tilbage

Land Rover Forum  

Index
154067: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (11-06-2016 20:42:42)
Mikkel Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.83.134.137)
Hej Folkens

Jeg vil gerne spørge hvor meget benzin jeres 3.5 V8 bruger, og også gerne lidt om hvad det er for en årgang, hvor mange gear, om der er ændret noget osv.
Jeg spørger fordi det virker som om min et ret tørstig. Jeg hører tit om biler som går noget længere på literen og vil gerne blive lidt klogere på sagen

Her er data for min egen, som bortset fra tørsten egentlig kører fint.

Forbrug: 5-5,5 km/L nærmest uanset om om der er trailer på og hvordan jeg kører.
Årgang: 1983 (model 110)
Gearkasse: 4 trin
Karburatorer: SU (med "KL" nål)
Modifikationer: KN luftfiltre, ellers ikke noget

Venlig Hilsen Mikkel

PS: Hvis nogen har tricks til at få den til at gå længere vil jeg naturligvis gerne høre om det :-)
Index
154070: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (11-06-2016 21:45:29) (svar på 154067)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.249.80)
1 stk. 3.5 V8 110" 1987 2 stk SU carb 5. gear ... forbrug ca. 5-6 km/l
1 stk. 3.9 V8 RRC 1993 EFI Automatic... forbrug ca. 6-7 km/l

Det opfatter jeg som normalt for bilerne.
At der er noigen der "kan" få deres tildvarende til at køre meeeeget længere på literen, det hører jeg også men mangler at få bevist.

Hvis brændstofforbruget er noget der bekymrer dig, så overvej at skifte til diesel istedet for.
Index
154080: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (12-06-2016 09:31:49) (svar på 154067)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.249.15)
hej mikkel , hvad størrelse dæk kører du rundt med , det har en underlig indvirkning på km/l om der er standart eller ballon dæk :-)
mvh simon
Index
154086: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (12-06-2016 13:41:01) (svar på 154067)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Tricks findes der mange af, men V8 går sjældent over 6 km/l.
Hvis du har mulighed, at køre med et standard luftfilter fremfor KN, så prøv ad. Det er nemlig ikke altid, at et KN øger km/l-ydelsen. På min Volvo 240 2,3 gik det nemlig modsat...

Simon nævnte dæk.

Hvis du kører rundt med en tagbagagebærer uden at du bruger den regelmæssig, så pil den af.

Måske skulle du planlægge, at udskifte knastakslen. Den gamle er sikkert slidt.

Kør lange ture, så maskinen ikke soder til. Undgå småture så vidt mulig.

Husk, at bilens hyggehastighed ligger omkring 85 km/h.
Index
154087: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (12-06-2016 14:20:38) (svar på 154067)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.114.200)
101" Ambulance. 3,6 l/km v blandet kørsel. Det svarer ca til 1000 smiles per miles😜😍
Index
154090: sv: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (12-06-2016 18:30:23) (svar på 154087)
robert Jacobsen #9275, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.167.37.180)
1986 90 V8 softtop med store dæk 2x SU og KN filtre ca. 4,5-5 km/L
Index
154091: sv: sv: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (12-06-2016 20:06:33) (svar på 154090)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.112)
1986 90" V8 efi med aut på 33x11,5 mud dæk
Kører 6km/l uanset kørestil

Index
154098: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (12-06-2016 22:54:38) (svar på 154067)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.153.116)
Hej.

Min seneste 3,5 V8 karb SU efter 10 dages indtilling og med en forskel på udstødningstemperaturen på under 2 grader kørte den perfekt og med 8,5 km/liter.
Det tager tid. Men det kan lade sig gøre.

CLaus
Index
154099: sv: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (13-06-2016 08:28:43) (svar på 154098)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Claus!

Hvilket/hvilke luftfiltre kører du med?

Hvilke nåle kører du med?

Hvad mener du med forskel i udstødningstemperaturen?

Hvordan måler du det?

PS: Er selv i gang med øvelsen.

