tilbage

Land Rover Forum  

Index
142885: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (27-05-2014 20:34:32)
Bo Degn #9187, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.100.112)
Hej!

Jeg har en Disco 3, 2.7 SE, camper (med fuldt betalt afgift, så jeg har ikke grund til at køre rundt med original opsætning)

Jeg overvejer at køre lidt terrænkørsel og måske deltage i et par af de arrangementer der omtales her på siden f.eks. Pomerania, Intercontinental Rally osv. Jeg kan jo se at mange af dem jeg møder i Høvelte osv. har et bur og kører med H-sele.

Hvordan ser det ud med sikkerheden i en Disco 3 - er det en god ide med et bur eller er der andre sikkerhedsforanstaltninger I kan anbefale? Da jeg er ny LR-ejer er alle gode råd velkomne.

Sommerferien om nogle uger er planlagt på Island med tagtelt i egen bil - måske er der også noget sikkerhed jeg bør overveje der?

Mange hilsener
Bo
Index
142887: sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (27-05-2014 21:29:47) (svar på 142885)
Philip Volmer Hansen #8150, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.94.200.249)
Hej Bo,

Til almindelig terrænkørsel har du nok næsten en perfekt bil, rent sikkerhedsmæssigt.
Måske et par fire liters ildslukkere (de mindre er tømte før du går i gang). CO2 er bedre og dyrere end pulver - til gengæld virker din elektronik bagefter, med mindre den alligevel er brændt.

Til Pomerania inkluder en hjelm. Cykelhjelm/klatrehjelm er bedre end ingenting og rigtig styrthjelm hjælper mere.

Til Intercontinental Rally - hvis du har tænkt dig ikke at køre 60 hele vejen - samme som ovenfor. Ellers bur, styrthjelm, automatisk brandslukningsanlæg. Og jeg foretrækker at dække mig endnu bedre ind og har brandhæmmende undertøj, hjelmhue og køredragt, HANS (den der ting til at forhindre at dit hoved der er tungere pga hjelmen ryger for langt frem.

Hvis du vil køre Intercontinental Rally, så skriv eller ring endelig til mig eller Jacob - og vi har råd til mange timer. En anden affjedring end din nuværende, kan man også karakterisere som værende sikkerhedsmæssig, da din bil ellers rasler fra hinanden ved 5000 km på hjulspor og åbent terræn ofte med over 100 i timen.

/Philip
Index
142888: sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (27-05-2014 21:38:43) (svar på 142885)
Philip Volmer Hansen #8150, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.94.200.249)
Jeg glemte selerne og sæderne.

Ligegyldigt hvad du kører er H-selen god - den hjælper meget bedre sidelæns, da den støtter begge skuldre. Fremad er det nok spørgsmålet om den er bedre, da den ikke har selestrammer som din normale 3-punkts-sele.

Til et eventuelt ICR skal det være en 5- eller 6-punkt, så man ikke kan glide ned under selen ved frontale sammenstød.

Din bil kan ikke synes med 4-6-punkts-sele så lad dem sidde i, med mindre du helt vil opgive at køre offentlig vej herhjemme ;-)

Badekarssæder sidder man godt fast i til alting og man har mindre tendens til at ryge ned under selen. Til gengæld er det sværere at komme ud og ind i bilen og den bliver også mindre fleksibel til forskellige størrelse kørere og passagerer.

/Philip
Index
142889: sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (27-05-2014 21:49:15) (svar på 142885)
Christian Iversen #9054, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.33.127)
Tillykke med D3'ern!

Det første sikkerhed DU skal have, hvis ikke allerede du har det, er grønt bevis! :-)
Index
142890: sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (27-05-2014 22:14:47) (svar på 142885)
Philip Volmer Hansen #8150, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.94.200.249)
Jeg forsætter min strøm.

Den første sikkerhedsting alle skal have, ligegyldigt hvad, er et kendskab til førstehjælp som holdes ved lige.

Et lille førstehjælpskit er heller ikke af vejen, men på nær tægetænger, kompresforbinding og tourniqetter er det ikke essentielt for førlighed og liv.

Derudover skal man kunne alarmere. I Danmark og Polen er en mobiltelefon og en CB-radio i DLRK-regi fin. Hvis bilen ligger på hovedet, er en håndholdt CB at foretrække. Derudover skal man kende nummeret til alarmcentralen, vennerne, løbsledelsen osv. og man skal vide hvor man er - både med koordinat og helst også med vej, husnummer og postnummer.

Syd for Middelhavet, øst for Polen eller nord for Oslo er en satellittelefon og en SPOT en god idé.

Seleskærere fik jeg ikke nævnt under seler. Monter dem, så du også kan nå dem hvis du ligger på hovedet med bilen.

Ligegyldigt hvor mange sikkerhedsting man har, hjælper de kun hvis man bruger dem! Jeg har set folk, ingen nævnt, i Marokko, køre rundt med deres hjelm bagi, for så at køre ud over en høj skrænt og få hjernerystelse. Omvendt skal man også huske sit førstehjælpskursus og hvis der sker noget - bevare roen. Hvis bilen ikke brænder og I begge er OK - så skal man ikke tilkalde hjælp og udgå af løbet. Eller sparke sin forrude ud og køre rundt i åben vogn i Polen resten af løbet.

Endelig er det godt at tænke scenarier igennem. F.eks. hvis jeg kører i vandet her, så: Dytter jeg mens jeg løsner selen og sparker forruden ud.

