tilbage

Land Rover Forum  

156185: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (13-01-2017 16:05:36)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.229.157)
Hej derude.

Er der nogen, der har erfaring med total renovering ved Liveridge? Jeg har haft en telefonsamtale med dem og synes deres priser lyder ret attraktive. Jeg venter på at få tilsendt tilbud på mail, men i mellemtiden kunne jeg godt tænke mig at høre andres erfaringer i den hensende.

MVH Rasmus
156189: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (14-01-2017 17:38:20) (svar på 156185)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.38.99)
Nå, det lader ikke til at der er så mange der har erfaring med Liveridge 4x4. Jeg kan til almen info dele den mail, jeg nu har fået fra dem. Hvad synes I om prisoverslagene?

"Hello Rasmus

It was good to talk with you, I have put together a quotation below. Please note that this is an estimate only as I need to see the vehicle to give you an exact amount.

Fit galvanized chassis, copper brake lines, flexy’s, brake discs, calipers, Pads, springs and shocks
£6000.00

To Re-shell to include 5 doors, 2 front wings, 2 rear wings, 2 Quarter panels, 2 A Panels, Sills, galvanized cappings and bumpers Repaint all panels of the vehicle in colour of your choice
£7200.00

Replacement bulkhead if needed
£2300.00

All seats and trim from www.exmoortrim.com
TBQ

All Prices are + VAT unless exempt


Please call me to discuss in detail any options or bolt on accessories on either of the numbers listed below.
We have approximately an 8 month waiting list from day of deposit. It will cost a further £1160.00 pounds for galvanized doors

Regards
Rob


Robert Howard
Astwood 4x4 Ltd | Landrover Specialists
Refurbishment/Restoration Specialist, Landrover Servicing, MOT's, Mechanical, Diagnostics, SKYTAG Agent |Galvanized Chassis| Body Repair/Paint Shop Works
Astwood Bank |Astwood Business Park | Astwood Lane |Redditch |B96 6HH
Tel : +44(0)1527 892 377 Mobile : +44(0)7974075932
www.facebook.com/Astwood4x4
www.twitter.com/Astwood4x4
www.astwood4x4.co.uk"
156190: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (14-01-2017 21:24:57) (svar på 156189)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.149.173)
Ca. 18.500 GBP = ca. 170.000 DKK

Plus evt. dansk afgift for rammeskift...

Liveridge gav mig for mange år siden et tilbud, der meget attraktivt, men længere kom jeg ikke med dem. Der er flere dansker og tysker, der har fået deres elskede LR renoveret hos dem. De må altså have en vis erfaring med jobbet. Ellers er der bl.a. Land-Rover Centre i Huddersfield eller Foleys..

Mht. galvaramme: det er ikke sikkert, at du kan få bilen godkendt med en galvaramme herhjemme...
156191: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (15-01-2017 00:41:46) (svar på 156190)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.230)
Mht. Galvaniseret chassis, så kræver det blot en skrivelse fra producenten hvori det bekræftes at chassiset er af samme kvalitet som et ubehandlet.

Morten
156192: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (15-01-2017 00:41:47) (svar på 156190)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Der er nyt i ændringerne i "Vejledning om syn af køretøjer" pr. januar 2017 fra Færdselstyrelsen:

>>>
Hvis en erstatningschassisramme er fremstillet af en komponentfabrikant, som har fremstillet mindst 200 chassisrammer,
kan styrken anses for at være tilstrækkelig, hvis komponentfabrikanten siger, at chassisrammen er egnet til den pågældende bilmodel.
<<<<
Side 771 her: http://www.fstyr.dk/~/media/2106076FAFA ... 3FD72E.pdf

Det vil sige at Trafikstyrelsen accepterer den overensstemmelseserklæring på rammer f.eks. fra Richardchassis, som www.4wd.nu importerer og der er så absolut ingen problemer til syn, så er der kun det spørgsmål om, hvor meget Skat vil have til det store sorte hul.

Mvh
Kenneth Poulsen
156193: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (15-01-2017 00:48:45) (svar på 156192)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.230)
Der er jo ikke tale om overfladebehandlingen her.
Galvanisering stiller de stadig krav til
156194: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (15-01-2017 08:46:00) (svar på 156193)
Niels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Nu er det vel værd at bemærke at også visse nye biler bliver leveret galvaniserede. Så helt umuligt kan det vel ikke være at få synet en galvaniseret ramme. Ikke hvis producenten af rammen står inde for den, jvf Kenneth Poulsens citat.

