tilbage

Land Rover Forum  

153644: Nål til SU karburator (V8 3.5) (14-05-2016 20:02:15)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.134.137)
Hej folkens

Jeg har tidligere haft mange, mange problemer, som ikke forsvandt trods alle mulige tiltag.
Til sidst viste det sig at elektronisk strømfordeler var vejen frem, som skrevet om her:
http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=148439&f=&g=&ex=1&s=n%E5l&uid=852807812#148439

Det hjalp dog ikke på at motoren fik for lidt brændstof og efter at have prøvet alt andet viste det problem sig at relatere til nålen i karburatoren.
Det voldte helt utroligt mange kvaler da ingen af de typiske forslag hjalp og nu vil jeg blot dele erfaringen i det tilfælde andre har samme problem, samt spørge til hvilken nål i andre kører med, af ren og skær nysgerrighed.


Det tekniske:
Min bil har to stk. SU HIF 44 karburatorer. De var udstyret med BGC nål, som er den mest gennemsnitlige nål.
Den giver dog en alt, alt for mager blanding og umiddelbart passer den slet ikke til en land rover V8.
Det viser sig at en KL nål er det som kommer nærmest det optimale, men desværre fås de ikke, da denne profil forsvandt ved overgang til det nåleformat som sidder i HIF karburatorene (fjederbelastet 0,1 tomme nål).
Den nål som kommer tættest på i dag lader til at være BAK, som denne: http://sucarb.co.uk/checkout/cart/?___SID=U
Det hjalp gevaldigt på problemerne med en BAK, men blev aldrig rigtig godt.

Følgende fornemme online redskab kan sammenligne et hav af nåle og sammenligner man KL og BAK ser man at der er en lille forskel på den første fjerdedel af nålene. http://www.mintylamb.co.uk/suneedle/
Man kan se at forskellen er forsvindende lille, cirka 0.03 mm i tykkelsen, men det gør en pokkers til forskel.
Selv med BAK havde min bil havde evige problemer under acceleration og jeg måtte ofte trække choker ud når jeg skulle opad bakker.
Til sidst tilpassede jeg en gammel BGC nål så den fik samme profil som de oprindelige KL nåle og nu kører det virkelig perfekt.
Med andre ord var den ultimative medicin elektronisk strømfordeler kombineret med korrekt nål i karburatoren.

Hvis andre skal igennem samme procedure er her en god vejledning om at tilpasse nålen: http://www.terryhunt.co.uk/tech/picsb/pics.htm

Jeg er glad over at det endelig kører perfekt, men undrer mig også over at det skal være så stort et problem at finde den korrekte nål (der står stort set intet om det på nettet).
Hvilken nål kører i andre med og har I slet ikke haft den slags udfordringer?

Hilsen Mikkel

PS: Jeg skal måske nævne at jeg skiftede det oprindelige luftfilter ud da det var i stykker.
Det nye luftfilter er et KN filter og det er muligt at det har en del af sige i forhold til valget af nål...
153645: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (14-05-2016 20:04:20) (svar på 153644)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.134.137)
Jeg ved ikke hvorfor mit spørgsmål blev oprettet to gange i forumet...
Er der der administrator som er sød at slette denne dobbelte tråd?
153646: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (14-05-2016 20:33:37) (svar på 153644)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Mikkel!

Hvordan er din benzinøkonomi med din nye nål?
BGC nålen du taler om er den standardmonterede fra Roverfabrikken. Jeg har selv kørt med denne nål i 27 år uden problemer. Derfor spørgsmålet om din benzinøkonomi med KL nålen.
Lige nu kører jeg med Edelbrock 1404 med tilhørende Edelbrock indsugningmanifold.
Senere kommer et forsøg med SU på Edelbrock indsugningsmanifold, da standardmanifolden er dårlig sammenlignet med Edelbrock.
SUerne er monteret på en adaptorplade klar til montering. Sker inden for 3 uger.

Mvh

Kaj Tunlev
153648: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (14-05-2016 20:51:55) (svar på 153646)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Mikkel!

Her billede af SUérne med adaptorplade. Jeg vender tilbage med resultater vedrørende brændstofforbrug. Jeg er også interesseret i den rette nål til mit projekt. Lige nu hælder jeg til BGD, som er fabrikkens anbefaling til højkomprimerede motorer. Lige nu sidder der BBW nåle i. Kan anbefales.

