tanken ind under bil, løft og understøt med mælkekasser ell. lignende, bolte og gummiophæng i, slanger og ledninger tilsluttes, dækplader på, frisk diesel påfyldes, der udluftes og VIOLA du er flyvende igen!! I medlemskartoteket kan jeg se at adressen ikke liige er til perlestensreparationer, men kast en mail, så tanker vi 90"eren.
Index
111953: sv: sv: sv: sv: Ny tank på defender / serie III (26-06-2011 10:48:06) (svar på 111943)
Mia Danielsen #8691, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.35.197)
Hej med jer

Tusind tak for jeres input til udskiftning af tank og afklaring med hensyn til hvad det egentlig er for en bil jeg har købt mig. Jeg købte den som en "Defender" men da den er fra 1986, blev jeg temmelig forvirret, da jeg læste mig til at betegnelsen Defender først blev tilføjet i 1990! Jeg gætter derfor på at min er en "Landrover 90" - uanset er jeg vild med den!

Tanken er indkøbt (det med WIN-nummeret er en god pointe som jeg ikke kendte til, så jeg håber, at det er den rigtige!). Nu skal der så bare købes rustbeskyttelse og så håber jeg, at min mand med jeres gode vejledninger kan få den fikset - lidt spændende!

Næste projekt er så udskiftning af fjedre og størdæmpere - den er nu forhøjet 2" og jeg kan knap komme op i den og er i frit fald når jeg skal ud igen, så jeg må have den ned i normal højde!

Rigtig god søndag,
Mia
Index
111955: sv: sv: sv: sv: sv: Ny tank på defender / serie III (26-06-2011 11:49:48) (svar på 111953)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Og hvis det kniber lidt med løsningen af en Land Rover opgave, så har i utroligt mange her på forum hvor "man kan ringe til en ven".

Hvis det går helt i hatogbriller, så efterlys en medhjælpende hånd her på siden, der plejer altid at være nogle stykker der friske med et par hjælpende hænder.

En fed bil så'n 90", men kunne du ikke bare montere et indstigningstrin under døren, de kan foldes op så man bevarer frihøjden - hvis det skulle være et problem.

Sådan en f.eks. :
http://www.paddockspares.com/catalogsearch/result/?q=step&vehicle=0

De findes også brugte i DK til meget små penge, søg den på Roverbørsen.

Så er du da fri for at skifte hele undervognen.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
111956: sv: sv: sv: sv: sv: Ny tank på defender / serie III (26-06-2011 12:18:59) (svar på 111953)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
"Næste projekt er så udskiftning af fjedre og størdæmpere - den er nu forhøjet 2" og jeg kan knap komme op i den og er i frit fald når jeg skal ud igen, så jeg må have den ned i normal højde!"

fantastisk! Men er det ikke et krav at sjælllandske 90"'ere er hævet 2"? :)

Mvh Niels i en IIA på standart bladfjedre. :D

Index
111957: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny tank på defender / serie III (26-06-2011 12:30:08) (svar på 111956)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Nej da Niels, 2" er for kyllinger, +4" er ved være standarden og så 35" gummi. ;)

Vi må muntre os i vores klassiske seriebiler.

Mvh
Kenneth Poulsen - med 109" STW dog på paraboler og som mener at der er en Land Rover til enhver ejer og til et hvert formål.

Land Rover - det mest alsidige køretøj.
Index
111978: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny tank på defender / serie III (27-06-2011 11:59:14) (svar på 111956)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Niels.

Det lyder som om du har fået lidt af et kulturchok da du var herovre:-)
Vi har altså også mange fine standard 90" herovre.

Men jeg giver ret i at der findes en LR til alle.

MVH Jakob E S - der søger en anden Land Rover, der passer til mig, efter jeg måtte lade 110"eren gå (den var også hævet et par tommer:-))
Index
111993: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny tank på defender / serie III (27-06-2011 17:14:32) (svar på 111978)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Jeg er noget enig med Niels Erik! Du finder hurtig ude af, at 2" forhøjelse er lidt vanedannende!, og tanken om at udskifte et sæt fjedre, og støddæmpere som ikke fejler noget, virker lidt fejl! Jeg vil anbefale at køre videre med den rig du har, og evt vurdere at reducere højden når du alligevel skal have ny undervogn.
Hilsen, David, med One-Ton Ex-Mil, som er noget mere end 2" forhøjet fra fabrikken!