Jeg ville ikke være så bekymret for galvaniseringen. Det springende punkt bliver vel at få den nye ramme afgift-berigtiget. Men selvfølgelig hvis 18500 pund ikke er afskrækkende for selve genopbygningen, så er nogle få tusind kroner nok heller ikke et problem.

Men jeg læser at de vil installere skive-bremser? Og serie 2 paneler? Vil det sige at det er en Serie 2/2a? I så fald kan du få problemer, mht veteranregistrering og typegodkendelser. Der er dem der påstår at man kan få det gennem syn ganske lovligt, men ved synsmanden og skattefar det?

mvh Niels
156195: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (15-01-2017 10:52:42) (svar på 156194)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Som jeg opfatter det, så er det galvanisering af gamle rammer der er et problem, der ved man jo ikke om galvaniseringen er tykkere end den gamle rustne plade og om rammen er renset ordentligt ud inden i, så galvaniseringen bare lægger sig oven på laget af gammel skidt og rust.
Personlig anbefaler jeg ikke, at galvanisere gamle rammer.

Men spritnye rammer der er galvaniserede, ser jeg ingen problemer i, specielt da f.eks. Richards Chassis leverer et dokument med rammen, hvor de bla. beskriver den ISO certificerede galvaniseringsproces og det gør de andre ramme producenter formentlig også.
Augmentet fra Færdselstyrelsen er jo, at man er bekymret for styrkeforholden i rammen, når den har været galvaniseret.
Og hvis rammeproducenten dokumenterer, at det ikke er noget problem, så er Færdselstyrelsen også med på den, rammeproducenten skal dog have en produktion på min. 200 rammer.

Mvh
Kenneth Poulsen
156197: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (15-01-2017 15:07:47) (svar på 156195)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.204)
Det er bl.a. problematiken omkring gamle rammer som galvaniseres de vil fri af.

Derfor skal der et dokument til fra producenten der bekræfter at kvalitet og styrke er ok på en galvaniseret ramme.
Derudover er de 200 stk. Producerede rammer med til at sikre en hvis kvalitet. Men dette blåstempler ikke galvaniseringen.

En test af et galvaniseret chassis i DK vil koste mellem 30-50.000,- kr. Ja og så et chassis.
156200: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (15-01-2017 17:04:17) (svar på 156197)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Kære Morten

Nu må du ikke tage mig det ilde op, men hvilken kilder bygger du på, når du siger at fstyr ikke umiddelbart vil anerkende en nybygget ramme fra en erfaren producent, dersom den er galvaniseret?

Jeg siger ikke du tager fejl, jeg er bare lidt forundret, og det kunne jo være rart en gang for alle at få slået fast hvad der er rigtigt og forkert.

Mvh Niels
Snart medlem -håber jeg!
156201: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (15-01-2017 17:33:33) (svar på 156200)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.204)
Da jeg ønskede at importere nye chassiser henvendte jeg mig til f.styr.
De er de svar jeg refarere til.
Jeg ønskede ikke at importere chassiser, for så at få mine kunder til at male eem inden syn.
Det klare svar var at de vil have en seperat dokumentation for selve galvaniserings processen.
Enten i form af et simpelt dokument fra producenten eller en test fra et dansk institut.
Dette drejer sige udelukkende om galvaniseringen.
På den måde er der nogen der tager ansvaret og man sikre at det ikke er gamle udtjente chassiser der er galvaniseret.
Det er de facts jeg har modtaget.
Facts er det jeg prøver at basere min virksomhed på, i stedet for hvad andre siger eller tror er muligt.
Mange historier kan hurtigt blive til facts i bunden af en grusgrav ????
156203: Svar til Morten (15-01-2017 18:05:07) (svar på 156201)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Tusind tak. Det var netop et fyldestgørende svar som dette, jeg efterlyste.

Tilgiv mig et yderligere tillægsspørgsmål: Nu skriver du at de vil have et simpelt dokument fra producenten vedr. galvaniseringsprocessen. Vil det sige det dokument Kenneth Poulsen omtaler er tilstrækkeligt?

