tilbage

Land Rover Forum  

Index
156850: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (16-04-2017 21:13:44)
Martin Høj Dahl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.146.246)
Hej med jer,

Jeg har importeret en Defender 110" Td5 fra år 2000. Jeg har jagtet en Typegodkendelse for denne model som M1'er, men har ikke det helt store held. Er der nogen der ligger inde med en sådan som jeg kan få en kopi af?
Jeg har trawlet fstyr.dk igennem med de numre jeg kunne finde og Pars' side for godkendelse. Det gav desværre ikke de rigtige svar.

Martin ;-)


Index
156851: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (16-04-2017 21:50:34) (svar på 156850)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.202.9)
Prøv klubbens tekniske bibliotek..
Index
156852: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (16-04-2017 22:32:26) (svar på 156851)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.146.246)
God idé, hermed gjort.
Index
156859: sv: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-04-2017 00:39:16) (svar på 156852)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Jeg har kun én til en 1999, spørgsmålet er om den kan accepteres.
Den er sendt til Martin anyway. ;-)

Mvh
Kenneth Poulsen
Tek.Bib.
Index
156863: sv: sv: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-04-2017 09:54:23) (svar på 156859)
Martin Høj Dahl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.146.246)
Takker Kenneth.

T9916 er til M2 (jeg fik fra dig) og A9353 er til N1 og det er vel et sted der imellem vi skal have noget til M1. E50318 er M1, men er en meget nyere Defender med en helt anden motor, så det holder nok heller ikke.

Jeg har skrevet til fstyr, så må vi se hvad der kommer ud af det.
Index
156864: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-04-2017 10:04:57) (svar på 156863)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
T9916 dækker også M1, som der står nederst på den, så dækker den 9 passagerer (M1) og 10/11 passagerer (M2).

Mvh
Kenneth Poulsen
Tek.Bib.
Index
156865: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-04-2017 11:07:24) (svar på 156864)
Ib Hammer #219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Kenneth

Når det er 9 + fører er det stadig en M2 - og 9 passagerer kræver stort kørekort :-)

Der eksisterer ikke nogen standardtypegodkendelse på 110" STW som M1, det har aldrig været relevant at få den godkendt som personbil og skulle hele godkendelsesproceduren igennem, ganske enkelt fordi den ikke blev solgt som personbil. Skulle der være en der ville betale prisen, kunne man (importøren) lave en enkeltgodkendelse med al den dokumentation der nu engang skulle til. Bøvlet arbejde - også derfor importøren tager sig betalt for at udstede godkendelseserklæringer, da det kan være ret tidskrævende, da alle godkendelsesnumre skal findes frem, lige som man via fabrikken skal finde ud af hvordan bilen er udstyret og om den er bygget til EU standard.

mvh
Ib 0219
Index
156866: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-04-2017 14:37:31) (svar på 156865)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Yes yes jeg tog lige fejl af siddepladser og passagerer - klart det er en M2.
Undskyld jeg forstyrrede... ;-)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
156867: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-04-2017 15:27:45) (svar på 156865)
Martin Høj Dahl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.146.246)
Hej Ib,

Det var jo ikke den mest opløftende besked at få ... :(

Når nu panikken (= læs hos mig) har lagt sig ... Så kan jeg jo enten tænke at jeg er en idiot og har købt en engelsk bil endda som højrestyret og uden nogen form for typegodkendelse som M1'er eller tænke gad vide hvad der reelt skal til for at M2-typegodkendelsen også kan dække M1. Der er for mig at se kun den forskel at der er taget lidt seler ud af bilen til max 9 selepladser, vægten er den samme (om lasten er personer eller kasse æbler kommer ud på det samme), motoren er den samme, bremserne er de samme herunder bremsekræfterne, systemdokumentationen, bremsepræsentationen, diagrammet og chassis-tegningen.

Er jeg helt galt på den?

Nogen der har fået enkelt-godkendt biler hos importøren og kender prisen?

Martin ;-)
#3383
Index
156868: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-04-2017 16:06:07) (svar på 156867)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.158)
Går ud fra du har fået nogle papirer, en form for reg. attest med ved køb, tag denne under armen og henvend dig på et synssted og hør "What-to-do" kan være det ikke er så svært som det synes, dog er der jo Td5ere med og uden ABS.
Index
156870: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-04-2017 17:21:21) (svar på 156867)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Jakob Edelvold Scheibye Nsj. byggede sin 3 dørs om til en 5 dørs alm. hvide plader, han må vide noget mere.
Jeg mener det var en 1999??
Hans oplysninger ligger her på forsiden, så du får den også her:
jakob@egemosen.dk

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
156873: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-04-2017 21:28:03) (svar på 156867)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.193.112)
Hvis bilen er førstegangsregistreret i UK, burde den kunne laves om til en M2, da den også findes som bus derover.
Index
156875: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-04-2017 22:32:00) (svar på 156873)
Martin Høj Dahl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.146.246)
Den står registreret som Private/Light Goods (PLG) som var en masse-betegnelse (hvor "/" svarer til "or") på de fleste personbiler og vans indtil 1. marts 2001.
Den har 9 sæder med seler inkl. fører og ville hvis den tidligere ejer ønskede det have ændret den til M1.
Index
156879: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (18-04-2017 21:58:09) (svar på 156873)
Martin Høj Dahl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.146.246)
Hej Paul,

Det er ikke min intention at få den indregistreret som Bus (M2), men som Personbil (M1).

