tilbage

Land Rover Forum  

155332: 110" dæktryk (24-10-2016 17:09:16)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
På min "nye" 110" FFR Ex. MoD står dæktrykket opført til 28 på forakslen og 48 på bagakslen.
Bagenden ser ud til at været hævet i forhold til mine tidligere 110".
Hvad er forklaringen på det meget høje dæktryk på bagakslen, og den hævede bagende ?
155333: sv: 110" dæktryk (24-10-2016 17:17:39) (svar på 155332)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Den har formentlig været MEGET tungt læsset da den var tjenestegørende. Måske suppleret af en tilsvarende tung trailer.
Er der samme belastningskode på for- og bagdæk?
155334: sv: sv: 110" dæktryk (24-10-2016 17:29:55) (svar på 155333)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
Hvilket dæktryk bør jeg vælge når jeg har en bagagevægt i lastrummet på max. 250kg og ikke kører med trailer ?
155335: sv: sv: sv: 110" dæktryk (24-10-2016 19:01:57) (svar på 155334)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.161)
Går selvfølgelig ud fra One-tenneren er reglementeret udstyret med 7.50X16 og ikke noget blasfemisk millimeter-størrelse. 28psi på forhjul lyder ok og så 32-35psi på baghjul. Men ellers prøv dig frem; sejler bilen og er træg i styretøj, er der for lidt tryk; slår ujævnheder i vejen hårdt igennem er der for meget.
155336: 110" dæktryk (24-10-2016 20:37:58) (svar på 155335)
Henrik Duus Nørgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.11.60)
Den har "org" 7.50x16 Michelin dæk monteret på Wolf fælge, men jeg har ikke checket dæktrykket.
Jeg prøver 28 for og 33 bag.
155337: sv: 110" dæktryk (24-10-2016 22:00:46) (svar på 155336)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
7.50 x 16 eller tilsvarende er sådan set ligegyldig, men du bør gå efter dækfabrikantens anbefalinger . Min OneTen har 35 psi i alle dæk.

Men kig i bilens instruktionsbog: der findes mange brugbare oplysninger om køretøjets daglige drift og vedligeholdelse.

Hvis du ikke har en instruktionsbog, kan Klubbutikken sælge dig een.... den er rar at have og især at læse i!
155339: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 08:57:40) (svar på 155332)
Gert Grønvold #5268, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.152.148)
Hej Henrik

Jeg Kører med 750x16 dæk og har 30psi i front og 32psi i bag, jeg kører heller ikke med meget andet som 250kg. har prøvet mig lidt frem og er kommet frem til at det er det bedste.
Mvh Gert
155340: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 09:21:59) (svar på 155332)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.125.155)
Jeg tøffer med 2.5bar for og bag. (109")
Din bil er en tidl radiovogn og har derfor været konstant tungt læsset. Derfor det høje lufttryk og måske også XD fjedre.
155341: sv: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 10:08:34) (svar på 155340)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
Den havde 28 for og 48 bag.
Jeg har sænket trykket bag til 33 hvilket medførte en markant mere komfortabel kørsel på asfalt.
Hvordan checker jeg hvilke bagfjedre/støddæmpere den er monteret med ?
155342: sv: sv: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 10:26:20) (svar på 155341)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.125.155)
Fisk. Hvorfor?
155343: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 10:31:31) (svar på 155342)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
hvorfor ?
hvad mener du ?
:-)
155344: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 10:53:06) (svar på 155343)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.125.155)
Hvorfor vil du vide hvilke fjedre og støddæmpere der er på? Skal der nye på?
155345: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 11:14:35) (svar på 155344)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Hvis man læser det indledende indlæg, vil man bemærke at det er anført at bagenden står meget høj i ubelæsset tilstand.

Det indikerer at der er monteret heavy duty fjedre og ekstra lange/kraftige støddæmpere der får bilen til at hoppe som en kanin hvis man ikke har 1½ ton på ladet.

