tilbage

Land Rover Forum  

Index
149744: indreggisrering af trailer uden papirer og efter ombygning (09-06-2015 12:41:33)
Axel Lund #4652, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.18.240.4)
Har lige købt en gammel CF-punmpetrailer (uden pumpe, slange og uden papirer. Den har heller ikke noget næsehjul og ingen bremser) og spekulerer nu over udfordringen med at få den indregistreret (hvis det overhovedet er muligt).

Hvis jeg skal kunne sætte den bag Defenderen, skal der i hvert fald:

1) sættes kugletrækskobling på

2) den skal modificeres, så koblingen bliver lavere, og så den i stedet får et lad

3) den skal på plader.

Hvordan griber jeg bedst opgaven an?

Har det nogen betydning, om der findes en typegodkendelse af den eksisterende trailer eller kan man f.eks. lige så godt bygge den om, som den skal være, og så tage udfordringerne med helt specifik godkendelse?

Vil der være krav om bremser og næsehjul?

Og hvad gør man ved, at der ikke er papirer til traileren?

Mvh Axel
Index
149746: sv: indreggisrering af trailer uden papirer og efter ombygning (09-06-2015 13:50:52) (svar på 149744)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Lige ved at tro at den største udfordring bliver de manglende papirer. Bureaukratiet lever jo af papir. Husker da jeg fik min Sankey, der måtte jeg forbi færdselsstyrelsen og få et fint brev der blev "grundlag for registrering" Med dette brev i hånden kunne jeg både syne den og og få den indreg hos Skat. Men om det stadig fungerer sådan 5 år efter, det er spørgsmålet.

Sankeyen havde heller ikke type-godkendelse, men blev synet på "forenklede regler" da man måtte antage at den var bygget i mere end 250 stk. Senere havde Mikael Friis store problemer med at få synet sin Sankey, og måtte igennem skatteretten før han fik medhold. Det er desværre nok det nemmeste for div embedsmænd at sige "nej" så har de ikke uberettiget givet lov til noget, de ikke skulle have givet lov til.

Måske forretningsgangen er at du får sikret dig at du har "grundlag for registrering" altså at du har noget at lægge til grund for en registreringsattest. Et eller andet der bevidner vognens identitet og dit ejerskab. Prøv at se om du kan komme igennem til færdselsstyrelsen.

Dernæst skal du have den synet. Du kan jo ringe rundt og få forskellige synshallers bud på hvad der skal til. Nogle vil forlange en "Data-erklæring" der skal udfærdiges af godkendt ingeniør-firma og koster en 3-4000,- andre vil måske nøjes med "forenklede regler" Du skal nok regne med at de vil se en vejerseddel på vognen, altså hvad den vejer. Så der skal du lige forbi en Korn og Foderstof eller lign.

Mvh Niels
Index
149749: sv: sv: indreggisrering af trailer uden papirer og efter ombygning (09-06-2015 14:27:43) (svar på 149746)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.232.152)
Næsehjul er ikke påbudt. Kan det godtgøres traileren, i forb. med syn,
"lander" på totalvægt 750Kg. eller derunder, er bremser ikke nødvendigt.
Lej ell. lån en trailer og sæt omtalte trailer op på denne og kør hen til din synsmand og lad ham give et bud om hvad der skal gøres.
Kunne være interessant om nogen i klubben har papirer ell. måske endda en på plader og kunne give nogle hints, men ellers som Niels pointerer.
Index
149787: sv: indreggisrering af trailer uden papirer og efter ombygning (13-06-2015 21:49:18) (svar på 149744)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.122.210)
Hej Axel.

Dagens spøg: Hvis du vil kontakte Færdselsstyrelsen, skal du først finde en tidsmaskine - Siden 2010 har navnet været Trafikstyrelsen :-)

I Trafikstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer" pkt. 14.02.2 afsnit 3, fremgår stadigvæk den procedure som Niels beskriver om forenklede regler, men der er dog et krav om dokumentation, eks. tidligere militær registreringsattest.

Hvis jeg var dig, så ville jeg kontakte Trafikstyrelsen først i stedet for en synshal. Skriv en e-mail og beskriv din situation og henvis evt. til Niels sag eller andres, og gør opmærksom på, at din påhængsvogn er af samme type. Trafikstyrelsen har kompetencen til at dispensere, det har synshallen ikke.

Det var alt herfra.

Hilsen Anders