tilbage

Land Rover Forum  

Index
157213: D2 V8 PAS rør QEP105480 (03-06-2017 15:59:28)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 136.0.0.251)
Har nogen prøvet af skifte røret mellem servopumpen og styrehuset på en Discovery II V8?

Land Rover har været så smarte at route røret ud fortil foran bageste køler og så på tværs af forreste chassis crossmember og retur samme vej. Formentligt så servoolien kan blive kølet af at sidde i luftstrømmen.

Røret er et stift stålrør med et 90 graders knæk. Der er ikke plads til at få det forbi andre rør og køleren.

Jeg frygter at jeg må afmontere mindst en af kølerne (der er tre bag hinanden) for at komme til.

Men er der en smartere måde at gøre det på?

Reservedelsnummer QEP105480 "superceeded til" QEP105481

Røret sprang læk inde i den ene af de to bøjler der holder den til fast til front crossmember. De bøjler er som designet til at holde på vand og vejsalt. Rørene er baberbladstynde af rust inde i de to holdere. Hvad tænkte de dog på i Solihull da de designede det system?
Index
157214: sv: D2 V8 PAS rør QEP105480 (03-06-2017 17:34:13) (svar på 157213)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Problemet er nok at de ikke tænkte. ;-)

Og så er sådan en bil kun konstrueret til at holde 5-6 år og 250-300.000km og så skal den i pressen - det er jo kun i Danmark at bruger biler op en 3- 4 gange inden de ruster fra hinanden.

Det er selvfølgelig meget miljø og klima venligt, men det er noget frygteligt bøvl at have med at gøre når de bliver så gamle.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
157215: sv: D2 V8 PAS rør QEP105480 (03-06-2017 21:17:38) (svar på 157213)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.202.239)
Jeg ved af god grund ikke, hvad designerne havde tænkt sig... men jeg ville blot erstatte røret med een lang servoslange og montere den der, hvor den ligger beskyttet.
Index
157216: sv: D2 V8 PAS rør QEP105480 (03-06-2017 23:45:03) (svar på 157213)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 136.0.0.251)
Jeg er netop kommet hjem efter at have kørt prøvetur efter at have fundet løsningen.

Man afmonterer to små beslag i hver side der holder de tre bageste kølere sammen med den forreste. og holder alle kølerne fast til resten af køretøjet. De tre kølere forbliver boltet til hinanden. Beslagene fjernes ved at løsne tre bolte i hver side inde bag båthornene. Se de blanke områder på fotsne og fotos af de afmonterede beslag.

Man kan så løfte de tre et stykke opad og stille dem på skrå med bunden op ad den forreste. Dette gør at man lige netop kan lirke plasticskkjoldet omkring viskosemøllevingen fri og tage den ud.

Med de tre kølere løftet er der plads til en Knudsenkile på højkant og mere til under kølerne.

Det er netop lige akkurat plads nok til at man kan lægge det nye rør-vidunder ned på indersiden af køleren og mens man med 3 fingre på hver hånd holder de 3 sammenboltede kølere så langt opad de kan komme, bruger man de sidste to fingre på hver hånd til at lirke rørene med deres akavede saltvandssamlende bøjler ind under de tre kølere og frem til der hvor de skal sidde.

Så kan man sætte rørenderne i hhv. servopumpen og styrehuset og bolte de to bøjler til forreste crossmember.

Så er det blot at påfylde ny servovæske, starte motoren, lufte ud på styrehuset, stoppe motoren, samle alle de små beslag og plasticskjolde osv og så er man kørende igen

Røret var tæret inden i begge bøjler. Se stykket lige før knækket nederst på fotoet. Den ene rørbøjle sad rundt om enden af det rørstykke.

Arrangementet med de små spændebånd og kabelbindere over selvvulkaniserende tape, var den nødreperation som fik mig og dette Solihulske vidunder hjem, da fejlen opstod.