Mvh Niels
156204: sv: Svar til Morten (15-01-2017 18:21:59) (svar på 156203)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.251.96)
Ud fra det jeg er oplyst, så er der ikke noget specifikt krav til indholdet af dokumentet fra producenten.
156210: sv: sv: Svar til Morten (16-01-2017 10:10:37) (svar på 156204)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.251.96)
Jeg har netop været i kontakt med F.styr her til morgen.
Modsat af hvad jeg har skrevet tidligere, så har de valgt at gå i en anden retning i forhold til godkendelser af nye chassiser.
Det er således at har en producent lavet mere end 200 stk. af et givent chassis og overfladebehandlingstype, så godkendes dette automatisk.
D.v.s. at har producenten lavet mere end 200 stk. galvaniserede chassiser, så er deres produkt fremover godkendt til brug i DK.
Dejlig simpelt.
Nu skal man så blot have en bekræftelse fra producenten om at denne har produceret mere end 200 stk. af et givent chassis.

Jeg vil gerne beklage mine tidligere forkerte informationer, men det var hvad jeg var blevet oplyst om for ganske kort tid siden.
Der er kommet en opklaring vedr. fortolkningen i forbindelse med implementeringen af de nye regelændringer.

Hav en dejlig dag.

Morten
156212: sv: sv: sv: Svar til Morten (16-01-2017 11:02:11) (svar på 156210)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Hvis du kontakter Richards chassis vil de oplyse, at de i 2016 har produceret 2188 stk. rammer til Land Rovere.

Og i stedet for at ulejlige Færdselstyrelsen, kunne du jo blot have læst mit indlæg længere oppe og kigget i ændringerne for januar 2017 om "Vejledning om syn af køretøjer".

Mvh
Kenneth Poulsen
156199: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (15-01-2017 16:51:34) (svar på 156192)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.206.33)
Link virker ikke her..desværre
156202: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (15-01-2017 17:58:16) (svar på 156199)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.159.252)
156205: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (15-01-2017 18:43:13) (svar på 156199)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)

Var det dette du ville have med Christian:

>>>>
Certificate of Conformity
The replacement chassis supplied by Richards Chassis is manufactured in the United Kingdom to the original manufacturer specification or better.
All chassis are produced in the United Kingdom from new materials which conform to:
BS EN 1011-DD11 using original construction methods at 2.5mm thick.
Our chassis are supplied galvanized
Galvanizing process conforms to BS EN ISO 1461 2009
For and on behalf of
Richards Chassis Ltd
<<<<

Mvh
Kenneth Poulsen
156209: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (16-01-2017 08:09:01) (svar på 156205)
Thomas Asmussen #7880, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.50.186)
For en del år siden renoverede jeg en serie3,bla med en ny galv ramme fra Marsland.Jeg fandt ud af at det var et skrummel,og min kone ville slet ikke køre den,så den blev solgt og byttet med en ninety fra 85 som jeg stadig har.Jeg synede den i forbindelse med salg,og for nogen tid siden ringede køberen ,han var blevet indkaldt til syn(8år) og synsmanden ville gerne ha dokumentation på rammen.Jeg tror min sorte maling var skaldet af galvaniseringen!Jeg fandt den gamle kvittering i mine gemmer og mailede en kopi til manden .et par dage efter kunne jeg se på nr plade net at bilen var blevet synet!
156211: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (16-01-2017 10:34:14) (svar på 156209)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.152.138)
Men det er i grunden noget sjovt vrøvl de har gang i mht galvanisering af gamle rammer. For hvis vi nu antager jeg har en ramme på en bil fra fx '86, kører til syn, han banker lidt i den og finder ingen tæringer og godkender bilen. Var selvsamme ramme så blevet galvaniseret vil han ikke syne den!? Det giver da ingen mening? Den er jo stadig ikke gennemtæret, og på ingen måder svækket. Derudover ved enhver der har rodet med gamle biler at det er væsentlig nemmere at skjule rust på en gammel malet/tectyl behandlet ramme end en der har været i syrebad og blevet galvaniseret. Syrebadet fjerner med det samme rusten og man har store huller. Ligeledes er det med den sandblæsning man jo altid er nød til at få den igennem inden. Det er slet ikke tænkt igennem, jeg ville på ingen måde være nervøs for at købe en bil med en gammel ramme der er galvaniseret, det viser jo bare at den faktisk var i god stand/lavet godt inden den blev det.
Desuden skal i ikke være så naive at tro den nye ramme i køber ikke har været overflade rusten inden den blev dyppet, for det meste ligger de noget tid udenfor inden de ryger i karret eller bliver transporteret dertil. Og rent faktisk er det bedre at galvanisere et rusten stykke jern da det giver en rug overflade som det bedre hænger fast på. Det værste man kan gøre er at dyppe et nyt stykke jern med gløde-skal på. Derfor bliver lad til lastbiler mm ofte sandblæst inden galvanisering trods de er helt nybygget! Men oftest ligger de så længe uden i regnen at rusten klarer arbejdet :)
156215: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (16-01-2017 14:09:23) (svar på 156211)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.19.210)
I håndbog for synsassistenter står der at--- "En bildel må ikke underkastes en behandling, der må skønnes at svække styrken på denne" Det har man så vedtaget at galvanisering gør, læg dertil at denne pasus er en af de ting, som man har strammet op på. Et medlem her i Regionen stod foran renovering af sin 110" og henvendte sig i Trafikstyrelsen med henblik på galvanisering af eksisterende ramme, men mødte en nedadvendt tommelfinger. Kan dog hilse 200stk-regelen velkommen. Førhen annoncerede Richards at man kunne få en ramme som enten rå, ubehandlet eller dyppet i maling som Land Rover gjorde eller galv. Kan være de stadig yder denne service ved henvendelse.
156216: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (16-01-2017 14:38:20) (svar på 156215)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.204)
Mig bekendt kan Richard levere malet.
Marsland kan overtales til at levere ubehandlet, men ellers galvaniseret.
156230: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (16-01-2017 22:25:28) (svar på 156211)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.251.96)
Det kan du sagtens have ret i Søren, men set fra F.styr.s side, så må det være svært at håndtere en form for sikring af kvaliteten på de gamle rammer, som folk vil komme rendende med for at få godkendt til galvanisering.