Mvh

Kaj Tunlev
1643.
Index
154109: sv: sv: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (13-06-2016 23:44:49) (svar på 154099)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.155.199)
Hej Kaj.

Nu har jeg ikke bilen mere.

Men K-N filtre, renset og olieret.
Nåle dem der sad i SU karb.
SU-karb renset og rengjorte.
Grund indstilling efter bogen, især stor koncentration omkring balance.
Tomgang efter bogen.
Jeg fik et hint om at udstødningstemperaturen skulle være så ens som muligt i begge udstødningsmanifold. Jeg valgte at finde det punkt der sad 10 centimeter ned af begge forrør fra flangen. Tog en infrarød temperatur måler som blev sat på en lang pind med den udragende ende til at støtte på udstødningsrøret ca 70 cm var pinden. Målepunktet var det samme mærket med en tusch eller andet. Når alt grundindstilling er gjort korrekt og du er klar til finindstilling skal du lade motoren rende op i ca 2000 omdrejninger i 30 sekunder, lade den falde til tomgang og mål temperaturen på begge rør. Hvis der er forskel kan du stille den modsatte karb lidt op eller ned. 2000 omdr. i 30 sekunder mål temp igen. og fortsæt sådan indtil temp. forskellen er så lille som muligt. 5 grader er OK, 2 grader er bedre. Kun investeringen af tid vil give et bedre resultat. Når du har den første gang overstået lader du den stå og blive helt kold. Så laver de samme måling med temp og dette gør du flere gange. Jeg gjorde det ti gange men tilfredsheden var stor bagefter.
claus
Index
154110: sv: sv: sv: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (14-06-2016 09:30:41) (svar på 154109)
Kaj Tunlev Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Claus!

Tak for din tilbagemelding. Specielt balancen er jeg opmærksom på. Har et flowmeter, men det er nok noget unøjagtlgt i forhold til infrarødt målrudstyr. Lige nu har jeg den på værksted til justering af SUerne. Personen der justerer dem, ved hvad han har med at gøre.

Mvh

Kaj
Index
154111: sv: sv: sv: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (14-06-2016 10:54:08) (svar på 154109)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.151.144.212)
Hej Claus,

Bare en lille kommentar. Hvis motoren er monteret med standard indsugnings og udstødningsmanifold kan denne metode ikke bruges, da hver karburator føder henholdsvis de to midterste cylindre i den ene side og de to yderste i den anden side. Måske kan den bruges med bananmanifold, hvis man måler på samme cylinder i hver side.

I øvrigt kørte min V8'er med træt knast og stromberg karburatorer omkring 4 km/l i gennemsnit ved korte ture/byture, men nåede 7 km/l på en tur fra Odense til Herning retur med meget let fod og topfart på 85 km/t. Håber jeg kan nå et bedre resultat med den nye knast og tilpassede nåle :-)

Mvh. Lars
Index
154100: sv: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (13-06-2016 08:43:07) (svar på 154098)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.236.195)
Discovery 1 97 3.9 Automatic med 16" BF Goodrich all terræn
Med defenter transfer box 7.2 ved motorvej og max 100 km/time.
Med 2.5 stor hestetrailer 4.8 i gs DK - Spanien.
Lokalt i Almunecar ES med meget motorbremsning 2 km/liter idet motorstyringen ikke slår benzinen fra ved påløb, så den bruger det samme op ad bjerget som ned ad bjerget
Index
154112: sv: sv: Hvor langt kører jeres V8 på literen? (14-06-2016 13:52:28) (svar på 154098)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.188.50)
Mmnjaee Claus N. har jeg ikke bare en lille smule ret i de tal du naevner
er for RRCs vedkommende, en V8 One Ten med 4/trinsgearkasse er meget lavt gearet og aerodynamik som en kummefryser. De forbrugstal, som indspoerger opgiver, er som fabrikstal.
Man kan fae en 110 til at koere laengere pa L. ved at montere en 4trins fra en RRC, her skal hoej/lav gearstang dog flyttes over i den anden side.
Eller montere en lt77gearkasse. Eller montere bananmanifolds.