Defender'en er i dag en 9 personers bil (8 passager + fører).
Index
156871: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-04-2017 21:02:34) (svar på 156850)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.128.50)
Hej Martin.

I Nov 2015 importerede jeg en 5 dørs 110" 2003 Td5 fra Tyskland.

Jeg fik kun den tyske registreringsattest med fra sælgeren og tog den og bilen med til syn og det gav ingen problemer.

Jeg er ikke klar over om reglerne er ændret siden da, men når jeg slår min egen bil (AF66866) op på motorregister.skat.dk er der ikke angivet nogen typegodkendelse, men kun EU-godkendelsesnummer.

Bare ring eller skriv, hvis du vil sludre :-)

Hilsen Anders

PS: Jakobs 110" var en 300tdi fra 1996 :-)
Index
156961: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (26-04-2017 15:30:27) (svar på 156871)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.110.190.228)
Hej Martin (med Flere)

Nej hvor skægt.
Nu har jeg ikke været herinde og læse i flere måneder (måske endda år??) og så er der pludselig nogen der skriver om mig:-)

Det er helt rigtigt hvad Anders skriver. Min var en 1996 300 TDI som jeg selv byggede om fra 3 til 5 døre og satte nye seler med mere i.

Dengang var importøren (åbenbart) meget hjælpsom, for jeg husker ikke at jeg betalte dem noget for hjælpen. Jeg lavede dog også selv det meste af arbejdet, for jeg oplyste dem stelnummeret på min pick-up, stelnummeret på bilen hvor bagenden kom fra og varenumrene på alle de seler jeg havde monteret.
Så fik jeg en godkendelseserklæring fra dem, og fik synet bilen med den.

Registrringsnummeret var DT71704, hvis nogen skulle få lyst til at søge lidt på den, og sammen med mig undre sig over hvorfor den nuværende ejer ikke kører i bilen....

Send mig en mail hvis du har spørgsmål, for jeg kommer sjældent her forbi nu om dage:-)

Og hils Palli fra mig, hvis du løber ind i ham.

MVH Jakob E S
Index
160054: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (16-10-2018 12:21:11) (svar på 156850)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.118.167)
Kære gode folk,

Det hør og bør sig at skrive hvad det endte ud med og selvfølgelig gælder det jo også undertegnede.

Det hele endte lykkeligt, men der skulle kæmpes med det og den stedlige myndighed der er repræsentant for Færdselsstyrelsen voldte de største problemer og var på ingen måder uvildige i deres tilgang til opgaven da jeg reelt set have parallel-importeret bilen.

Jeg ringede til Land Rover i Solihull og fik en super fin service og god dialog med dem derovre. De kunne heldigvis bekræfte at min bil i standard-sammenhænge var lidt specielt da den var indregistreret som en M1'er i UK. Det betød at der var en Typegodkendelse netop til min Defender M1'er. Sjovt nok ligner den fuldstændig den til M2. Jeg fik lidt skærmdumps af typegodkendelsen sådan at jeg havde dokumentation til den stedlige myndighed.

I udliciteringens navn og med pligten om at handle ligeværdigt lykkedes det med MEGET pres at få fremskaffet en original udskrevet Typegodkendelse på M1'eren og vupti efter et par måneders trækkeri med den stedlige myndighed smuttede den M1'eren glat gennem toldsyn og registreringssyn.

Til dig der selv vil lave papirarbejdet og spare adskillige tusinde kroner, måske endda titusinde kroner så kan det lade sig gøre, men du skal være klar på kampen. Om jeg ville gøre det igen - ja, helt klart og nu ved jeg at Solihull er et godt startsted hvis bilen adskiller sig fra standard, men ellers original.
Index
160056: sv: sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (17-10-2018 10:30:09) (svar på 160054)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Hej Martin
Flot du melder tilbage med løsningen og procedure.
Jeg vil høre om jeg må bruge dig som reference, når folk henvender sig til Teknisk Bibliotek for at få vejledning om afgift på deres køretøjer.
Jeg vil så i tilsvarende situationer, sætte dem i forbindelse med dig?
Man kan jo skrive op ad døre og stolper, men en samtale er ofte den bedste løsning.
Du kan evt. svare i en PM mail. ;-)
Mvh
Kenneth Poulsen
Tek.Bib.