tilbage

Land Rover Forum  

Index
141153: ny motor (11-03-2014 22:08:44)
Finn Piil Thomsen #4651, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.167.201)
Pusler med en gammel s3 fra 74. har en benzin motor og en diesel(lettere defekt) Hvad gør jeg-nyere donormotor og hvilken? Hvor købes evt. flance mellem org. gerkasse og donormotor.
Hilsen Finn
Index
141154: sv: ny motor (11-03-2014 22:14:54) (svar på 141153)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Hvad med bare lave en af dem du har eller montere en anden tilsvarende??
En 74ér burde holdes originalt med "hjertet" synes jeg.
Hvilken motor er den født med?
Nu er jeg bare djævlens advokat men når nu du engang måske skal af med den igen så er den nemmere at sælge hvis den er forholdsvis original.
Jeg ville personligt ALDRIG købe en seriebil med andet end en Land Rover motor i maskinrummet.
Index
141157: sv: sv: ny motor (11-03-2014 22:29:25) (svar på 141154)
Finn Piil Thomsen #4651, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.167.201)
Har nu kørt med min anden gamle(73 s3 med en mitsubisi 2.5 tdi og har været ganske tilfreds.Har hørt at original diesel er noget møg?? Mitsubisi
er nok ikke til at finde igen-måske mersedesdiesel??
Hilsen Finn
Index
141159: sv: sv: sv: ny motor (11-03-2014 23:01:35) (svar på 141157)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Definer møg??
Jeg har ikke haft andet i over 25 år og jeg klager ikke!!
Nu er jeg også et roligt gemyt der kun bevæger mig på motorvejen i firmabilen!
Når jeg kører Seriebil har jeg ikke travlt og jeg følger fint med i by og på land..
Hvis det skal være en nyere motor hvad så med en 200di, altså uden turbo??
Så er det lovligt, det holder læææænge og det holder ikke mindst gen salgs værdien!
Desuden slipper du for at bygge noget som helst om.
Index
141163: sv: sv: sv: sv: ny motor (12-03-2014 06:25:15) (svar på 141159)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.223.176)
Hvad er kørselsbehovet ?
En 2.5 l. benzin kunne også være en mulighed, dejlig frisk og med en fantastisk lyd. Så står der stadig LR på blokken, hvilket også for mig er af stor betydning ved et evt. salg.

God dag til Jer

Morten
Index
141168: sv: sv: sv: sv: sv: ny motor (12-03-2014 09:26:28) (svar på 141163)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
nu er 2.5 benzin desværre ret svære at finde, men hvad med en 2.5 sugediesel?
den har lige et par flere heste end den originale 2,25 diesel og passer lige ned i hullet.
derudover mener jeg jo at 2.25 benzineren ville være den mest behagelige at køre med i sådan en gammel en. så hvis du allerede har sådan en ville jeg personligt nok helst renovere den og lægge i.
Index
141170: sv: ny motor (12-03-2014 10:16:02) (svar på 141153)
Mathias Ulvsgærd-Hansted #8990, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.226.195.4)
Sæt benzinmotoren i stand, den kør ikke så langt på litern men er nem at vedligeholde og deler er billige. Særligt hvis du allerede har en med dieselmotor.
Index
141171: sv: sv: ny motor (12-03-2014 10:38:01) (svar på 141170)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg er enig. En 2.25 benz er ca. lige så enkel som en cykel! Når verden engang er gået under og kakkelakkerne har overtaget jorden, så vil en 2.25 Benz stadig kunne starte og køre skulle enkelte overlevende finde en i ruinerne. (sammen med en dunk benzin, naturligvis)

Og med mindre man skal pendle hver dag, så er det en fin motor, om end lidt tørstig. 6-7 km/l. Og den skal selvfølgelig ikke være for slidt, men de kan renoveres op for en relativ beskeden sum.

Jeh synes som Ole at det går rigelig stærkt med en 2.25 Den holder da uden problemer 80 km/t. Nogen raket, bliver den dog aldrig og har man ambitioner om at følge morgentrafikken op af Vejle Bakke, eller slæbe rundt med en dobbelt heste-trailer eller andet, så kan der være en pointe i at lægge en stærkere motor i. En 200Tdi uden turbo er et oplagt valg, men den bliver jo noget mere støjende, og man skal huske at være forsigtig i accelerationerne så man ikke splitter gearkassen af, der jo er dimensioneret til en 2.25.

Der er mange der sværger til fremmede motore, men som du sikkert selv er ved at erfare, så er det ikke så nemt, når de skal serviceres eller skiftes. Der er også forskel på hvor elegant ombygningerne er lavet. Mercedes-motore er brugt, Toyota Land Cruiser og Nissan Patrol motore er brugt, Volvo B20 er brugt.

På seriebilsforum har jeg læst om "Iveco 8140" på 2,5 liter med turbo, yder 92hk ved 3800-4200 omdr. og er efter sigende blevet brugt i bla. de spanske Santana-Land Rovers. Det kunne også være et valg. Men som ved alle fremmede motorer de skal passes til, og det er der nogen der er gode til og andre der ikke er.

Personligt er jeg selv nok mest til de originale motorer, det er gennemprøvet og man har bøvl med at få skidtet til at passe og har ikke problemer med special-dele der ikke kan skaffes, og evt veteran-forsikringsselskaber, der ikke længere betragter den som veteranbil. Har læst en gruopvækkende sag, hvor RUNA nægtede at udbetale erstatning til en BMW-ejer fordi hans 2002 havde en nyere BMW-motor.

Mvh Niels.
SIIa 2.25 Benzin. (Diesel er til fiskekuttere, større landbrugsmateriel o.lign :) )
Index
141172: sv: ny motor (12-03-2014 11:35:10) (svar på 141153)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.173)
Hvis dit kørselsbehov ligger på under 6.000 km/år, ville jeg vælge en 2,25 l benzin med fem hovedlejer
Du kan plane 3 mm af topstykket og bruge knastakslen fra dieselmaskinen. Evt. et Turner-topstykke.

Et RM-overdrive fra www.wiberg-wiberg.dk og du skulle nemt kunne kørsel 9 km/l.

Hartley Nielsen har/havde (?) et sådant opsæt.

Kan du finde en 2,5 l b hos f. eks. CWS i UK, så er det en udmærket maskine. Modsat dieseludgaven har den fortsat kæde.

Hvis du har en 88" med originale bremser, så bør du sætte 109" bremser på, for flere heste kræver øget bremsekraft.