Mvh

Kaj Tunlev

153667: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (16-05-2016 20:33:50) (svar på 153648)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.103.98.177)
Hej Kaj

BBW nålen er til skarp knast og k&n filtre, den er alt for fed til en standard motor. Vedr. standard motorer blev alle rover v8 i norden leveret med BAK nåle. Har kun set BGD nål 2 gange i range rover.

mvh leif
153670: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (16-05-2016 21:48:15) (svar på 153667)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Leif!

Jeg har set i datablade fra Land Rover at BGD nålen sad i højkomprimerede motorer. Har i øvrigt lige skiftet BBW nålen ud med BGD nålen. Vil lige se hvordan den kører på mit projekt.

Mvh Kaj.

153681: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (17-05-2016 16:13:58) (svar på 153667)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.134.137)
Hej Leif

>Vedr. standard motorer blev alle rover v8 i norden leveret med BAK nåle. Har kun set BGD nål 2 gange i range rover.

Det lyder interessant. Den lille forskel der er på BAK og KL, som jeg har succes med nu kan nok sagtens forklares ved at KN filteret ændrer lidt på vakuum i karburatoren.

Spørgsmålet er så hvor BGC nålene kommer fra...måske er de bare fuldt med hvis en SU karburator blev hentet fra en anden type bil hvor de sad i, selvom den måske slet ikke passede til den nye?

Hilsen Mikkel
153668: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (16-05-2016 21:13:55) (svar på 153648)
Søren Pedersen #5488, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.145.138.6)
Det ser spændende ud med den special-lavede adapterplade, Kaj. Hold os endelig opdateret.
Har du skåret toppen af en standard-manifold og lavet en flange, som passer på Edelbrock'en?
Kan ikke lige huske, hvordan indsug på Edelbrock kontra standard manifold ser ud - kan der opstå problem med uens blanding (fed/mager) til de forskellige cylindre?
Er du utilfreds med Weberen, siden du skifter tilbage til SU?

Mvh
Søren
153671: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (16-05-2016 22:11:04) (svar på 153668)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Søren!

Historien er, at mit dyrt indkøbte MSD 2900 indsprøjtningsanlæg er for stort til min motor. Det blev hevet af igen. Jeg ville ikke skifte Edelbrock manifolden ud, men havde i forummet kunnet læse, at Edelbrock 1404 havde problemer i terræn med hældningen. På lige landevej er den fin, kører med den nu. Men hvad så i Norge på en stejl bjergvej med campingvogn? Derfor begynde jeg at spekulere i 3D print adaptor til SUerne og Edelbrock manifold. Men læste i en bog, at man havde skåret tårnet af og monteret SUerne på en Huffaker 360 grader manifold, som gav 40 hk mere end standardmanifolden på en 3,9. Fra 260 til 300 hk. Jeg googlede alt omkring manifold med SUer, men fandt ingen med SU monteret på Edelbrock manifold. Købte en brugt manifold, skar tårnet af og fik tårnet fræset ned til en højde på 70 mm. Har fået vandskåret en 12 aluminiumsplade, hvor tårnet er blevet tic svejset og herefter begyndte jeg at fræse og polere pladen og tårnet indvendigt. Se billede. Nogle tilpasninger omkring speedertrækket måtte jeg også lave.
Angående uens blandinger i cylindrene kan jeg ikke se skulle opstå. Jeg har ikke ændret på tårnet bortset fra udvidelse af indsugningen til adaptoren, mere luft og så har jeg fræset nogle kanter væk i overgangsstykket mellem luftfiltret og selve karburatoren, ca. 3mm lå på tværs lige før klokken.

Mvh

Kaj Tunlev
153673: sv: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (16-05-2016 22:19:56) (svar på 153671)
Søren Pedersen #5488, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.145.138.6)
Det ser godt ud!
Respekt for at du gør forsøget - håber det lønner sig.
Det kunne være sjovt at have en før/efter måling fra samme rullefelt.
SU
153674: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (16-05-2016 22:22:27) (svar på 153673)
Søren Pedersen #5488, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.145.138.6)
Mit indlæg blev cuttet...
-------
SUerne er også flottere og passer bedst til en britisk klassiker.
Mener man kunne fået et offroad kit til Weber 500 (en fjederbelastet nål?), som skulle gøre at den kunne køre på stigninger.
153676: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (17-05-2016 07:55:01) (svar på 153674)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Søren!

