tilbage

Land Rover Forum  

Index
142207: Regler for påhæng (27-04-2014 20:15:30)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 92.246.31.4)
Hej

Jeg har hørt en lille fugl pippe om at vi her i Danmark bygger vores regler om kørekort i forbindelse med påhængsvogne på en dispensation i forhold til EU reglerne på området, og at denne dispensation ophører i 2015 eller 2016 hvis jeg husker pippet rigtigt.

Jeg har ingen problemer med at finde ud af hvad reglerne p.t. er, men kan intet finde om at vi ”kører” på en dispensation og hvad konsekvensen bliver hvis vi skal have samme regler som EU reglerne foreskriver. Som jeg husker konsekvensen beskrevet, så ville alle påhæng over enten 500 eller 750 kg. totalvægt kræve et ”trailerkort”.

Mine spørgsmål til den alvidende Land Rover hjernemasse, hvoraf der efter sigende skule være flere kørelærere, er følgende:

A:
Er det korrekt at der køres på en dispensation, og i givet fald hvornår ophører denne?
(Besvar gerne med link til kilde hvis muligt)

B:
Hvad vil konsekvensen blive, såfremt EU reglerne skal følges?
(Besvar meget gerne med link til kilde hvis muligt)

Understreger lige endnu engang, jeg er ikke interesseret i hvad de nuværende regler siger, det findes der utallige websites der forklarer, herunder også tråde her på forum, så undlad venligst at forpurre denne tråd med de nuværende regler.

Jeg håber I kan hjælpe med nogle brugbare svar.

/Morten Nyhus
Index
142213: sv: Regler for påhæng (27-04-2014 21:25:47) (svar på 142207)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.45)
Jeg ved ikke, hvor du har hørt en lille fugl pippe om det emne, men det er altså ikke korrekt. Ved ændring af 19-01-2013 er kørekortreglerne i EU blevet harmoniseret og ved at sammenligne reglerne i Tyskland, Sverige og Storbritannien kan jeg se, at de er ens hele vejen igennem.

Jeg har ikke kunne finde litteratur, der bekræfter din påstand.

http://fajurgensen.dk/wp-content/uploads/2013/01/retsinformation.dk-BEK-nr-12-af-10012013.pdf
Index
142214: sv: Regler for påhæng (27-04-2014 21:57:44) (svar på 142207)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja altså det der lige springer i øjnene når man googler emnet er at der kom nye regler den 19 januar 2013, der netop harmoniserede reglerne i EU. I den forbindelse kom der også nye regler omkring kørsel med anhænger. Ikke et ord om 2015 og dispensation, hvilket man vel med en vis rimelighed kunne forvente et eller andet nyhedsmedie have reffereret, dersom rygtet talte sandt.

Jeg husker da vi købte vores Sankeys tilbage i 2010 at der var flere der fik den synet til 750kg, for ikke at komme i karambolage med de nye regler, der dengang var fjern fremtid. Her blev det ofte sagt at det ville kræve trailer-kort for kørsel med alle trailers over 750kg uanset vogntogets samlede totalvægt. Sådan blev det ikke. Men det kan være der rygtet er født. Der er også en eller anden snørklet regel om at hvis man har taget kørekort før 2009 så kan man beregne køretøjets totalvægt på en lidt anden måde, men den regel er kun gældende i Danmark. Det kunne være den regel der spøger som "dispensation fra EU-regler"

Jeg ville tage det stille og roligt og forholde mig til reglerne som de er. Det gjorde jeg også i 2010 og derfor har jeg en Sankey med en totalvægt på 1200 kg, som jeg glad og fro slæber efter min 1950kgs 88'er den dag i dag, uden at gøre noget forkert.

Jeg skal undlade at komme med links til at underbygge min påstand, da de jo egentlig bare refferer gældende regler og det har du jo frabedt dig. :)

Mvh Niels