Det er heller ikke særligt sjovt at køre ned ad bakke hele tiden, med mindre der følger en brændstofbesparelse med :-)
155349: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 14:33:18) (svar på 155345)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.188.196)
Problemet med en høj og hård bagperron på 110" er sikkert en kombination med HD-fjedre og at der er tale om en pick-up med kludetag, altså minimal vægt at stå i mod med, når ingen last. Der er sikkert tale om fjedre i rød/rød og rød/grøn mærkefarve, beregnet til hardtop og ikke-personbiler.
Har selv tidligere haft monteret nogle bagfjedre NRC6388, som egentlig er beregnet til 110" personbil og bus, men var uden den automatiske niveau-regulering, som disse er beregnet til. Var liiige bløde nok til en hardtop, men kan være "kassen stemmer" når de bliver monteret på en pick-up. Ellers skal man ud i uoriginale fjedre, som eks. Terra-firma.
155350: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 15:22:52) (svar på 155349)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
I forbindelse med syn og indregistrering af bilen vil jeg have den demilitariseret til mit transportbehov.
Derved kan udskiftning af de bagerste fjedre og støddæmpere blive aktuelt.
Ved offroad kørsel føler jeg at ser mere ned i terrænet en vandret fremad.
155351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 17:13:44) (svar på 155350)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Det er da bare at få fat i nogle helt almindelige 110" fjedre og så skift de siddende ud. Støddæmperne kan evt. blive siddende. HD fjedre giver lidt mere præcis styring.
155352: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 18:16:28) (svar på 155351)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
Jeg er ikke helt med.
Hvad er forskellen på
XD
HD
rød/rød
rød/grøn
osv.
Jeg er ved at bestille stumper hos Paddock til mine Land Rovere (1x88",2x90" & 1x110"), så jeg mangler et reservedelsnummer på de korrekte bagfjedre til 110eren.

:-)
155358: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (25-10-2016 21:10:43) (svar på 155352)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
155374: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (28-10-2016 16:29:19) (svar på 155352)
Alexander Bartzsch #9508, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.237.23)
lad os starte med med info på din 110 FFR :)

Er Den med Wolf Fælge og G90 dæk?
Eller er den med STD LR stål fælge med michelin XZL dæk ?

er det en Blå Motor der ligger i den ?

Alle Britiske Forsvars landrover køre med HD (Heavy Duty)Fjeder som svare til cirka 1,5 tomme hævning det er derfor din røv står så højt.

det nemmeste er at skifte til en terrafirma eller OME under vogn, eller smid 500kg ombag i.
155375: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (28-10-2016 17:06:47) (svar på 155374)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.33.0.63)
Det er vel lige så nemt at sætte std fjedre på? Lur mig om ikke der er een der vil bytte?
155376: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (28-10-2016 22:34:15) (svar på 155375)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Hvis det er en heavy duty udgave vil totalvægten normalt være 3500 kg. Hvis man sætter normale fjedre på vil bilen ikke have samme totalvægt (3050 kg) og dermed lasteevne.
Ved (og hvis) at udnytte den fulde lasteevne som vil fremgå af papirerne kan det give ubehagelige køreegenskaber hvis der er skiftet til normale fjedre, og så vil bagenden være lavere og ikke højere end forenden af bilen.
På en 110" i heavy duty udgave er der ændret mere end blot fjedrene, bl.a. er rammen forstærket for at kunne bære den ekstra vægt. Mere så ingen tror at man kan øge totalvægten blot ved at sætte andre fjedre på :-)

mvh
Ib 0219

155377: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (29-10-2016 12:00:17) (svar på 155376)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Jeg ville da også KLART vælge at holde bilen som den er bygget!
155378: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" dæktryk (29-10-2016 12:28:53) (svar på 155377)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.1.229)
Tak for de mange rigtig fine input.
Jeg fortsætte med bilens originale opsætning af undervognen, og er glad for det lavere dæktryk på baghjulene.
:-)