tilbage

Land Rover Forum  

Index
157094: Kørsel med bus til Norge (17-05-2017 00:38:03)
Lasse Laursen #9268, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.73.24)
Hej!
Som relativt ny glad ejer af en TD5 bus (9 pass.) har jeg tænkt mig at tage den til Norge på den årlige fisketur.
Jeg får at vide det ikke er så go' en idé at rykke sæderne ud, da jeg vil lave et godt soverum i bag. Jeg ryster på hovedet og tænker - pjat. Nysgerrighed og en vis uro ved oplysningen gør at jeg prøver at finde noget om emnet.
Læser til min store skræk om reglerne med sæder og rædselshistorier om T&S's ihærdige kontrol af dette. Støder også på noget om fartskriver.
Kommer i tvivl om jeg nu skal tage den til Norge!?
Sæderne er sat i igen. Kan det virkelig passe der skal fartskriver i til privat buskørsel?
Vil gerne høre om ting jeg skal være opmærksom på ved kørsel i Norge med en 110 TD5 bus. På forhånd tak!
Vh
Lasse
Index
157095: sv: Kørsel med bus til Norge (17-05-2017 02:27:08) (svar på 157094)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Det er rigtigt med sæderne, der står: " At bussen skal til enhver tid være fuldt bestolet" - men du må godt klappe dem sammen, folde dem op, lægge dem ned osv. men alle sæder skal altid være i bussen, så den "umiddelbart" kan bruges som bus.

Der er ikke krav om fartskriver i en dansk bus til udelukkende privat kørsel i udlandet.

Du må kun have venner og bekendte med i bussen, du må altså ikke tage blaffere med, eller nogen du ikke kender, eller kan sættes i forbindelse med og du skal ikke have nogen former for kvalifikationsbeviser. som der står her fra Trafikstyrelsen opdateret 06-01-2017:
>>>
Førere af busser, der anvendes til rent privat kørsel
Føreren af en bus, der anvendes til rent privat kørsel, dvs. kørsel med den nærmeste familie og nære venner, skal ikke opfylde krav til uddannelse hverken ved kørsel i Danmark eller til udlandet. Der stilles således kun krav om kørekort til kategori D (bus).
Det gælder både for kørsel i egen bus og kørsel i lejet bus.
<<<

Du skal selvfølgelig altid rette dig efter f.eks. hastighedsgrænser, overhalingsforbud, parkeringsregler osv. specielt for busser.
Dog må en bus under 3.500 kg køre med en hastighed som en personbil.
Ellers er det bare at trutte og køre, jeg vil ikke tro at nordmændene vil have nogen speciel interesse i dig og din privat bus.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
157096: sv: sv: Kørsel med bus til Norge (17-05-2017 05:36:14) (svar på 157095)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.196.184)
KPs svar er stort set korrekt, men følgende mangler en bisætning:
Der er ikke krav om fartskriver i en dansk bus til udelukkende privat kørsel i udlandet, såfremt de berejste lande følger samme undtagelsesregel som Danmark. Sådan står det i forordningen. Kørsel i Norden følger den danske undtagelse.
Index
157099: sv: Kørsel med bus til Norge (17-05-2017 07:22:53) (svar på 157094)
Ole pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.116.41)
Ja, der skal altid være fuldt bestolet! Også i Europa.
Nej, aldrig fartskriver i privat bus! Heller ikke i Europa.
Index
157103: sv: Kørsel med bus til Norge (17-05-2017 09:58:42) (svar på 157094)
Lasse Laursen #9268, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.73.24)
Tusind tak for info - så er jeg mere rolig!.

Der er ofte totalkontrol i Norge - in the middle of relativt nowhere - så det ville være ræddi trals at stå der uden at kunne komme videre.
Prøvede det sidste år i en anden bil - vejen spærret af - alt blev checket. Det er jo helt ok, når man ved at sagerne er i orden.

Har ellers gjort bussen klar og kørt rundt uden bagsæder en en uges tid - men de kommer prompte i igen - nu!. :-)


Index
157108: sv: sv: Kørsel med bus til Norge (17-05-2017 22:50:15) (svar på 157103)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
Du er heldig at du ikke er blevet stoppet, for der gælder ingen ”kære mor” der bliver bare udskrevet en regning på den manglende afgift.
Det samme gælder for biler der indregistreret som campingbus, er udstyret ikke i orden, vask, bord, bordben liggeunderlag osv. Så falder hammeren ja selv hvis du ikke har værktøj til at hæve taget. På den anden side er der jo en grund til at man får en billigere afgift!
God tur og du kan jo købe et telt for nogle af de penge der er sparet i afgift.
Mvh. Bill
Index
157109: sv: sv: Kørsel med bus til Norge (18-05-2017 07:37:11) (svar på 157103)
Rune Steinsønn Kristoffersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.212.146.5)
Å komme til Norge med en buss,registrert i et annet land, uten innmonterte seter, er ikke noe det norske biltilsynet eller politi
bryr seg med. Bilen er ikke norsk ,så det lar de passere.
I `store `kontroller`stoppes `alle`, men det er bare for å få en kontroll på de kjøretøy som de egentlig vil ha tak i.
(øst-europeiske vogntog med tvilsom historikk) og store ,flotte , dyre biler kjørt av 40-åringer, som kjører alt for fort.
Ha med førerkort ,vognpapirer og at sjåføren er edruelig (promillegrense 0,2 ) og at det tekniske er sånn ca. ok, da er norske myndigheter fornøyd.

En Land Rover med utenlandsk mannskap , er ikke 1. pri. hos norske myndigheter.
Det utløser bare smil og en god samtale.

Hjertelig velkommen til Norge.
Det er deilig å være dansk , i Norge:-)

Med Land Rover`sk hilsen
Rune S. Kristoffersen
NLRK avd. Øst
Index
157328: sv: sv: sv: Kørsel med bus til Norge (25-06-2017 21:29:46) (svar på 157109)
Lasse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.73.24)
Lige et spm til Rune - min makker har ikke buskørekort. Tænkte det ville være rart med afløsning på vej op gennem Norge - hvad er konsekvensen af at køre en bus alene med B kørekort i Norge?

Vh
Lasse