tilbage

Land Rover Forum  

125698: Bremserør tæret på LR90 (16-08-2012 21:50:01)
Mogens Holm #8818, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.240)
Hej Forum,
Synsmanden siger bremserør tæret på LR 90 1987 - Haynes siger ikke så meget om det - skal jeg selv gå i gang med det? Jeg forstår, man skal især være opmærksom på, hvordan man får tryk i bremsesystemet igen. Er der nogen derude, der har et godt råd?

Hilsen
Mogens.
125700: sv: Bremserør tæret på LR90 (16-08-2012 21:59:04) (svar på 125698)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.59)
Hvis du selv tiltror dig opgaven, så er det bare med at montere nye bremserør/få bukket i kobber.

Eller afsted til nærmeste mekanikker, der nemt hjælper dig af med opgaven...
125701: sv: Bremserør tæret på LR90 (16-08-2012 22:03:53) (svar på 125698)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.223.240)
Afmonter det pågældende rør og få et værksted eller bremsemand til at fremstille et nyt, gerne i kobber. Husk at sætte et kar under til at opsamle bremsevæske og pas på, bremsevæske ikke kommer på lakerede dele eller gummi, da det har lettere ætsende virkning. Monter det nye og udluft den bremse der er fjernest fra beholder og derefter de som er tættere på.
125702: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (16-08-2012 22:11:18) (svar på 125701)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.223.240)
Nu overhalede Paul, mens jeg var i blækhuset. Det er en god ide at anskaffe en bremserørsnøgle egnet til formålet. Kan spare for runde og besværlige afmonteringer af nipler og udluftningsskruer. Husk at rengøre omkring bremserørstilslutning med stålbørste og trykluft.
125705: sv: Bremserør tæret på LR90 (16-08-2012 23:17:24) (svar på 125698)
Kenneth Rahbek Løfqvist #8173, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.163.140.247)
man kan til de fleste bil mærker og modeller købe bremserørs sæt. hos foreksembel hos ftz merkonomen og andre reservedels levrandøre . der står så hvor de skal side. 1 adgangen og bare der ud af .husk at udlufte bremsesystemet ordentligt bag efter
125706: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (16-08-2012 23:59:24) (svar på 125705)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
125707: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 00:11:11) (svar på 125706)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Mogens, når du nu spørger på den måde, så vil jeg absolut anbefale at få hjælp til det, enten på værksted med kareten, det tager omkring en time med et nyt bremserør, alternativt så søg efter en vidende og erfaren Land Rover mand her på forum, som også har værktøjet og som kan kigge dig over skulderen og få sagerne til at virke rigtigt.

Det er bremser - det er dit liv..........................og vores!

Mvh
Kenneth Poulsen
125710: sv: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 10:11:19) (svar på 125707)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Er nu enig med Kenneth her. Det er ganske rigtigt ikke raket-videnskab at skifte et bremserør, men man skal nu alligevel vide hvad man laver.

Og det bedste er nu at få en til at vise hvordan man gør, uanset om denne er en professionel, der skriver en fin regning eller en klubkammerat der har håndelaget og som er parat til at gøre det for to pilsnere. Det er bare vigtigt at denne kammerat er en der kan og ikke en der tror han kan.

Og det er jo i grunden det storslåede ved denne klub, man kan hurtigt spørge sig fremt til hvem i regionen, der har indsigten og håndelaget.
Selv må jeg jo indrømme at min gamle spand var blevet kørt om bag brændeskuret og aflivet for længst hvis ikke kapaciteter som Bo Hansen, Martin Nielsen, og ikke mindst Urban Larsen ikke fra tid til anden havde både mig og den gamle gule i kærlig behandling.

Forum kan være meget godt, men hver fugl pipper jo med sit næb, og det er jo begrænset hvad man kan nå at forklare i et kort indlæg, og det er jo også muligt at misforstå hvad der bliver skrevet. Det er meget nemmere når man står sammen, kan se emnet og tale sammen og ikke mindst få vist hvordan man gør, af en der faktisk ved hvad han snakker om.