Da jeg undersøgte på kravene til en gældende dokumentation, talte jeg med en flink herre fra Force Technologies. F.styr. anbefaler at bruge dem. Han meddelte at nogle af deres fokuspunkter på en galvaniseret chassisramme bl.a. er tjek ved alle svejsninger samt ALLE hulrum. Han nævnte at det er vigtigt at rammen vendes og drejes gentagne gange i processen, for at sikre at diverse rensevæsker, fluxmateriale og galvaniseringe, kom frem og væk fra alle steder.
Problemet er ifølge ham at hvis rammen ikke renses ordentligt inden den endelige galvanisering, så vil nogle af den afrensningsmidler der bruges inden galvaniseringen, forbliver under galvaniseringen. Dette vil rent faktisk øge rustdannelsen og dermed svække chassiset. Svejsningerne gang åbenbart blive påvirket i forbindelse med opvarmningen. Jeg kan ikke huske præcis hvordan, om det havde noget at gøre med svejsningens kvalitet i kombination med opvarmning/kølning ved galvanisering.
Det var Force der skulle have 30-50.000,- for en test, samt et chassis at leje med.
Han havde kendskab til at de havde foretaget en test tidligere på en japser 4x4, for en privat ejer !
156239: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (17-01-2017 17:37:53) (svar på 156189)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.11.22)
Okay. Jeg hæfter mig ved, at jeg skal tænke over dokumentation, syn og afgift vedr. udskiftning af ramme. Er det korrekt forstået at rammen skal være skal være tærret, for at jeg overhovedet kan få lov at skifte den til at starte med? Altså for at få en genihugningstilladelse?

Hvis rammeskift i selv selv medfører identitetstab i skatteteknisk forstand og dermed ny afgift på samme måde, som jeg selv har været igennem tidligere ved motorskift, så er fidusen ved en renovering vist ved at være væk. Bilen skulle jo gerne have en rimelig høj handelsværdi efter en komplet renovering og dermed vil afgiften være derefter. Bilen er på hvide plader (personbil), hvilket yderligere øger afgiften.

Har jeg overset noget eller ser den lovlydige proces således ud?

- Syn for at få genihugningstilladelse
- Genopbygning med dokumentation for kvalitet af ramme
- Syn for godkendelse af ombygning
- Ny afgift (180%) af handelsværdi vurderet af skat på grundlag af ca. 0 hvidpladede 110'er til salg i DK. Her kan jeg muligvis få et bindende svar på forhånd.
156241: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (17-01-2017 18:47:46) (svar på 156239)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Du kan selv bestemme hvornår du vil skifte ramme og afgiften af det, er kun afgiften på selve rammen typisk måske 10-15.000,- kr - hør Skat for at være sikker.
Richards Chassis leverer det rigtige dokument med deres nye rammer.
Ved identitetstab skal bilen registreringssynes og derefter alm. synes, det kan klares med en dobbelttid hos synsfætteren.

Mvh
Kenneth Poulsen