tilbage

Land Rover Forum  

Index
138898: Freelander forbrug?? (24-12-2013 22:05:10)
Martin Schade Kissow #9089, reg. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.154.25.59)
Min (pap)datter, og (pap)søn har pludselig fået den ide, at de vil have Land Rover (det er altså ikke min skyld!). Men for at de ikke bliver skræmt væk pga. hvad det kan koste, har jeg en ide om at de måske skal starte med en Freelander, så jeg har et par spørgsmålomkring det:
Hvad koster en Freelander i forsikring for et par nybegyndere?
Hvad er forskellen på km/l på diesel og benzin?
Er 1.8 benziner værd at købe?
Jeg har læst på nogle engelske forums at toppakningen kan være svag på en benziner...?
Generelt pro/kon?

Alt input er velkommen....

På forhånd tak..
Index
138899: sv: Freelander forbrug?? (24-12-2013 22:28:55) (svar på 138898)
Ole Christiansen #8995, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.106.220.123)
Toppakningen er svag på 1,8 benzin. De første par årgange skulle være de værste. Man kan dog gøre lidt for at hindre det. Sørge for at termostaten er ok og køleren skal være hel og ren - også indeni.Og ellers lade den blive gennemvarm før man belaster den for hårdt. De skal studere de engelske forum vedr. kontrol af vcu'en og IRD.
Index
138900: sv: sv: Freelander forbrug?? (25-12-2013 01:25:02) (svar på 138899)
anders poulsen 6320 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.106.199.46)
Hej

Hvad er deres behov og krav til en bil?
(er det egentlig en Freelander de har brug for)
Freelanderen er ikke en terrænbil og bliver det aldrig.
Den har mange svagheder, især 1,8 benzineren, der samtidig tørstig ( når den kan køre)
Og dyr i vægtafgift, kan dog vejes ned.
Der er en grund til brugtpriserne styrtdykker på disse biler.
Rustmæssigt klarer de sig dog ok.
Index
138904: sv: sv: sv: Freelander forbrug?? (25-12-2013 10:15:32) (svar på 138900)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Hvis børnene vil have en rigtig Land Rover, skal de se sig om efter en 110" eller en 90", da disse er relativ simple at vedligeholde og r-dele er ikke vanvittig dyre.
Jeg er selv inkarneret 110"-fan, til nød kan en 90" gøre det for mig.

Jeg har dog haft fingre i en Freelander og kørt i en 2,0 diesel med automatgear. Den rullede ganske udmærket selvom den havde rundet over 160.000 km. Brændstofforbruget var ikke afskrækkende. Let terrænkørsel var heller ikke noget problem. Jeg havde Freelanderen som lånebil i over een uge.

Min kusine havde under et flerårigt ophold i Norge en Freelander; den bedste bil hun nogensinde har haft. Den svigtede aldrig og var en sikker bil på vintervejene.

Omvendt købte en bekendt en brugt 1,8 benzin, der havde kørt ca. 60.000 km: den bil var simpelthen en katastrofe. Bilen holdt mere på autoriseret LR-værksted end den kørte på vejen.


Index
138905: sv: Freelander forbrug?? (25-12-2013 11:00:40) (svar på 138898)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Min tante og min morbror, har haft en Freelander TD4 fra helt ny.
Den var super at køre i, men de brugte mange penge på den, der var altid et eller andet elektronisk der gik i stykker og siden det er noget BMW diesel, så røg der en dyse jævnligt og den fik aldrig en perfekt motorgang.
Lidt øv, når man tænker på hvad man betaler.
Så hvis ikke de skal køre fra Århus til KBH hver dag, ville en Defender typer nok kunne gøre det.
Kan da se der er en del intersante 300tdi og td5´ere til salg.

Higgings.
Index
138918: sv: Freelander forbrug?? (25-12-2013 21:40:51) (svar på 138898)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.144.25)
Hej

Min første Land Rover var også en Freelander og ser jeg tilbage må jeg nok erkende, at selvom det var en dejlig bil at køre, så har det også været den dyreste Land Rover jeg har haft. Det var en 99 - 1.8 benzin med alle de fejl en Freelander kan have - derudover er den dyr i både grøn ejerafgift og forsikring. Jeg vil aldrig anbefale nogen noget, men set ud fra mine egne erfaringer skulle jeg nok være hoppet ud i den Defender 90” jeg siden købte - den reducerede mine reperationsudgifter væsenligt … og er meget sjovere at kører …. hvis langsomt altså er sjovt ;-)

Mvh Ture - idag med 110" bus
Index
138929: sv: sv: Freelander forbrug?? (26-12-2013 19:48:28) (svar på 138918)
Martin Schade Kissow #9089, reg. (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Tak for svarene.

Det var lige præcis sådan nogle svar jeg havde håbet på, nu vil ungerne ikke bruge en "formue" på biler så det bliver helt sikkert ikke en TD5 - medmindre der er nogle billige Disco'er (som jeg jo selv har - og synes er en FANTASTISK bil!!). meen, der er jo en grund til at de er billige (pris = vedligeholdelsesniveau...) - så lad os nu se.

Tak for hjælpen..
Index
138930: sv: sv: sv: Freelander forbrug?? (26-12-2013 20:11:14) (svar på 138929)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Hvor meget vil de spendere ??
Index
138935: sv: Freelander forbrug?? (27-12-2013 10:42:15) (svar på 138898)
Bo Møller Rasmussen #5789, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.243.2)
Vi havde en Freelande 1,8 fra 2001 til 2008 hvor vi købte
en Freelander 2.
Det er 2 biler vi har været super glade for.
Freelander 1,8 har vi ikke haft de store udgifter på, kun almindelig vedligeholdelse.
Det er en dejlig bil at køre i, men ikke på højde med Freelander 2
Den er ikke dyre i forsikring og vægtafgift end en tilsvarene bil.
Den køre ca. 10km/l.