Bare min 5-øre

Mvh Niels

125708: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 08:29:33) (svar på 125698)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Det bedste råd jeg kan give dig er at køre på værksted og få en proffesionel til at udføre opgaven

mlrh Claus
125709: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 09:22:25) (svar på 125708)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.130.150.239)
der er ingen grund til at kaste gode penge efter et værksted, der er gds arbejde for en der har prøvet det mere end en gang

steen
perlestens mekaniker
125713: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 12:01:58) (svar på 125709)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Ja, men det har Mogens helt klart ikke. Lidt surt hvis han suser forbi dine ungers skole uden bremser, hvis du forstår ......

Per
125714: sv: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 12:40:13) (svar på 125713)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
Det kan være nemt, det kan være mere krævende, det kan virke efter hensigten, det kan være farligt.
Hvis du har mod på at sætte dig ind i tingene vil du få et meget bedre forhold til din bil og dig selv. Forbered dig godt. Afsæt god tid - gang herefter med faktor pi~3.14. Gå igang og smil. Husk på faktor pi ~3,14 når alt er samlet igen og du måske opdager at udluftningsskruen brækker pga tæring og du bliver tvunget til at skifte kaliber eller hjulcylinder selvfølgelig i begge sider så! Smil igen og elsk dig selv og din bil og dine venner.
Hvis du gør det selv for at spare penge og ikke rigtig har god tid- eller lyst at lære af det vil jeg anbefale en mekaniker eller alternativt at sælge bilen.
125720: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 15:06:27) (svar på 125714)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.201.199)
Kan ikke erindre der nogen sinde er sket en ulykke/påkørsel grundet def. bremser i særdeleshed. Har engang læst om en ulykke, hvor det var muligt det kunne tænkes at der var en fejl, der måske eventuelt kunne have været medvirkende til ulykken og bla-bla-bla. Ideen med at tage bremserøret under armen og kontakte et værksted er sansynligheden er større at få med nipler der passer, eller genbrug af nipler, frem for postordre fra udland eller længere væk og så risikere forkerte nipler. God arbejdslyst.
125721: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 15:33:12) (svar på 125720)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
"Kan ikke erindre der nogen sinde er sket en ulykke/påkørsel grundet def. bremser i særdeleshed."

Eh, Verner, det er muligt du ikke husker så godt, eller hvad der måske er endnu mere sansynligt at du ikke har hørt om ulykker forårsaget af svigtende bremser. Men det er vel ikke det samme som at påstå at det ikke er videre farligt at køre med forkert monterede bremsedele?

Og at man ikke høre om ulykker der skyldes defekter, er måske fordi der ikke fokuseres meget på den slags ulykker.

Det er naturligvis altid en god ide at tage den gamle stump med ud til en forhandler/mekanikker, og således være sikker på at få den rigtige stump med hjem igen, men man skal altså stadig vide hvordan den skal monteres, så skidtet er tæt uden at være blokeret. Det er meget nemt at vride et bremserør over, bukke det, eller montere det skævt. Og en Land Rover der ikke kan bremse, eller end værre kun bremser på det ene forhjul, det er alt andet end sjovt.

Bare min 50-øre I al respekt.

Mvh Niels
125723: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 15:50:43) (svar på 125720)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Hej Verner,

Vær du glad for at du ikke før har hørt om denne sag:
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/law-and-order/4322781/Father-jailed-after-four-of-his-children-died-in-Land-Rover-river-crash.html#

Bilen havde bland andet flere fejl på bremserne, som manden selv havde foresaget.

MVH Jakob E S
125724: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 16:03:14) (svar på 125723)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja den tænkte jeg også på. Det er en meget tragisk ulykke der vil blive glemt sent, især i Land Rover kredse. Men her kan man jo påstå at der var meget andet end bremserne der var i vejen. Hele bilen var ved at falde fra hinanden, og chaufføren kørte alt for stærkt i betragtning af at det var en to-sporet vej, og det var uvejr, med nedsat vejgreb til følge.

Men ulykken er blevet påmindelse til alle "Bodgers" om at det kan have fatale følger at klampe sin bil sammen uden tilstrækkelig viden og omhu.

