tilbage

Land Rover Forum  

Index
136075: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (02-09-2013 12:58:48)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.6.3)
Hej Folkens
Jeg kører på BfGoodrich all-terain A/T (m+s mærket) i størrelsen 265/70R16

Hvordan er de i forhold til den kommende vinter? Kan de bruges til noget i sne og på sneglatte veje, herunder snedækkede grusveje der ikke ryddes, når jeg skal hente brænde i skoven?

Jeg kan se at de har en smule lameller på mønstret, men er de mon fornuftige nok.

Hvis ikke, hvad skal jeg så kigge efter?

Jeg forventer ikke samme komfort og køreegenskaber som på mine vinterdæk på borgergryden.

P.S. Jeg kører godt nok ikke lige pt Land Rover, men håber at I har lyst til at besvare mit spørgsmål alligevel.
Index
136076: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (02-09-2013 14:13:32) (svar på 136075)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
M+S er forkortelse for "Mud and Snow"

Fra Wikipædia
Mud and Snow, (or M+S, or M&S), is a designation applied rather arbitrarily by manufacturers for all-season and winter tires designed to provide improved performance under low temperature conditions, compared to summer tires. The tread compound is usually softer than that used in tires for summer conditions, thus providing better grip on ice and snow, but wears more quickly at higher temperatures. Tires may have well above average numbers of sipes in the tread pattern to grip the ice. There are no traction performance requirements which such a tire has to meet; M&S relates to the percentage of tread void area.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tire

Selv har jeg et sæt General Grabber AT2 der er M+S mærkede og de klarer sig fint i sne og på sneglatte veje.

Så mon ikke dine BFG AT også klarer det? Men som altid skal man jo huske at køre efter forholdende. Regulære vinterdæk for jo heller ikke hverken firehjulstrækkeren eller borgergryden til at stå fast som kører den på slicks på en tør Nürnberg-ring.

Der er sikkert dem der er af anden mening. Men jeg tror nu du med lidt omtanke klarer dig med dine BFG. Dog ved jeg at mange kører med BFG Mud Terrain, der er "sipede" altså hvor der er skåret lameller i. Det skulle være et hit.

Mvh Niels

Index
136077: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (02-09-2013 14:16:46) (svar på 136075)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.193.10)
Hej Anders

Jeg har "aldrig" kørt på andet end BfGoodrich All-Terain A/T på min 90", og har aldrig haft problemer jeg kunne henføre til dækkene, kun "overmodig" kørsel fra min side.

Mine dæk er Siped (eller hvordan det nu staves), dvs. at mønsteret er skåret i lameller, hvilket sandsynligvis er det der også er gjort ved de dæk du taler om.

Så længe der er godt med mønster på dækkene, så tror jeg dine dæk er fine at køre med. Det er klart at dækkene slidt ned, så der ikke er meget mønster tilbage, vil sandsynligvis få problemer med at få greb i skoven, spec. hvis du er læsset til med træ i bilen eller på en trailer.

Håber du kan bruge indsparket til noget.

/Morten
Index
136079: sv: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (02-09-2013 15:35:38) (svar på 136077)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Jeg har også altid kørt på BFG AT om vinteren - men sidste vinter investerede jeg i et sæt Michelin Alpin - det var som at komme fra nat til dag. Så ja du kan sagtens komme igennem vinteren på dine AT - men det kan godt gøres bedre :)

Mvh
Michael
Index
136082: sv: sv: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (02-09-2013 16:18:26) (svar på 136079)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Der er mere læseguf her:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=135861#135861

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
136083: sv: sv: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (02-09-2013 16:18:54) (svar på 136079)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Der er flere tråde omkring valg af vinterdæk i dette forum; bla. senest min egen: http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=135861#135861

Min egen erfaring efter nogle vintre på (u-sipede) BFG AT er, at det faktisk står forbavsende godt fast i både is og sne i betragtning af, at det er et helårsdæk med ret store klodser i hård gummi. Min oplevelser er, at begrænsningerne mærkes på rigtigt isglatte veje samt at snesjap godt kan pakke mellem klodserne med dårlig friktion til følge. Kører du efter forholdene skal det dog nok gå, og du skal nok nå frem ;-)

/Jens
Index
136104: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (02-09-2013 23:27:04) (svar på 136075)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Anders,
jeg har kørt en del vinterkørsel i det svenske med BFG A/T på min RRC.
Det går faktisk meget godt, især er de gode på u-rydtede veje med høj sne (jeg har kørt ad tilkørselsveje gennem ½ meter ny sne uden problemer). Der, hvor det bliver "ubehageligt" er landeveje/grusveje med hårdt, fastkørt sne, som kan være meget glat (næsten som bar is). Der føler jeg ærligt talt, at min gamle baghjulstrukne Volvo med pigdæk stod bedre fast. Så længe man accelererer går det godt - det er når man bliver grebet af "morfar-foden" på bremsen, at man mister grebet. Så husk, at bare fordi du accelererer godt, bremser du ikke nødvendigvis ligeså godt.
BFG A/T var godkendte som "ægte vinterdæk" (snow-flock mark) af den svenske dækorganisation indtil 2004, så vidt jeg husker. Om de ændrede krav, eller BFG ændrede mønster eller gummi, ved jeg ikke.
Før jeg fik mine A/T dæk havde jeg Michelin Synchrone, som også er et hel-års dæk, de var ihvertfald meget, meget dårligere. Selv i koldt regnvejr kunne man tydeligt mærke nedsat greb.
Index
136107: sv: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (03-09-2013 08:03:16) (svar på 136104)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.101.10)
Mange tak for jeres svar, jeg er glad for at I tog jer tid til at dele jeres erfaringer med mig.