Jeg har haft en amerikanerbil specialist til at montere offroad kittet, men det virkede ganske enkelt ikke.

Mvh

Kaj.
153672: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (16-05-2016 22:14:51) (svar på 153668)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Søren!

Billede af pladen før bearbejdning. Som du kan se, er der lidt fræsearbejde. Tager ca. 1 time med en overfræser. Det største arbejde var, at skære toppen af med en bajonetsav, men det lykkedes.

Mvh

Kaj
153680: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (17-05-2016 16:08:54) (svar på 153648)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.134.137)
Hej igen, Kaj


>Lige nu hælder jeg til BGD, som er fabrikkens anbefaling til højkomprimerede motorer.
>Lige nu sidder der BBW nåle i. Kan anbefales.

Har du prøvet at sammenligne BGD og BBW nåle på siden her?: http://www.mintylamb.co.uk/suneedle/
Den laver en fin graf som viser forskellen.

Hvor de ligger tæt på hinanden omkring acceleration og cruise er der en kæmpe forskel når pedalen er helt i bund.
BGD er væsentligt mere mager end de fleste nåle og BBW er omvendt en del mere rig end andre.
Jeg synes det er undeligt hvis begge to kan give dig et godt resultat...det går nok ved almindelig forsigtig kørsel, men når pedalen er i bund burde det ikke kunne gå med begge to.

Hilsen Mikkel
153683: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (17-05-2016 17:34:07) (svar på 153680)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Mikkel!

Jeg kender godt mintylamb, har også sammenlignet dem, men der skete det, at efter hjemkomst af renoveret motor i foråret 2013, var motoren monteret med Edelbrock manifold og 1404 carb. Dette spillede ikke så godt, så inden sommerferien, monterede jeg den gamle manifold med SU og kørte henover sommeren med BBW. Med campingvogn i Danmark kørte jeg 5,7 km/l, så jeg har ikke konstateret, at BBW skulle være så dyr at køre med. Har ikke bemærket den store forskel.

PS: Jeg kører meget sjældent med pedalen i bund, da jeg ved det koster.

Mvh

Kaj.

153679: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (17-05-2016 16:03:36) (svar på 153646)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.134.137)
Hej Kaj

>Hvordan er din benzinøkonomi med din nye nål?
>BGC nålen du taler om er den standardmonterede fra Roverfabrikken.
>Jeg har selv kørt med denne nål i 27 år uden problemer. Derfor spørgsmålet om din benzinøkonomi med KL nålen.

Jeg ved et ikke endnu. Benzinøkonomi er meget svingende afhængig af vejr og last.
Bedste bud hidtil har det været 5-5,5 km/l, både da den havde stomberg og su med BAK nål.

Skiftet til KL er lige sket, så det tager noget tid at få et realistisk billede af det.
Den lugter dog ikke som om der går noget til spilde.

Når det fungerer for dig med BGC så er det vel med normalt lugtfilter?
Der er mindre vakuumdannelse omkring karburatoren med KN og dermed mindre sug til at hive benzinen op. Det kunne forklare forskellen?
153682: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (17-05-2016 16:54:56) (svar på 153679)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Mikkel!

Det var med det normale store luftfilter og BGC nål. Her har økonomien svinget fra 4.8 km/l (bykørsel) til 8 km/l (landevej og motorvej). Lige nu kører jeg mellem 5 km/l (bykørsel) til 7 km/l (landevej og motorvej) med Edelbrock 1404. Jeg havde en tur til Kolding og retur hvor jeg kørte 6,9 km/l med MSD 2900 TBI indsprøjtning. Dette er for lidt med sprøjt, da jeg har kørt længere med både SU og Edelbrock.
Derfor er jeg spændt på, hvor langt jeg kan køre med SU og Edelbrock manifolden.

Jeg skal nok melde tilbage, når jeg har nogle målinger. Jeg har 27 års erfaring med kørsel til mit sommerhus med præcis 99 km hver vej og blandet motortrafikvej og motorvej til Sjællands Odde. Hastigheden overstiger ikke 95 km/t på turen.

