tilbage

Land Rover Forum  

157149: Opgradering af bremser (26-05-2017 00:06:17)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.44.135.222)
halløj derude.

Mine bremse kaliber er stået helt af nu.
Så jeg skal have bestilt nogle nye.
Men nu har jeg tilfældigvis nogle ventileret skiver liggende så tænkte jeg at jeg kunne opgradere. Jeg har en defender 87 med solide skiver og tænkte jeg kunne opgradere til ventileret når nu de bare ligger der. Men jeg kan ikke hitte ud af om kaliberen fra en 200/300 TDI passer over på eller jeg slet og ret ikke kan bruge andre end dem til de solide ?

Mvh casper
157150: sv: Opgradering af bremser (26-05-2017 09:13:54) (svar på 157149)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.113.31)
du skal have de rigtige ventilerede kalibre, du kan risikere at de rammer på dine hjulnarv. Har lige monteret ventilerede skiver på min 110 og der måtte vi justere afstanden mellem kaliber og narv i den ene side.
157151: sv: sv: Opgradering af bremser (26-05-2017 18:20:44) (svar på 157150)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Hej Leif.
Hvordan gjorde du det?
Lade du bare noget mellem eller.?
Vh c
157152: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (26-05-2017 19:48:05) (svar på 157151)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.194.237)
På min 110" bestilte jeg bare kaliber og skiver til en model med ventileret skiver . Og det har jeg også gjort på min fars samt min gamle td5 med rrc aksler .
157153: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (26-05-2017 22:48:51) (svar på 157152)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Kunne du evt sende mig et link til de kaliber du har købt. Lyder nærmest som om de bare passer lige over på.?
157154: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (27-05-2017 15:57:28) (svar på 157153)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.160)
Som jeg ser det, hedder de calipre du efterspørger SEB500460 og SEB500470 hhv. højre og venstre. Er til 300tdi og frem; lidt en fattigmandsløsning mht. bredere greb, da der bare er sat et afstandsstykke imellem de to caliper-halvdele for at kunne gabe over den tykkere ventilerede bremseskive.
157155: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (27-05-2017 17:57:32) (svar på 157154)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.89.34)
Verner
Når du skriver fattigmandsløsning til vejledning til en person der spørger til det tekniske så
burde du fortælle ham hvad du mener er den rigtige løsning.
Det ville jeg kalde god Land Rover skik.
157156: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (27-05-2017 17:59:48) (svar på 157155)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Kaj du skal have et
157159: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (27-05-2017 23:43:44) (svar på 157155)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
God skik eller ej, jeg tror at det er dem der er!
Mvh Bill
157162: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (28-05-2017 09:03:53) (svar på 157159)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.44.135.218)
Super Bill.
Har du evt et part nummer til dem.
157165: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (28-05-2017 11:12:13) (svar på 157162)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.73.76.254)
Der er ikke så meget at tage fejl af Når det kommer til ventilerede skiver/calipre, numrene er som Verner skriver. Lrdirect.com har 6 forskellige mærker (alle med disse numre SEB500460 og SEB500470), fra de billigste Britparts til lige over 300,-kr til originale til lige over 5000,-.

Skal lige sige det er ikke noget jeg har prøvet (min er født med ventilerede (300tdi)), så jeg har bare været nysgerrig. Virker som det er den samme caliper som man bare har gjort bredere, om det giver problemer ved montering ved jeg ikke. Der skal du nok have fat i Leif Jensen som har prøvet det. Skal lige sige, tror ikke at jeg ville eksperimentere med mine bremser!

Kopieret fra Paddocks:

Op til 1986: Front brake caliper (New) - 110/130 - RH - to 1986 Part nr: AEU2537
Front brake caliper (New) - 110/130 - LH - to 1986 Part nr: AEU2538
Og efter: Front brake caliper (New) - RH - vented - from LA930456 - AP Part nr: SEB500460G
Front brake caliper (New) - LH - vented - from LA930456 - AP Part nr: SEB500470G
Eller en billig model: Front brake caliper (New) - LH - vented - from LA930456 Part nr: STC1267
Front brake caliper (New) - RH - vented - from LA930456 Part nr: STC1266

Mvh Bill

157168: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (28-05-2017 14:35:58) (svar på 157165)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.44.135.218)
Hej Bill.
Tak for meget uførlig mail:)
Det kan vi godt lide. Thumps up.

