tilbage

Land Rover Forum  

112064: Er der nogle der kan hjælpe? (29-06-2011 22:17:17)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.59.139.96)
Hej forum, som overskriften siger, vil jeg gerne have lidt hjælp til en defender td5. Den er fra 2005 og har kørt 115000.
Jeg har på det sidste døjet med manglende trækkraft i perioder. Det er som om den ikke får diesel nok. Og andre gange virker det fint.
Derfor, vil Jeg høre om der er en der har en computer til udlæsning af fejl som vil hjælpe mig med og se om man kan finde fejlen, og nulstille fejl koderne der skulle være i motorstyringen for og se om Det kan hjælpe.

Jeg bor tæt på kolding, og er villig til en køre tur hvis der skulle være en venlig klub kammerat der har investeret i sådan en computer.


Mvh Rasmus
Som glæder sig til laxi!
112066: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (29-06-2011 22:54:57) (svar på 112064)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Grundlaget er noget usikkert.... men jeg ville starte med brændstoffiltret, hvis det ikke er skiftet i nyere tid?

/Jens
112067: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (29-06-2011 23:19:55) (svar på 112064)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Rasmus

Jeg har samme problem med min TD5 fra 2004 (motoren har kørt 3000 km)

Med helt nyt olie filter ( højst kørt 30 km).

Motoren kan til tider ikke komme op i omdrejninger, så turboen kommer ikke i gang ( medfører morfar agtig kørsel)


I morges fandt Stefan Molzen fejlen, det var ECU en der driller. ( ECUen har kørt 120 kkm)

Da den fik en anden ECU på kørte motoren uden problemer.

Hilsen

Torben
112068: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 06:02:02) (svar på 112067)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.59.139.96)
Hej torben, ecu'en det også Det man kalder motor styringen ikke? Hvad måtte du give for sådan en? Der er lige skiftet filter til diesel for 1000 km siden
112070: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 07:51:30) (svar på 112068)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.39.17)
Hej Rasmus

Det kan også være luftmængdemåleren, den holder ca. 160K (siger LR værkstedet) min har været defekt det gav en noget sløvere motor.

Kan udlæses på fejlkoderne hvis det er her fjelen er

Hilsen
Struntze
112071: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 08:06:54) (svar på 112070)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.59.139.96)
Okay Det vil Jeg prøve så, så mangler jeg bare en der har en computer så jeg ikke behøves betale i dyre domme for og have den på værksted:)
112075: sv: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 08:42:40) (svar på 112071)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Med sådan noget nymodens stads som en TD5, så ville jeg nok få den checket rigtigt igennem på et værksted (eller privat) der ved hvad det handler om mht udlæsning af fejlkoder.
Hvis du bare begynder at købe de stumper ind som andre har haft fejl på ender det måske hurtigt med at blive ret dyrt!
112076: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 08:49:17) (svar på 112075)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.59.139.96)
Hej ole
Jeg vil også have udlæst fejlen inden jeg begynder og handle ind, for som så mange andre har det, hænger pengene ikke på træ'erne;)
112077: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 08:49:48) (svar på 112075)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Har du tjekket motor ledningsnettet ?
jeg har ikke helt styr på TD5, men jeg ved at de har det med at blive utætte i nogle stik, så der løber olie ind i ledningsnettet og ned i styreboksen hvilket giver problemer.
112079: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 09:06:17) (svar på 112077)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.59.139.96)
Hej Jan
Jeg har kigget på ledningerne ved styreboksen der er ingen tegn på olie. Jeg har Ikke set til ledningsnettet ved dyserne. Det vil Jeg også have gjort.
Jeg syns bare og have hørt at dem der har haft olie i ledningerne har kørt noget længere og er ældre. Men man kan jo aldrig vide sig sikker.
112081: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 09:24:50) (svar på 112079)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Det er da et tjek værd, jeg kender biler der har haft problemet omkring de 100.000 km.

Nå men det er da godt man ikke har den slags problemer i en Serie 1 fra 1957
112078: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 09:03:26) (svar på 112068)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Rasmus

Det første du skal gøre er at få en computer tilsluttet så du kan se hvordan motoren kører, og om det er nogle af de nævnte fejl eller noget helt andet.

Med en værksteds computer tilsluttet motoren afsløres en masse ting.

Min motor opførte sig helt normalt og motoren er nyt, og alligevel opstod der periodisk fejl der medførte total tab af motor kraft.

ECU er motor styringen, den koster ca 7000 kr, men ECU en kan ikke bare skiftes den skal kodes til din bils alarmsystem.

