tilbage

Land Rover Forum  

Index
152296: Drikker kølervæske (11-01-2016 17:00:41)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.42.32)
Min 1986 90" V8 "drikker" ca. 1 liter kølevæske om måneden.
Den køre fint og der er ikke synlige utætheder.
Hvilke fejlprognoser er mulige ?
Index
152297: sv: Drikker kølervæske (11-01-2016 17:54:43) (svar på 152296)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 195.53.115.116)
Hvor mange km kører den pr.måned ?
Index
152302: Drikker kølervæske (11-01-2016 22:09:53) (svar på 152297)
Henrik Duus Nørgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.41.10)
ca. km 500 pr måned
Index
152300: sv: Drikker kølervæske (11-01-2016 19:16:51) (svar på 152296)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.4)
Du kan jo være heldig det "bare" er en toppakning - jeg var så "heldig" at det bare var en revnet blok... 75.000 kr senere kører den fint igen :)
Index
152308: sv: Drikker kølervæske (12-01-2016 12:00:59) (svar på 152296)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Henrik!

Hvis du skriver "kølervæske" under søgeord, vil du finde mange mulige årsager til dit problem. Men først ville jeg få kølesystemet trykprøvet på et værksted. Tager 10 minutter.

mvh

Kaj Tunlev
Index
152339: sv: Drikker kølervæske (13-01-2016 17:50:50) (svar på 152296)
Jan Jensen #9145, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.229.210)
Hej Henrik,
En motor der drikker kølervæske kan på kort tid blive ødelagt specielt hvis der kommer kølervæske i motorolien så kan det betyde en kaput motor.
Jeg havde engang en MB 190 med utæt toppakning og vand i olien. efter en kort periode med stilstand kørte vel ikke i bilen en 3 mdr. tid var motoren færdig der var simpelthen opstået rust i vitale dele i motoren.

Resultat : Ny bil

PS. du kan tjekke om der er kølervæske i motoren ved at undersøge dit oliedæksel og oliemålepind er der hvid "sovs" på de nævnte dele er den gal.

mvh Jan Jensen
Index
152347: sv: sv: Drikker kølervæske (14-01-2016 14:42:33) (svar på 152339)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.42.32)
Der er ingen "sovs" i olien
:-)
Index
152351: sv: sv: sv: Drikker kølervæske (14-01-2016 15:09:31) (svar på 152347)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.6.161)
Den nemme løsning- en def. vandpumpe. Mærk om der er slør i akslen, der må gerne være lidt slør, men ikke klonk-klonk. Utæt varmeapparat, hvor vandet løber ned bag gulvtæppe, men den er absolut ikke nem, her burde man dog kunne lugte kølervæske.o(
Index
152359: sv: sv: sv: Drikker kølervæske (14-01-2016 20:02:28) (svar på 152347)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.244)
Jeg mister selv kølevand; er derfor også på jagt efter metoder og løsninger.
Fandt på YouTube en metode, som var ret genial: Hæld lidt af motorolien på et stykke sølvpapir og varm det op med en lighter fra neden. Hvis olien sprutter, er der vand i den. Prøv evt. det samme med en smule frisk olie fra dunken og se forskellen. Testen afslører vandindhold, selv om olien ser udmærket sort og normal ud.
Nu tænker jeg så også: Er det i grunden ikke normalt, at der efterhånden kommer et lille vandindhold i olien? Der suges atmosfærisk luft ind gennem krumtaphusudluftningen, og der må jo være fugt i den luft, som fortætter sig til vand, når motoren køler af - ligesom fugt i kabinen kan komme af, at luftfugtigheden fortættes på det kolde tag, når bilen henstilles og varmen går af den.
Fandt også den mulighed, at der suges kølervæske ind ved luftindsuget, altså ved indgangen til plenumkammeret, som har indbygget en opvarming med kølevand. Der skulle være noget med en pakning, som, hvis den ikke er helt tæt, kan gøre det muligt at vand bliver suget op via de bolte, der holder opvarmningsdimsen fast. Så vil der blive suget vand ind i alle cylindre, men der vil ikke være noget overtryk eller co2 at måle i køleren.