Med venlig hilsen
Grethe og Bo
Index
138938: sv: sv: Freelander forbrug?? (27-12-2013 14:21:33) (svar på 138935)
Martin Schade Kissow #9089, reg. (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Jeg vil gætte på at de vil bruge mellem 20 og 30.000 kr, det er derfor jeg tænkte Freelander - med mindre de vil have en gammel Defender...
Vedligeholdsudgifterne hænger jo også sammen med pris/stand/tidligere ejeres vedligehold......
Index
138939: sv: sv: Freelander forbrug?? (27-12-2013 14:22:15) (svar på 138935)
Martin Schade Kissow #9089, reg. (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Jeg vil gætte på at de vil bruge mellem 20 og 30.000 kr, det er derfor jeg tænkte Freelander - med mindre de vil have en gammel Defender...
Vedligeholdsudgifterne hænger jo også sammen med pris/stand/tidligere ejeres vedligehold......
Index
138940: sv: sv: Freelander forbrug?? (27-12-2013 14:22:26) (svar på 138935)
Martin Schade Kissow #9089, reg. (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Jeg vil gætte på at de vil bruge mellem 20 og 30.000 kr, det er derfor jeg tænkte Freelander - med mindre de vil have en gammel Defender...
Vedligeholdsudgifterne hænger jo også sammen med pris/stand/tidligere ejeres vedligehold......
Index
138941: sv: sv: Freelander forbrug?? (27-12-2013 14:22:33) (svar på 138935)
Martin Schade Kissow #9089, reg. (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Jeg vil gætte på at de vil bruge mellem 20 og 30.000 kr, det er derfor jeg tænkte Freelander - med mindre de vil have en gammel Defender...
Vedligeholdsudgifterne hænger jo også sammen med pris/stand/tidligere ejeres vedligehold......
Index
138942: sv: sv: sv: Freelander forbrug?? (27-12-2013 15:10:43) (svar på 138941)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.71.60)
Hhmm Martin, du må være meget sikker i din sag, siden det kommer på 4 gange (;0) Flere medlemmer her i regionen har hhv. diesel og benziner. Sidst var en diesel strandet- ind til autoriseret - der skulle skiftes både det ene og det andet og absolut ikke i den billige ende. Enden blev- et mindre værksted konstaterede knækket ledning; da forbindelsen blev reetableret kørte den igen. Hos en benziner-kører, hører toppakningsskift til dagens orden, selv om der er proklameret forstærket toppakning. Et andet medlem kører tidlig diesel rimelig problemfri, men langt i mellem disses Freelandering, ud over Martins. Læste hertil et causeri i Land Roverowner, hvor man havde en Freelander til rådighed; den gennemgående tråd var; man var vant til man skal være efter en Land Rover, men Freelanderen var ved at drive dem til vanvid, der var hele tiden noget i vejen og som man konkluderede "Vi kommer nok aldrig til at kunne lide en Freelander 1, men tilbydes man en Freelander II, vil der lyde et JA TAK.
Index
138954: sv: sv: sv: sv: Freelander forbrug?? (27-12-2013 21:58:40) (svar på 138942)
Martin Schade Kissow #9089, reg. (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Sorry, iPad'en drillede...
Ok, så man skal holde sig fra Freelander 1 og gå efter 2'eren...
Index
138955: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander forbrug?? (27-12-2013 23:39:45) (svar på 138954)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 92.243.249.63)
"Ok, så man skal holde sig fra Freelander 1" og iPad ;) :lol: :lol: :lol:

Index
138965: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander forbrug?? (28-12-2013 17:39:32) (svar på 138955)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.136.140)
Kan se på det hele; man kommer til at anskaffe sig en Freelander 1 udfra devisen "Alene den, som har skoen på, ved hvor den trykker"
Om ikke andet vil anskaffelsesprisen komme hjem igen på bare få ture til Olde Engeland, hvor biler under færgegrænsen- 1.85m. i januar og februar tilbydes gratis overfart gennem DFDS og der kun skal betales for fodtøj; modsat en Defender, hvor der skal optages lån i 2-3 banker, for at betale den fulde pris.
Dog figurerer Freelander 1, mig bekendt, ikke på Topgears Jeromy Clarksonlisten over 10 værste biler; han plejer ellers ikke at lægge fingre imellem, selv når det gælder engelske biler. Men skyldes grundlæggende pli måske. (Afholder mig at kommentere iPad-funktioner)
Index
138973: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander forbrug?? (28-12-2013 21:48:28) (svar på 138965)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Vi er meget glade for vores Freelander 1, 1,8 benzin fra 2000. Den har fået skiftet toppakning, og kører ca. 9,5 pr. l på all terrain dæk, og 11 pr. l på landevejsdæk.

Den er yderst kapabel til lettere terrænkørsel, og de fleste trial baner, hvor nogle vil være mere sarte over for ridser i en Freelander end en defender, men det er jo det samme med P38 og andre nyere biler. Man kan med fordel skifte det standardmonterede underkøringsværn til et i aluminium, og montere all terrain eller mud terrain dæk.

Der har ikke været de store problemer med den, udover toppakningen, som man let kan skiftes selv på en dag, og så skulle viskosekoblingen skiftes for nylig, og bag differentialet larmede lidt, og blev skiftet efter 140.000 km, men det er ikke unormalt for hvilken som helst bil.

Det er var også udmærket rejsevogn på familiens tur til Frankrig forrige år.

Så jeg kan absolut anbefale en Freelander til folk der ikke vil køre meget hårdt terræn, og også have nogen komfort. Og samtidig ikke spendere en formue.

Med Freelander og 101 hilsen
Asger Jørnow