Jeg håber du finder fejlen, men det kræver højst sandsynligt en computer tilsluttet, sådan er det med det "nymodens stads" af en TD5 motor

Hilsen

Torben
112082: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 11:37:28) (svar på 112078)
Morten Brendstrup #8760, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.53.152.90)
Med de symptomer plejer det at være wastegaten der hænger. Prøv at motionere armen manuelt men f.eks en skruetrækker eller lignende.
112092: sv: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 14:21:12) (svar på 112082)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.252.147)
Jeg har motioneret armen op til flere gange uden hjælp...
112103: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (30-06-2011 17:23:25) (svar på 112092)
Flemming Thomsen #6571, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.192.209)
Hej Rasmus
Symptomerne lyder som olie i ledningenettet.
Jeg har haft de samme symptomer.
Det var en laaaang tur hjem fra Sverige med campingvogn på slæb.
Prøv at hive multistikket ved motorstyringen ud.
Giv den engang kontaktspray og trykluft.
Hvis det hjælper (kortvarigt) er det olie i ledningerne, hvis ikke må du søge videre.
Jeg har lige skiftet hele ledningsnettet og det var som at få ny bil, men den havde gået 250000 inden det startede.

Mvh
Flemming
112115: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (01-07-2011 09:02:31) (svar på 112064)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Rasmus,

Jeg kan se at du har godt gang i fejlsøgningen. Der er foreslået både at kigge på wastegaten, airflow måleren, ledningerne til dyserne. Alle rigtig gode forslag som du bør forfølge!

Det er alle stumper som jeg også tidligere har rodet med da min TD5'er også har haft sine mærkeligheder. Som Torben - er jeg også endt med at skulle have en ny ECU. Men seriøst - jeg kan ikke tro at det er særlig 'normalt' at ECU'en dør. Sandsynligheden for at det er en anden stump der driller - vil jeg tro er mere realistisk. Men uanset vil det være en god ide af få testet din bil med en computer – det kan muligvis hjælpe dig på vej.

Er problemet det samme ved alle omdrejninger eller kan du mærke om det også sker under 1500 rpm - hvilket ca er der hvor tuboen skal sætte ind? Hvor meget trækkraft er det vi taler om? Kan bilen næsten ikke køre eller er det bare en smule?

Men i min egen fejlsøgning har jeg fundet flere diskussioner på nettet som handler om enten manglende kraft eller ujævn trækkraft. Der tales bl.a. også om utætte vacumslanger, utætte turboslanger mv. Google kan være din ven.

Mht MAF sensoren (luftmængdemåleren) så prøv at tage stikket til sensoren ud (det store stik – det lille stik er vist en temp måler og ikke vigtig her). Lån evt en fra en anden bil og se om det hjælper. Når føleren er koblet fra så kører bilen med nogle standardværdier som ikke er optimale under alle forhold (som jeg forstår det). Men afhængig af hvor slemt din manglende trækkraft er – så er de værdier muligvis bedre end et helt forkert signal fra en defekt føler ..(?)

Dieseltilførslen kender jeg ikke meget til mht til fejlsøgning – men jeg kan sagtens tænke mig at det også kunne være en mulighed.

Mht til skift af ledningsnet til dyserne – det kan man nemt selv klare og det tager kun en halv times tid. Se evt http://www.discovery2.co.uk/Injector_harness.html. Dette tilfælde ser imø meget slemt ud.

Jeg kan kun fortælle om mine egne erfaringer - og jeg er ikke mekaniker ;o) God fornøjelse med fejlfindingen … det bliver ikke sidste gang ;o)

Mvh, Lars
112118: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (01-07-2011 10:11:55) (svar på 112115)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.231.59)
Et medlem her i regionen har flere gange fået skiftet liftpumpen på sin TD5er, den pumpe der sidder i ell. ved tank, alt efter om 90"- 110", som sender dieselen frem til motoren; der er tråde herom. I Land Rover-ovners teknikbrevkasse omtales en dieseltrykregulator der ofte gør knuder og sælges som varmt brød. Videre er der en dieseloliekøler, sidder på højre side af motor, svær at se grundet afdækning, som køler overskudsdieselen ned, da denne mister den nødvendige smøreevne ved høje temperaturer. Det er korrekt TD5erne har
en "limping home" mode, som går igang, dersom ECUen svigter;
(Electronic Control Unit) ECUen Har intet med det europæiske valutasamarbejde at gøre, den er bare ligeså dyr.
112126: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (01-07-2011 17:04:20) (svar på 112118)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.57.88.123)
Rigtig mange tak for alle de hint jeg har fået. I dag har Jeg haft computer på, men den viste ingen rigtige fejl. Så jeg leder videre.
Ecu'en blev også tjekket på computeren. Så tror ikke det Er den. Ellers har Jeg skiftet ledningsnettet ved dyserne i dag og renset føleren ved indsugningen og Det splajd der sidder ved siden af Motor'en når man står foran bilen og ser til venstre.