Men sådan som jeg kan læse mig frem til det på diverse forum'er så er kaliberen den samme bare som i siger med afstands stykke. Og man skal bruge den hvis man ønsker og sætte ventileret skiver på. Så det skulle være bolt om.
Problemet er vel de kan være inde i selve hjulet og man skal have en spacer på sit nav. Mine hjul har en ET-32. Men det kan jeg ikke lige gennemskue lige nu.(sidder på fødegangen)
Skal lige have skubbet en arving ud til den britiske sardin dåse.

Prøver ventileret kaliber når nu jeg har skiver,klodser og tilbage træknings kit liggende i skuret:)

Tak for hjælpen alle samme
Mvh casper
157172: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (28-05-2017 17:31:41) (svar på 157168)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
Husk at opdatere os om hvordan historien ender.
Mvh Bill
157175: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (28-05-2017 19:08:24) (svar på 157172)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Hej.
Altså historien om fødegangen eller
bremserne;-)
Mvh
Casper
157176: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (28-05-2017 19:16:05) (svar på 157175)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
Forumsdiktaturet vil sikkert helst at du fortæller om bremserne, jeg er jo pædagog så jeg hører også gerne om de fremtidige generationer.
Mvh. Bill
157179: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (28-05-2017 21:41:03) (svar på 157176)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Hahaha..
Well spoken Bill.

Mvh c
157197: sv: Opgradering af bremser (29-05-2017 22:51:16) (svar på 157149)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.111.77.2)
Lige en fodnote, din Defender er ifølge den gældende standard typegodkendelse sikkert godkendt uden ventilerede bremseskiver, den opmærksomme synsmand vil kontrollere bremseskive tykkelsen og kassere bilen ved syn. Du vil ikke kunne få en godkendelse fra importøren da der er tale om en konstruktiv ændring.

Hilsen Carsten
157199: sv: sv: Opgradering af bremser (30-05-2017 08:28:46) (svar på 157197)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.194.237)
Evt køb det sæt til en 110" der er skiver og kaliber større og bremse belægningen er også bredere.
de passer også lige over på ....
157203: sv: sv: Opgradering af bremser (31-05-2017 09:50:45) (svar på 157197)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Hej carsten. Det er en god pointe.
Jeg notere det lige ned i min lille fedtede bog:)
Mvh
Casper
157206: sv: sv: Opgradering af bremser (01-06-2017 09:37:47) (svar på 157197)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
Kan desværre ikke redegøre i detaljer - men så vidt jeg husker, så findes der vist en heavy duty udgave af 90'eren (ihvertfald visse årgange) som blev leveret med ventillerede skiver. Dermed kan den måske allligevel godkendes i synshallen, da dette evt. kan tjene som dokumentation for den 'konstruktive ændring'??

Dybest set synes jeg jo ideen er god og har selv overvejet, men endte så alligevel med bare at skifte de massive skiver og renovere kalibre på min Td5, 90"

/Jens
157207: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (01-06-2017 14:12:02) (svar på 157206)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 152.115.70.42)
90" 50th anniversary (årg 98) modellen er født som STW. Den kører med ventilerede skiver, om det også er gældende for andre STW. ved jeg ikke.

Venligst Peter
157208: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser (01-06-2017 15:04:11) (svar på 157207)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.160)
Jow Peter, 90" fra 94 -300TDI og frem, findes også med ventilerede skiver, ifølge div. reservedelspushere.
Underligt at min Td5 110" 2005 uden ABS, er med ventilerede skiver; modsat en sen Disco 1 jeg har til ophug (det meste er væk, sorry folks) er med massive skiver og med ABS. Da ABS jo har til hensigt at sørge for hjulene netop drejer rundt for størst mulig bremsevirkning, men så skulle man jo mene at det udvikler mere varme og behov for køling, end hvis hjul er blokeret, men sådan er der jo så meget. Ville nu nok vove det ene øje og opgradere, evt. få en snak med pågældende synsfætter desangående og hvad der var af options.