tilbage

Land Rover Forum  

Index
113560: gearkasse IIA (21-08-2011 21:49:26)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.160.227)
Vi har en serie IIa stationcar fra 1965. Gearkassen har opgivet og transmitterer ingen drejemoment fra motoren til udgangsakslerne.
Jeg købte en serie II gearkasse som jeg kunne bytte ud med den ødelagte - og så få en oprindelige ordnet hvis muligt. Men nu da vi er ved at tage den ud kan vi se at der er forskelligt. Koblingscylinderen i den oprindelige peger til siden mens i den købte peger armen fremad. Den oprindelige er en suffix C, mens den købte er en suffix B. Jeg har nu googlet mig frem til at de udover det nævnte nok har en anden ratio. Kan den købte overhovedet bruges? Er det muligt at skifte klokken (bell housing) over?
Index
113580: sv: gearkasse IIA (22-08-2011 12:59:43) (svar på 113560)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Siden ingen andre tør svare, og jeg alligevel skal ha' tiden til at gå med noget, så er her hvad jeg har fundet på lr.faq.com
http://www.lrfaq.org/Series/FAQ.S.Engines.html

Her står et stykke nede at:

All gearboxes are interchangeable, though there are two types of bell housing stud patterns. The early pattern was used on the 1.6l and 2.0l engines. Swap the bell housings to fit the engine and gearboxes together. The later bell housing started in 1958 with the diesel engine, and is still used on current turbo diesel Ninety Defenders and Discoverys.

There are two types of clutch mechanisms used. The earlier was used for the Series I through Series IIA, while the later started with the Series III. The former is a more complicated system with external linkages, while the later uses a simple arm within the bell housing.

Så med mindre du ikke har en 2,25 motor, så skulle der ikke være problemer med at flytte klokken, koplingshuset, bell-housing eller hvad vi nu kalder det, så det passer på din udrykkermekanisme.

Gearatioerne kan man se her, men det lader til de har den samme udveksling i 4. høj, så mon ikke det er en smule akademisk hvordan udvekslingen er i de andre gear? En 65'er skal alligevel køres blidt i gearene. (Det var i hvert fald hvad den gode Doktor Urban brummede, da han måtte kigge forbi og redde min gearkasse, der havde fået en clips i klemme.) :D

Mvh Niels
Index
113581: sv: sv: gearkasse IIA (22-08-2011 13:01:22) (svar på 113580)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hov, og linket til TeriAnn's side om gearratio's
http://www.expeditionlandrover.info/gear_ratio.htm#seriesgearbox
Index
113582: sv: sv: sv: gearkasse IIA (22-08-2011 13:50:18) (svar på 113581)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.11.50)
Jeg overså helt at 4. gear var ens, tak for den fingerpeg.
Hvem er mon dr.urban?
Index
113584: sv: sv: sv: sv: gearkasse IIA (22-08-2011 15:56:31) (svar på 113582)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Dr. Urban er også kendt som Urban Larsen Vøjstrup. (DLRK medlem 4263) Han er udlært fra Austinhuset i Odense og har altså over 40 års erfaring med engelske biler fra Jaguar type E. til Morris Minor og altså også Land Rovers. Tilnavnet "Doktor" siger næsten sig selv, men det er en længere historie jeg gemmer til senere.

Mvh Niels