Når den har problemet trækker den neither svagt, og i 5 kan Den næsten ikke trække. Det må ikke gå meget op af ihvertfald hvis jeg trykker speederen helt i bund falder den engang imellem i lade tryk. Ved ikke om Det kan være speederen?

Når den så pludselig køre normalt igen kan jeg køre til skagen og hjem igen bare jeg ikke slukker Motor'en så kommer problemet igen...

Jeg ledere videre
112127: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (01-07-2011 17:52:18) (svar på 112126)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Har du checket din indsugningsslange, om den er faldet sammen inden i.
Hvad med snask og slam i ladeluftkøleren, der er noget med at de skal skylles ud en gang i mellem.

Men jo længere tråden her bliver, jo tættere kommer vi løsningen - forhåbentlig, der er da ikke forslag der mangler. :)

Speederen - det er drivebywire, der kunne også være en fejl.

Mvh
Kenneth Poulsen
112130: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (01-07-2011 19:53:06) (svar på 112126)
Torben Schmidt Hansen #8266, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.238.141)
Hej Rasmus

Ikke for at skræmme dig, men det du skiiver kunne jeg have skrevet om min bil, pludselig ville den ikke trække, helt død,spederen i bund og den kørete ikke over 40 km/t i 4 gear.

Til tider kunne jeg slukke bilen lade den stå 1-2 min. også virkede alt fint igen, turbo og alt sammen.

Jeg er ikke helt sikker på at ECU en på en TD5 er så fandens stabil.

Og det lader til at det er den der er ploblemet ved min TD5.

Jeg har også fundet en del beskrivelser af samme problemer på engelske forums.

Hvis du finder et svar er jeg meget intresseret i din løsning.

Hilsen

Torben

112131: sv: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (01-07-2011 20:07:26) (svar på 112130)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Nu har jeg aldrig nogensinde ejet en vogn med sådan noget moderne hejs, men jeg tror nu alligevel Ole Pars forslag om at finde en kyndig mekanikker med det rette udstyr til udlæse fejlkoder, erfaring, og ikke mindst den fordel at have vognen foran sig, ikke bare er den bedste, men også noget nær den eneste løsning. :)

Ind i mellem bliver man helt glad ved at ha' en bil, som er så simpel at de fleste problemer kan løses med et telefonopkald til Doktor Urban. For ikke så længe siden troede jeg at alt var forbi, men en hurtig konsultation og et sæt platiner og en kondensator fra "apoteket" og den spinder igen. Prøv lige det i de nymodens vogne! (nå ja, det var ikke for at træde i det, men ku' ikke la' vær')

:))

Men held og lykke med TD5'eren

Mvh Niels
112132: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (01-07-2011 20:13:55) (svar på 112126)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Hej Rasmus, mange fejl viser sig ikke som en "fejl"i bilens egendiagnose. Eks. luftmassemåleren. Den slår sjældent ud som en fejl, selvomm den er defekt. Du skal aflæse værdierne den giver computeren. Når motor er slukket og bil står med tænding skal værdien være ca. 4, i tomgang ca. 40, og ved gasstød skal den stgige til over 300. De fleste luftmassemålere der "dør" på en TD5 viser bare 4 hele tiden.
Ledningsnettet i topstykket er en bestseller på en TD5. Du kan ikke se fejlen med det blotte øje, men som du beskriver fejlen kan det sagtens være det. Det ledningsnet er en sliddel, som ofte skiftes ved service, så hvis det ikke har været skiftet længe, så sæt et nyt på. De er ikke så dyre hos eks. Paddock.Et defekt brændstoffilter kan også give de mærkeligste problemer, og periodiske udsættere. Samme procedure som ledningsnet, det er en sliddel, skift det hvis det ikke har været skiftet længe.
ECU på TD5 er ikke nogen særlig stabil enhed. Det kan sagtens være den der har fejl, men der skal du på værksted for at få den skiftet.
For at teste brændstoftryk, brændstofmængde, dyser og turbotryk skal du have det rette måleudstyr. At skifte efter fornemmelsen, kan blive dyrt.
112150: sv: sv: sv: sv: sv: Er der nogle der kan hjælpe? (03-07-2011 00:12:44) (svar på 112132)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.134.145)
Jeg har i dag prøvet en kammerat's luftmængde måler. Og det virkede til det var problemet. Så jeg vil bestille sådan en ny imorgen og håber problemet er løst så den er klar til la2011

Go søndag
Mvh Rasmus der fik skiftet skiver viskose og lavet vindues viskeri dag på 110'ern så den os er klar til laxi.