13671:
Fra Freelander til Defender (13-03-2004 11:48:50)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (
ip-adr: 83.88.99.213)
Har brug for lidt hjælp til overvejelser omkring køb af en Defender 2,5 Tdi.
Har det seneste snart halvandet år kørt Freelander 2,0 Tdi fra 1999 og før det et års tid i en Range Rover 3,5 fra 1986.
Range Roveren var selvfølgelig en gammel "spand", men fyldt med sjæl, og hvor jeg dog egentlig stadig savner den. Freelanderen er der jo ikke meget sjæl i, men den er komfortabel og kører godt - når den kører. For jeg må sige, at jeg har aldrig haft en bil med så mange problemer og reparationer, som med denne. Ny gearkasse, nyt bagtøj, nye stempler, ny udstødning (nå-ja), og hvad ved jeg. Lige nu kører den godt nok fortrinligt igen, men i processen med alle disse problemer er jeg også blevet opmærksom på, den bare ikke er BILEN for mig. Prøvekørte for halvandet år siden en Defender Td5 og for nylig en 2,5 Tdi'er. Og forelskelsen har sneget sig ind på mig .... ;-)
Idag ser finder jeg så en Defender Tdi fra 1996, der har kørt 216.000 km, og har nærmest lyst til at tage afsted straks for at se lidt nærmere på den.
Men hvad siger 216.000 km alle jer garvede Land Rover kørere? Er det lig med lutter problemer fra nu af, med alt hvad man nærmest kan tænke sig? Mit årlige kørselsbehov er 20-25.000 km på landevej med de fleste ture omkring 16 km, men selvfølgelig også både kortere og længere. Bilen kommer ikke ud at køre vildere terræn end alm. mark- og grusveje.
Og hvordan er det lige med bokstuning af sådan en Tdi'er? Man kan ikke chiptune, så meget har jeg forstået, men nogle steder postuleres også, at det kun er Discovery Tdi, der kan bokstunes, men ikke Defenderen. Hos bl.a. KitPower og Hopa påstår de imidlertid, at Defenderen sagtens kan.
Og nå-ja .... nogle erfaringer med, hvad dét så giver af problemer?