Mvh Niels
125725: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 16:09:07) (svar på 125724)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.59)
.... og så er det jo ganske udmærket, at Morten spørger sig frem, fordi han er tvivlende...
125728: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 18:08:33) (svar på 125725)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.97.233.86)
Hej

Nok skal vi være forsigtige og dermed spørge os for, men vi skal også huske på at vi alle er startet et sted - fra bunden.

Så en vejledning til dem der spørger samt en lille reminder om sikkerheden ville for mig at se være en god idé.

Det er nogle gange svært at se ud fra en tekst/beskrivelse hvor megen fingerfærdighed en person har.

Venligst
Morten
125775: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (20-08-2012 15:51:03) (svar på 125723)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.181.68)
Jovist Jakob, myndighederne har naturligvis, som det også forekommer, når lignende sker i DK, smurt rigtigt tykt på. Det skal jo ikke være en ren Walk Over for mandens forsvarer. Hvori bestod defekten på bremser? at et rør var svuppet ud af en holder? Essensen af ulykken er manden har kørt for stærkt, ikke mindst efter forholdene og køretøjets stand og har så mistet herredømmet over den og den er væltet og røget i floden. Man skal jo vide i GB skal biler synes årligt. Baggrunden for mit postulat, var for en del år siden skete en ulykke, hvor konklusionen var at ejeren havde sat en ekstra returfjeder på koblingens udrykkerarm (var afbilledet) hvilket man mente, på øverste plan hos bilinspektionen, kunne have været en medvirkende årsag til ulykken. Så meget om disses kundskaber; døden skulle jo have en årsag. Og ikke mindst havde journalister danset om "guldkalven" efterfølgende. Undrer mig du ikke har brugt eksempler fra U-land, hvor dette sker med jævne mellemrum, grundet defekte køretøjer.
Erkender fejlen var det ikke fremgik, der var efterspurgt ulykker i DANMARK, hvor defekter kunne tillægges årsag.
Men skal det være konsekvensen, må det henstilles der udarbejdes et "Hoved" på Forum "Har du problemer med din Land Rover henstilles det du bringer den til Autoriseret værksted" Ikke mindst på baggrund af en beretning jeg nys fik- en LRejer havde fået sin bil repareret af en kyndig, der dog havde anvendt forkerte dele, som bevirkede bremse blokerede hjul, DOG UDEN PERSONSKADE.
125776: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (20-08-2012 16:08:13) (svar på 125775)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.40)
Yupp, Verner,

vi kan heraf lære, at mennesket er livets største fejlkilde....
125729: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 18:14:33) (svar på 125698)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.87)
Ja som nogle nok vil påstå så er jeg også lidt stejl vedr at lave bremser man ikke har forstand på.
Derfor er det jo super at være medlem i en klub hvor man hjælper hinanden..
Der er nok en venlig fælle i lokalområdet der vil hjælpe hvis man spørger??
Jeg fik masser af hjælp da jeg var "grøn" og kun ejede en lortehammer...
Det er også så hyggeligt at være 2 (eller flere) om arbejdet.
Og alt imens man hygger sig så lærer man en masse!
Jeg syns du skal ringe til nogle i din region og spørge efter hjælp hvis de ikke allerede har meldt sig på banen!
125732: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 19:55:06) (svar på 125729)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.106.104)
Hej Mogens

Region Nordsjælland afholder værkstedsaften den 10/10 måske lidt sent i forhold til dit syn. Men her er du velkommen til at komme og få hjælp til din land rover. Herunder bremserne. Man skal jo starte et sted. En værkstedsaften kunne være det sted. Se kalenderen under Nordsjælland for yderligere.

Mvh
Mads
Sekretær NSJ
125735: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 22:07:34) (svar på 125732)
Mogens Holm #8818 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.15)
Hej Forum,
Tak for de mange gode råd - jeg er blevet meget klogere. En klubkammerat har tilbudt en hjælpende hånd. Og jeg har noteret mig NSj's værkstedsaften.

Hilsen
Mogens.
125736: sv: sv: sv: sv: Bremserør tæret på LR90 (17-08-2012 23:16:38) (svar på 125735)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.87)
Like!!
Må i hygge jer med det :-)