118127:
sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 21:49:44) (svar på
118120)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (
ip-adr: 95.154.7.7)
Jeg har lige i en anden tråd skrevet følgende:
'Mht bilens varmeapparat, så find lige ud af, om matricen er tæt og fuldt med snavs. Det blokkerer for varmen. Samtidig se efter, om selve defrosterhuset er tæt og der ikke suser luft ud i samlingerne. Har et eksempel på, hvor en defroster ikke blæste for megen luft ind i kabinen, men da et hul i kassen blev fundet og tætnet, var der fuld blæs på igen!'
Afdæk køleren og find ud af, om kølevandstemperaturen stiger. Forbliver den fortsat på lavt niveau, kan det være, at du skulle kaste en kritisk pupille på thermostaten. Står den nemlig konstant åben, tager det lang tid, før der kommer varme i hytten.
Husk også den rette kølevæskeblanding. Sikret til minus 25 gr burde være minimum og giver mere varme end blot sikret til minus 10 gr.
Du kan altid finde ud af, om viskosekoblingen virker, ved at stikke en lille kvist - FORSIGTIG - bagfra ind i vingerne. Standser propellen ved gennemvarm motor, er koblingen i udu!
Der vil altid være en vis modstand i koblingen når motoren er kold. Fejler kvisttesten ved kold motor, dvs, vingen standser ikke, så er det med at få fat i en ny kobling.
Universal køleafdækninger kan købes i biludstyrsbutikker/T.Hansen/Biltema for ca. 100 DKK
Viskosekobling betalte jeg 1.300 DKK incl. moms og porto for hos Meldgaard i Herning -
jeg kører OneTen med 2,5 d n/a.