/Philip
Index
142897: sv: sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (27-05-2014 23:19:29) (svar på 142890)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.56.167.134)
Aarrhh Philip, hvor mange Redbull har du drukket? Nu kender jeg ganske vist ikke Bo`s udgangspunkt, men bare hans høje medlemsnr. Men mon ikke Bo skulle starte med Grønt Bevis, som andre foreslår. Og så deltage i terræn-arrangement, evt. i forb. med Landsarrangement under kyndig vejledning? Hertil Pomerania Turistklasse, som i sigselv giver rigelig med udfordringer, uden at ofre "skjorten" At en Disco3er skulle rasle fra hinanden på gr. af vedholdende terrænkørsel, kan jeg ikke forestille mig; den er jo bygget til det.
Index
142901: sv: sv: sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (28-05-2014 07:05:27) (svar på 142897)
Bo Degn #9187, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.100.112)
Tak for alle de mange råd! Jeg har taget grønt bevis og været med i Høvelte et par gange. Jeg forestiller mig at fortsætte træningen henover sommer og efterår i DLRK-regi, så der kan blive plads til en masse træning inkl. Pomerania inden jeg kaster mig ud i større rally-udfordringer. Det var mest bilens teknik jeg spurgte til i denne omgang. F.eks. om den klapper sammen hvis man triller rundt?
Index
142903: sv: sv: sv: sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (28-05-2014 08:08:17) (svar på 142901)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Du kunne også overveje http://www.tirsbaek-trophy.dk/ og/eller http://www.landroverexperience.dk/

:-)

1270
Paw
Index
142938: sv: sv: sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (31-05-2014 22:49:50) (svar på 142897)
Philip Volmer Hansen #8150, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.94.200.249)
Hej Verner,

Redbull - ingen. Dem drikker jeg kun hvis jeg kører konkurrence, de smager jo af h... til.

Jeg har ikke prøvet at udtale mig om hvordan Bo skal starte sit liv med Land Rover - kun prøvet at udtale mig om emnet - Sikkerhed, ud fra Bos eksempler - også så andre der søger tråden frem kan bruge det.

Jeg skriver ikke at en Disco3 eller nogen andre Land Rovere rasler fra hinanden ved "vedholdende terrænkørsel", da det netop sker med lav hastighed - men lad være med at tro at en "standardbil" kan køre flere tusind kilometer offroad/grusveje med høj hastighed, uden at der bliver problemer med luft- eller almindelig affjedring, motor- eller gearkasseophæng, støddæmpere mv.

Billedet viser ikke min bil, men en ud otte gange, rammen og støddæmpertårne skulle svejses i IR2013, hos de andre danske venner. På vores racerbil var vi heller ikke været foruden problemer med "raslen fra hinanden" - vi svejsede både et motor- og et gearkasseophæng. I IR2014 knækkede vi en aksel/et akselhus - men det er jo en del af den uafjedrede vægt, så der kan man ikke sige at det har noget med "rasle fra hinanden" at gøre - snarere bare almindelig "metaltræthed" i en Discovery2-aksel.

Mener du ellers at resten af mine betragtninger om sikkerhed er rimelige?

/Philip
Index
142917: sv: sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (28-05-2014 22:32:47) (svar på 142890)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Der skal selvfølgelig være en flaske boblevin (magnum selvfølgelig), af hæderlig kvalitet (f.eks. Moët eller Dulong), så du kan fyre den af når du rammer den del af boksen som er højere en både 2. og 3. pladsen.

Desuden bør der være to (2) cyanidkapsler i skjortelommen en til dig selv og en til codriver i tilfælde af at i opnår placeringer uden for før omtalte 1.plads.

Hvad ellers - lidt stjernekastere - en røgmaskine - lidt stroboskob blink.

Jeg håber din bil er sort i forvejen, hvis den alligevel skal males om så er matsort i stealht det helt rigtige valg.

Rigtig god tur.

Venligst Peter
Index
142905: sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (28-05-2014 09:53:01) (svar på 142885)
Lars Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.198.128)
Hej,

angående sikkerheden, så må du selv vurdere ud fra det som du kommer ud for. Jeg tror ikke at du behøver den store investering i første omgang. Mere en tænkepause og nogle overvejelser over hvor din grænse er...

... angående en tur til Island, jeg var selv deroppe i 2007 med min Freelander 1. En god tur, først i august. Ingen problemer med bilen, ej heller med at komme over diverse vandløb, sten eller de lange øde lava-aske-dynger. Skulle jeg afsted igen, så vil jeg nok huske noget mere varmt tøj og en reservedunk[1].

Hilsen Lars

[1] Løb ikke tør, men det var da tæt på en enkelt dag...
Index
142906: sv: Sikkerhed i Disco 3 ved terrænkørsel? (28-05-2014 11:58:45) (svar på 142885)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.178)
Hvor mange personer skal afsted til Island ?
Når du har en Camper med fuld betalt afgift, ville jeg smide de overflødige sæder ud og lave en brugbar flade over nogle stablekasser for at kunne sove inde i bilen! Du kan jo hæve taget. Under fladen kan du gemmer det for turen nødvendige grej.
Den løsning er udmærket, hvis der maks skal to personer på tur. Er der flere, der tagteltet fornuftigt, hvis man ikke har en terrængående trailer med telt på.
Index
142907: OT - Telt i Island (28-05-2014 14:27:22) (svar på 142906)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Et ganske almindeligt, standard tunneltelt er bestemt også brugbart. Gerne suppleret med en 'engangs-pressening' til at lægge under bunden og luftmadras, da underlaget nogle steder i højlandet kan være noget (=meget!) stenet. Derfor er det også ret smart med et telt, som ikke er pinedød afhængigt af en solid pløk i hvert hjørne.

Undervurder ej heller behovet for varmt tøj både nat og dag. Pga. gletcherne og Atlanten kan natte-temperaturene droppe til tæt ved frysepunktet ved mid-sommer.

/Jens
Som slet ikke er spor misundelig over en Islandstur... ,-)