Mvh

Kaj
153689: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (17-05-2016 21:02:38) (svar på 153682)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.190)
Hej igen

Jeg kører med BBW nål med skarp knast og k&n på en højkomp motor, og jeg ligger ved normal blandet kørsel på ca. 6,5 og lange ture på ca. 8 km/l. Har brugt den nål i 16 år og den virker bare ;-) Hvis du spørger folk der kender mig, er de alle enige om at jeg ikke kører bedstemors kørsel.
153690: sv: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (17-05-2016 21:10:25) (svar på 153689)
Christian Erik Stormark #4332, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.61.170.170)
Ja, det kan jeg bevidne. Jeg er stiv af skræk, når jeg kører med Leif; men det glæder mig, jeg ikke skal betale benzinen eller fartbøderne. Jeg har dog aldrig hørt, Leif har fået fartbøder (motorlyden er dog en sjælden nydelse). I øvrigt kører jeg ca. samme økonomi med gamle su'ere og noget standard nål.
Skal man have faldstrøm o.s.v., så skal det da vist ikke være for økonomi.

Hilsen Christian, som sværger til su'ere (til der kommer noget bedre)
153692: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (17-05-2016 21:27:13) (svar på 153690)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.190)
Ja ja Christian, nu er der jo forskel på at køre for stærkt og at komme hurtigt op det tilladte :-) det er ikke som når man kører med dig, hvor man overvejer om man skal gå ud og skubbe for at den ikke går i stå.

Mvh Leif
153697: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (18-05-2016 07:41:40) (svar på 153692)
Christian Erik Stormark #4332, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.61.170.170)
Ja, og vi kører endda ca. det samme antal km pr l benzin. Meeeeen, du har jo både større motor og flere hk. Ganske vist burde det jo være dyrere i benzin.
153701: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (18-05-2016 10:31:01) (svar på 153697)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Til Christian og Leif!

Har I benzintrykregulator monteret?
Kører I med standardbenzinslanger, hvor den meget lille dyse sidder i returledningen?

Den lille dyse har jeg monteret i returslangen fra benzintrykregulatoren, nu hvor jeg kører med 1404 og derfor ingen returslange fra karburatoren.

Kunne tænke mig at undvære returslangen fra SUerne.

Hvilken nål kører du med Christian?

Hilsen

Kaj.
153703: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (18-05-2016 10:53:24) (svar på 153701)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.134.137)
>Har I benzintrykregulator monteret?
>Kører I med standardbenzinslanger, hvor den meget lille dyse sidder i returledningen?

Jeg gør, men kan jo heller ikke ligefrem prale med forbruget (ikke at jeg kan se returslangen bør betyde noget for det).

>Kunne tænke mig at undvære returslangen fra SUerne.

Det hævdes at det ikke er nogen god idé, da returslangen sikrer et konstant flow af benzin.
Efter signendens skulle dette forhindre at benzinen koger i nogle situationer og laver bobler ved indløbet til karburatorene, som de ikke kan håndtere.
Jeg synes det lyder som en rimelig påstand, men hvem ved :)
153702: sv: sv: sv: sv: sv: Nål til SU karburator (V8 3.5) (18-05-2016 10:45:02) (svar på 153689)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.134.137)
>Jeg kører med BBW nål med skarp knast og k&n på en højkomp motor, og jeg ligger ved normal blandet kørsel på ca. 6,5 og lange ture på ca. 8 km/l. Har brugt den nål i 16 år og den virker bare ;-)
>Hvis du spørger folk der kender mig, er de alle enige om at jeg ikke kører bedstemors kørsel.

Det er et vældigt flot forbrug. Må jeg spørge om du har gjort noget særligt for at komme derop eller det bare altid har været sådan?
Jeg har set rigtig mange bud på hvad bilen kan køre. 5-5,5 står i manualen og de fleste nævner det tal.
En del siger som dig 6,5-7 km/l ved blandet kørsel.

Det kan jeg naturligvis ikke acceptere når jeg aldrig selv har været i nærheden af det... :-)
Jeg vil mene min motor er veljusteret og knaster osv. er nyt...

Så hvordan gør i ?
- og så svinger mit forbrug meget med årstiden - gør jeres også det?

PS: Jeg kører nok mest som en morfar, hvis jeg skal sige det selv, så det er ikke pedalkløe jeg bliver ramt af på forbruget.