Jeg har omkring 12 mm mønster tilbage så vidt jeg kan måle med en tommestok, så det vist fint til at jeg tør køre vinteren i møde med dem.

Jeg kører generelt altid efter forholdene, både i personbilen (med gode vinterdæk) og i min 4x4'er (der ifølge jer kloge hoveder også skulle være godt kørende til vinter ;)), der til tider er lidt tungere at danse med i trafikken.

Mvh Anders
Index
136113: sv: sv: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (03-09-2013 12:54:18) (svar på 136107)
Peter bull (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.98.75.162)
Vinterdæk handler ikke om at komme igang!

Det vigtige er at kunne standse! Bremselængde og standselængde er ikke det samme.

Der er selvfølgelig stadig områder i Danmark hvor bilister anvender sikkerhedsafstand (= den afstand som er til forankørende (forudsætter vel at en sådan kan findes (på dagen))).

Hvis du er i tvivl om hvad disse begreber kan indeholde kan du vælge at tage en tur på køreteknisk anlæg. Flere regioner har faktisk jævnligt en tur dertil.

Glem alt om at bruge tid på at lave dit eget dækmønster hvis det kun er for at dulme dine lommesmerter. Har du travlt med højrefod så find nye dæk som minimum er forberedt for pigge.

vh Peter
Index
136134: sv: sv: sv: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (03-09-2013 23:33:27) (svar på 136113)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.101.10)
Hej Peter
Jeg forstår ikke helt om din opsang var til mig eller om den var møntet på en anden?

Jeg synes ikke jeg har ytret planer om at ikke vil ofre penge på dæk eller at jeg skulle have planer om at ville give mig til at lave mønster i dem selv. Jeg synes heller ikke jeg giver udtryk for at jeg ikke har tænkt mig at køre efter forholdene.

Jeg spurgte såmænd blot om der var gode erfaringer med de pågældende dæk som vinterdæk og fik en række gode og fyldestgørende svar. :)

Havde svaret været "nej nej nej, det kan du slet ikke køre på om vinteren!" ville jeg have vendt snuden ud mod Team Bertelsen efter fire nye vinterdæk.

Jeg er ganske godt klar over at man ikke får magisk vejgreb af at køre med 4x4 og at man bremser lige så ringe som alle andre, bare i en tungere bil der skal bruge mere vej til at stoppe på.

Jeg vil da også tro at min halvt år gamle kia cee'd er bedre på vinterglatte veje med esp og alt muligt andet elektronisk hjælpeudstyr, men den løser bare ikke problemet med at trække træ hjem fra skoven på en stor trailer :)

Mvh Anders Christensen



Index
136135: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (04-09-2013 06:16:41) (svar på 136134)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Tonen i Peters opsang er resultat af sprogudviklingen, hvor man bruger 'du' (you) i stedet for det generelle og mere passende 'man'.

Havde Peter dog valgt, at adresse kommentaren til dig ved brug af dit navn, så var det noget helt andet.

Index
136138: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (04-09-2013 09:08:04) (svar på 136135)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Åh ja det havde jeg glemt. Heldigvis vil de fleste vil vide at jeg sjældent er bitter.

At mine sproglige kvalifikationer af og til bringer mig i fedtefadet er selvfølgelig noget som jeg arbejder med, det er frustrerende at ikke at blive forstået bare lidt i forsøget på at hjælpe andre.

Tilbage til vinterdæk:

Jeg kører selv oftest bfg at.

På fastkørt sne, is vil jeg give det ca 0 ~ nul = ingen * ~ stjerner.
Et med bragt spil kan dog straks bringe dig tilbage på vejen, så det er jo til at leve med når kørslen kun har rekreativ karakter. Resten af tiden kører dette dæk rigtig godt for mig.

Budskabet er:

Har du brug for at standse bare nogenlunde lige så hurtigt som den forankørende så kør på nye vinterdæk. Alternativet er at køre forbi ~ inden om eller udenom.


Jeg bringer endnu engang opfordringen om at deltage på de arrangementer som foregår på køretekniske anlæg
Index
136146: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaring med / anbefaling af 4x4 vinterdæk? (04-09-2013 13:01:24) (svar på 136138)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.6.3)
Hej Peter
Tak for dit uddybende svar, jeg kunne heller ikke helt forstå hvis tonen var så hård herinde. Det var mest din brug af udråbstegn jeg studsede over, kombineret med tiltaleformen du" som Paul var inde på ikke var ment som pålydene, nå ikke mere om den sag, jeg er overbevist om at du ikke er gammel og knotten :)

Hvad vil du anbefale af vinterdæk i 265/70R16 eller nogenlunde passende størrelse?

Mit behov er ca. 80% vej, 20% snedækkede skovveje eller noget i den stil om vinteren.

Mvh Anders Christensen