tilbage

Land Rover Forum  

Index
154705: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (23-08-2016 00:31:01)
Jørgen Tilma #9539, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.189.80)
Hej, Jeg er helt ny i denne herlige Land Rover-verden, men er allerede blevet ejer af to 110'ere fra '84 og '86 med hhv 3.5 V8 og 200TDI.

Angående 84'eren, er det en County, som stadig står stort set originalt.
Udstødningen er med store huller bagtil og er lige knækket fortil i venstre afgangsrør lidt før samlingen med det højre.
Der er bestilt nyt hjem fra Rimmerbros i rustfrit stål og med tubulære manifolder, og nu kommer SPØRGSMÅLET:

På højre udstødningsmanifold er der et rør, som går op til "et-eller-andet-der-har-forbindelse-til-karburatorne" (se billede). Hvad gør jeg, når jeg skifter til tubulære manifolder??

- Jeg antager, at funktionen er at varme luften op, før den bliver blandet med benzinen. Karburatorne er Zenith Stromberg.

Kan man helt undvære systemet og istedet bare koble filtre direkte på karburatorne?
Hvis ikke, hvordan dælen kobler jeg det så sammen med de tubulære manifolder?

Aktuelt starter bilen altid uanset vejret og temperaturen og kører fint. Og det skulle den jo gerne fortsætte med... ;)

Venligst Jørgen
Index
154706: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (23-08-2016 08:27:42) (svar på 154705)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Hej Jørgen
Du kan roligt afmontere og smide væk. Anordningens primære opgave er, efter min erfaring, at skramle og rasle :-)

Når du nu skifter til lækre manifolds fra Rimmer Bros. bør du overveje at skifte luftfilter samtidigt så maskinen bedre kan få luft. Et K&N filter på hver karburator, er en mulighed.

P.S. Det kan være lidt tricky at få venstre manifold ned på plads.
Det hjælper at afmontere motorophænget i venstre side, så motoren kan løftes og skubbes lidt til højre.


mlrh Claus
Index
154707: sv: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (23-08-2016 08:46:53) (svar på 154706)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.211)
Men lad være med at smide det ud - jeg køber gerne "flapper" kassen og "skorstenen" på din gamle manifold :)
Index
154715: sv: sv: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (24-08-2016 00:04:45) (svar på 154707)
Jørgen Tilma #9539, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.187.206)
Jeg beholder det ihvertfald til, at jeg kan se det nye system forhåbentlig er velkørende. Jeg skal nok melde tilbage, hvis jeg ikke har brug for det :)
Index
154708: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (23-08-2016 09:14:09) (svar på 154705)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
slangens formål er at forvarme indsugningsluften lidt, når motoren lige er startet i koldt vejr. jeg har aldrig kørt med den på min og den startede fint selv i minus 12 grader, dog med lidt ekstra choker, men det overlever man jo nok ;)
Index
154709: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (23-08-2016 13:47:44) (svar på 154705)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Jørgen!

Som Claus skriver. Afmonter alt det overflødige og monter KN filtre på dine karburatorer. Samtidigt får du en masse god plads i motorrummet. Se billede. Med det nye udstødningssystem fra Rimmer Bros, får du mere trækkraft. Min kunne før montering have svært ved at trække i 5 gear op ad bakken ved Roskilde , men efter ingen problemer.

Mvh

Kaj
Index
154714: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (24-08-2016 00:02:10) (svar på 154705)
Jørgen Tilma #9539, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.187.206)
Tak for en masse gode informationer. Dog, angående montering af KN-filtre direkte på karburatorne. Har det noget at sige, om det er på Zenith Stromberg eller SU?
- Jeg kan se på Kaj Tunlevs billede, at det er SU-karburatorer og en anden indsugningsmanifold...

Index
154721: sv: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (24-08-2016 16:52:22) (svar på 154714)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Jørgen!

Vedhæfter et billede af mine KN filtre i en ny udgave monteret, som de skal sidde i fremtiden. Ideen er hentet fra et forsøg af JE Engineering. Udgangspunkt: 3.9 l motor. Luften direkte ind i karburatorerne, standard indsugningsmanifold lettere modificeret (ved ikke hvad de gjorde) gav 240 hk. Montering som på billede, gav 257 hk.
Konklusionen var: Systemet som gav bedste resultat, var ikke langt fra standard opsætning. Håber du får lidt inspiration til montering af KN filtrene.

Så til din kommentar angående indsugningmanifold. Jeg har fået svejset en adaptor, så jeg kan montere SU karburatorerne på Edelbrock manifolden, da denne har et meget bedre flow af benzin/luftblandingen.

Mvh

Kaj.


Index
154723: sv: sv: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (24-08-2016 22:32:49) (svar på 154721)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.152)
Kaj altså........ Et Edelbrock indsugningsmanifold fortjener da en 4-portet Holly carburator 👍👍
Index
154724: sv: sv: sv: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (25-08-2016 00:16:05) (svar på 154723)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Claus!

Jeg kan kun give dig ret, men jeg vil ikke bruge flere penge på karburatorer. Har brugt i nærheden af 30000 kr. MSD 2900 TBI, 20000 kr. og Weber + Edelbrock manifold.

Mvh

Kaj.
Index
154725: sv: sv: sv: sv: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (25-08-2016 00:18:01) (svar på 154724)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.152)
Respekt 👍
Index
154726: sv: sv: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (25-08-2016 12:42:49) (svar på 154721)
Jørgen Tilma #9539, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.184.166)
Spændende! Første etape må så være de tubulære manifolder og KN-filtre som på billedet.
- Og så muligvis anden indsugningsmanifold og karburator senere... :)

Og så lige et sidste spørgsmål fra en novice:

Skal mine 2 Zenith Stromberg-karburatorer justeres ifht den ændrede luftgennemstrømning fra udstødning og filtre?? - og er det til at gøre selv?

Venligst Jørgen
Index
154727: sv: sv: sv: sv: Problem ved skift til tubulære udstødningsmanifolder, 3.5 V8 (25-08-2016 15:38:53) (svar på 154726)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 176.23.195.218)
Hej Jørgen!

Jeg kender ikke dine Zenith Stromberg. Jeg bruger luftmængdemåler til tomgangen ( 700 omdr. ), og et air/fuel meter jeg stiller blandingen med. Blandingen i tomgang sættes til 13.5 = CO2 2.6.

Mvh

Kaj