tilbage

Land Rover Forum  

Index
156707: Krumtap pakning. (22-03-2017 19:04:32)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Hej venner.
Jeg skal have skiftet pakningen mellem krumtap og svinghjul.. det er begyndt at dryppe ud af "åndehuller" og her menes der ikke det sædvanelige små dryp..
Spørgsmålet går så på om det er svært og om man evt kan gøre det selv uden brug af et helt mekaniker værksted.?

Vh jensen
Index
156709: sv: Krumtap pakning. (22-03-2017 19:26:59) (svar på 156707)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Kommer an på. Er det en 3hl seriemotor? Så er det en større omgang og man skal nærmest ha en hvis Herre til oldemor for at få den tæt. Mødte et par gamle Land Rover teknikere på Billings. De fortalte at selv på fabrikken og på de aut væksteder var de svære at få helt tætte.

Det er noget med at "overfaldet" over det ene hovedleje skal løftes af og så skal der bankes nogle kork t-stykker imellem. Selve pakdåsen er skåret igennem for at komme omkring krumptappens flange og så skal fjedren der holder den sammen hægtes bag flangen. Det kræver et vist "fingerspitz-gefüll"

Er det en nyere motor skal man bare have kopling og svinghjul af. Måske svinghjulshuset. Men gør dig selv den tjeneste at køb den bedste kvalitet pakning du kan få. Og hvis du ikke er sikker på egen mekanikker-evner er det måske en god lejlighed til at dele to pilsnere med en der har prøvet det før. Men nogen raket-videnskab er det ikke. Bare en masse skruearbejde.

Mvh Niels
Index
156711: sv: sv: Krumtap pakning. (22-03-2017 20:18:06) (svar på 156709)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Heheh. Det er en 2.5td med små 10 gange rundt om jorden.. så et eller andet har den kørt..
Men den har altid drybbet lidt som sådan en skal men aldrig så meget som den gør nu.
Kan da lave meget selv men det lyder sku som om det er lidt af en omgang..
Index
156713: sv: sv: sv: Krumtap pakning. (22-03-2017 20:52:14) (svar på 156711)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Det er ikke svært - men hvor dygtig er du med topnøgle og ringnøgler - det ved vi jo ikke noget om. ;-)

Men enten skal gearkassen ned eller også skal motoren op.
Så skal koblingen af og svinghjulet skal af og så skal den specielle pakdåse med indføringshylster monteres, det er rimeligt enkelt, men en masse skruearbejde.
Og alt monteres med momentnøglen igen.
Du skal bruge en koblingsdorn til at montere koblingen med igen.

Jeg ville så skifte kobling/koblingsplade/udrykkerleje og bøsningen i svinghjulet og kontrollere koblingsarmen for slid, mens du er der inde.

Og køb nu originale dele - alt andet er spild af din gode tid.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
156721: sv: sv: sv: sv: Krumtap pakning. (23-03-2017 09:51:17) (svar på 156713)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 46.222.229.161)
Hvis pakdåsen er en gummipakdåse, kan du forsøge dig med at blande et letopløsende gummimiddel i olien. Der er flere og hedder sikkert stop-leak eller re-seal eller lignende til enten gearkasser eller motor. jeg har brugt et sådant middel til transfergearkassen på min D3 hvor der var en lille utæthed ved forreste udgangsflange. Her skal transfergearkassen ned og adskilles for at få flangen ud gr en tåbeligt placeret indvendig låsering så for at spare 8 timers arbejde prøvede jeg Oil Leak Stop transmission fra weboil i Silkeborg, og efter 3000 km ser det ud til at have virket - og virker efterfølgende.
Index
156726: sv: sv: sv: sv: sv: Krumtap pakning. (23-03-2017 15:47:24) (svar på 156721)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.185.147)
Nok nemmest og billigst som Claus foreslaar med bloedgoerer, pfatalater hedder det vist. Dog er der en skurk der lurer i moerket, at der ofte er slidt en fure i flangen paa krumtappen hvor taetningsring loeber. her er kun adskillelse derhjaelper samt at flytte taetningsring et paar millimeter, saa den loeber ved siden af furen. Gaar ud fra udluftning fra krumptapshus er i orden, saaledes der ikke opbygges tryk og olien skubbes ud af den aarsag.