tilbage

Land Rover Forum  

Index
156317: 200 DI (24-01-2017 18:59:17)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.21.151)
Kræver det ændringer på dyser eller pumpe tryk når man afmonterer turboen? Jeg har lidt problemer med partikler og har en fornemmelse af at der indsprøjtes for meget brændstof. Forskelige rense midler er prøvet uden synlig virkning. Ved daglig kørsel er der ikke nogen røg udvikling, men når synsmanden gir den gas går det galt, når speederen slippes kommer der en sort sky. Håber nogen har en løsning. PS. Der er ikke noget væsentlig forbrug af motor olie, jeg efterfylder en enkelt gang eller to, mellem olieskift som sker for hver 10000 Km.
Index
156318: sv: 200 DI (24-01-2017 20:40:54) (svar på 156317)
Jan Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.68.246.68)
Hej Jørn,
Jeg har lige været til syn med min TD5 fra år 2003 i Brovst. Synsmand Johnny gassede op som han plejer og en sort sky kom også ud som det også plejer ved måling. 1. måling viste mere end tilladelig efter 3. forsøg gik måleren ned under 2,5. Han sagde at hvis man ikke er under normal kørsel engang imellem kører bilen godt ud i gearene evt. kører for høje omdrejninger i 3-4 gear så får man ikke partikler blæst ud. Han anbefalede at man inden syn gør dette nogle gange og umiddelbart inden måling skal udføres. Han anbefalede også noget dieselrens, men det har du jo prøvet. Jeg ville nok prøve at få den blæst igennem efter Johnnys procedure inden du skal have målt igen.

Mvh Jan Jensen
Index
156320: sv: 200 DI (24-01-2017 21:09:36) (svar på 156317)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.3.20)
Hejsa
hvad nu med dine dyser hvis de nu er af ældre dato, forstås på den måde at de har kørt meeeget langt uden at blive tjekket efter og justeret..
har prøvet det to gange nu...
de skal åbne ved 200 bar, men ofte ligger de og roder nede ved 150 bar.. de første jeg fik tjekket lå på 120 bar.. meget langt fra det de skulle..
det kunne måske hjælpe dig..
luftfilter bør også være helt nyt når man køre til syn.. eller ikke kørt ret langt... ( har endda hørt om noget der køre til syn uden filter i.. det skulle også hjælpe)..
er det langt tid siden du har renset din intercooler??
det lyder ikke til at du døjer med dårlig kompression.. eller puster den en del når du tager oliepåfyldnings dækslet af og motoren køre ???

mvh
Sven-Åge
4443

Index
156321: sv: sv: 200 DI (24-01-2017 21:29:04) (svar på 156320)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.21.151)
Nu har jeg i sagens natur ikke intercooler monteret, da jeg kører uden turbo. Tanken var om der gives for meget diesel når der ikke luftoverskud i form af trykladning og åbningstryk derfor skal justeres. Der er ikke tegn på underkomp. Min lokale diesel guru mener åbningstrykket skal sænkes når turboen er fjernet. Det lyder logisk, men har i der kører med 200 DI ændret på noget?
Mvh Jørn
Index
156322: sv: sv: sv: 200 DI (24-01-2017 23:43:21) (svar på 156321)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Hvilken bil ligger den i og hvor gammel er bilen?

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
156358: sv: 200 DI (28-01-2017 20:32:05) (svar på 156317)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.3.20)
hejsa--

ja nu fra hvad du har skrevet, vil jeg sige at du skal have pumpen skruer lidt ned...

så ved jeg ikke hvor stærk du selv er med værktøj...

mvh
sven-åge
Index
156375: sv: sv: 200 DI (30-01-2017 11:22:10) (svar på 156358)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Hej Jørn
Jeg mener (efter og have læst i øst og vest om emnet i forbindelse med min egen 200Di) ikke at der skal ændres på pumpen i forbindelse med fjernelse af turbo. Pumpen har en membranstyret ventil, der øger brændstofmængden når trykket på membranen stiger. Membranhuset er så forbundet til indsugningsmanifolden, dvs. når lufttrykket stiger heri som følge af turboens arbejde, så vil der blive tilført mere brændstof. Ved almindelig kørsel uden belastning burde turboen ikke bidrage med øget tryk, derfor svarer "tomgangstrykket" og dermed brændstofsmængden fint sammen.

Men - det kan jo være der er nogen der har fiflet med dieselmængden i motorens tidligere liv.

Jeg har selv præcist samme problem som din motor som jeg endnu ikke har fået løst (da min vogn alligevel står og venter på og blive 35 år). Men jeg kan sige at jeg selv var igennem dieselrens, laaaange motorvejsstræk, nyt luftfilter, olie og alle de sædvanelige ting man bliver anbefalet herinde, og det hjalp nada. Jeg har også skruet den så langt og maget ned i brændstof at den knap kan trække op af Limfjordstunellen - samme røggasmængde!. Motoren ryger ikke ved normal kørsel, men når der giver fuldgas i tomgang og pedalen slippes falder sigtbarheden i bilens nærhed til umiddelbart 0.

Jeg har planlagt at gøre følgende - inden vognen skal stilles til syn igen til efteråret:

- Tjekke timingen står 110% rigtigt med anvendelse af måleur. I og med at røgen kommer ved høje omdrejninger er der chance for det kan være den står forkert.
- Rens og justering af dyserne - her skal de desværre forbi et værksted, da det er 2-trins dyser med forskellige åbningstryk (120 og 200 bar hvis jeg husker ret)
- Hvis ovenstående ikke virker - en tur på dieselværksted. Det nærmeste med kapabelt mandskab OG fornuftig timepris ligger desværre i Randers. Men jeg ved der bla. findes en koldstartsfunktion på VE-pumpen som kan være "dodgy" (se evt. http://forums.lr4x4.com/topic/63051-cold-start-advance-on-bosch-ve-pumps/)

Held og lykke med projektet - jeg hører MEGET gerne hvis/når du får fundet fejlen...

MLRH
Hans
Index
156376: sv: sv: sv: 200 DI (30-01-2017 11:27:52) (svar på 156375)
Andreas Kaup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.68.251.49)
Hans (og andre) - så du jeg taggede dig på FB hvor de reklamerede med rens/tjek af dyser til 150 kr + moms? Det virker rimeligt prismæssigt IMO.
Mvh. Andreas
Index
156413: sv: sv: sv: 200 DI (05-02-2017 13:54:34) (svar på 156375)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.21.151)
Hej Hans
Jeg tror du er inde på det rigtige, ang. timingen og dyser. Jeg vil tjekke tandrem og pumpe indstilling, Pakningerne ved ventilstyr bliver fornyet og dyserne må så en tur på værksted, Bosch i Sæby skulle kunne klare den.
Jeg vender tilbage med resultatet. Tak for indslag.
Mvh Jørn