tilbage

Land Rover Forum  

Index
130164: Kan det passe (18-01-2013 08:10:20)
Niels Hornhaver (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.75.130)
Fik skiftet min kobling for omkring 2 år siden (ca. 35.000 km)på min Defender 300 TDI, 1996. I specielt 3. 0g fjerde gear sker der det, at når jeg træder speederen ned, tager motoren omdrejninger og turboen slår til, men bilen tager blot meget langsomt fart. Som om den fedter. Det samme sker når jeg kører op ad bakker, og det skal siges at jeg ikke kører terræn, men blot landevej.
Hvad kan der være sket og bør en kobling bør velsagtens kunne holde længere?
Index
130165: sv: Kan det passe (18-01-2013 08:19:47) (svar på 130164)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Er pedal osv indstillet korrekt?
Var den gamle kobling defekt feks pga olie forurening?
Index
130168: sv: sv: Kan det passe (18-01-2013 08:37:02) (svar på 130165)
Niels Hornhaver (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.75.130)
Ja, pedal korrekt indstillet og nej ingen olieforurening, såvidt det kan observeres.
Index
130169: sv: sv: Kan det passe (18-01-2013 08:37:03) (svar på 130165)
Niels Hornhaver (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.75.130)
Ja, pedal korrekt indstillet og nej ingen olieforurening, såvidt det kan observeres.
Index
130170: sv: sv: sv: Kan det passe (18-01-2013 08:48:36) (svar på 130169)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det kan være svært at se om der er olie på koplingsfladerne. Der skal man vist skille den af for at se det. Måske en erfaren LR-mand kan mærke det.
Der kan sagtens lække olie fra motoren ind i koplingshuset, og så har vi baladen. Er der sådan en "drain-plug" i koplingshuset så aftapningshullet er lukket?

Er der frigang i koplingspedalen?

Var det en billig kopling der blev lagt i, og nu har den bare opgivet?

Og du husker selvfølgelig at flytte foden fra koplingen? :))

Mvh Niels
Index
130173: sv: Kan det passe (18-01-2013 10:28:34) (svar på 130164)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hej Niels

Ingen tvivl om at det er koblingen der fedter

Niels Erik stiller alle de rigtige spørgsmål:

Var det en kineserkobling der blev monteret?

Bruger du koblingspedalen som fodhviler?

Har du mange igangsætninger med tungt påhæng?

Er der oliefugt omkring eller under svinghjulshuset?


Men under alle omstændigheder skal du enten have rykket maskine og bearkasse fra hinanden igen


mlrh Claus
Index
130177: sv: sv: Kan det passe (18-01-2013 11:49:13) (svar på 130173)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Og så kan jeg da tilføje, at jeg ALTID, skifter pakdåsen omkring krumtappen, når jeg har afmonteret gearkassen.
Også selvom den ikke er flere år gammel og ser utæt ud. Den koster så få basseører, men sparer mange ærgelser.
Mvh.
Martin
Index
130180: sv: sv: sv: Kan det passe (18-01-2013 12:55:10) (svar på 130177)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Hejsa,

Lige netop på 300Tdi koster den pakdåse faktisk lidt basseører - ca. 300kr. Det skal dog ikke holde en fra at skifte den, fpr selvom den er dyr, så er den kendt for ikke at holde olien inde i motoren:-(

MVH Jakob E S
Index
130193: sv: sv: sv: sv: Kan det passe (19-01-2013 07:30:56) (svar på 130180)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.129.203.213)
Køb en original pakdåse, de er rigtig dyre men de holder........på den anden side ved brud af de billige pakdåser, ja så lære du hurtigt hvordan en motor skal tages ud ;-)
Christian
Index
130347: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det passe (22-01-2013 21:22:05) (svar på 130193)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.102.47)
Ville nu nok kaste en ekstra stirrer på pedalophæng- om nu også reelt frigang; aftag dæksel på pedalkonsol i motorrum og se om fornøden frigang i mastercylinder; har erfaring med ikke god ide at spænde de to møtrikker på hver side af aksel, som bolt fra cylinder går igennem.
Index
130931: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det passe (09-02-2013 08:21:02) (svar på 130347)
Niels Hornhaver (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.167.111)
Det var en såkaldt kineserkobling eller rettere dårlig kvalitet og skrevet BRITPART. Og hertil skal tilføjes at mit kørselsmønster har været helt normalt, og uden at fedte på koblingen.
Index
130932: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det passe (09-02-2013 11:24:43) (svar på 130931)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jamen, sådan er der en forklaring. Tak fior tilbagemeldningen, det er altid rart at høre hvad der faktisk var problemet, og hvad løsningen var.

Og mht Britpart, så lader det til at man på trods af at de nu lover 24 mdr's produkt-garanti, stadig ikke kan bruge de fleste af deres reservedele til ret meget, med mindre de virkelig er de eneste der producere den enekelte reservedel. Så kan man jo være nødt til det. Har selv lige fået skiftet den bagerste krumptapspakning til en original, da britpart-pakdåsen ikke var meget værd.

Mvh Niels