tilbage

Land Rover Forum  

Index
157268: olieudslip fra Defender (15-06-2017 23:12:37)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.106.170)
Min Defender med 2.5D drypper olie fra bagerste venstre side af motorrummet. Jeg kan ikke finde kilden til udslippet og på vedhæftede foto kan men se olie på samlingen på koblingsrøret og chasisrammen (der er også olie på den lodrette del af udstødningen) . Motoren er 100% tør og ren. Mængden af olieudslip er varierende.
Hvor kan udslippet komme fra ?
Index
157269: sv: olieudslip fra Defender (15-06-2017 23:22:01) (svar på 157268)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 213.132.8.228)
Måske op gennem røret til oliepinden?

Jimmi
Index
157270: sv: sv: olieudslip fra Defender (16-06-2017 01:36:01) (svar på 157269)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Kontroller krumtapsudluftningen, den lille runde kasse der sidder oven på ventildækslet, rens den igennem med noget diesel og kontroller at der er hul igennem slangerne.

Kontroller også om der er meget "pust" op gennem oliepåfyldningen når motoren kører.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
157277: sv: sv: sv: olieudslip fra Defender (18-06-2017 18:03:49) (svar på 157270)
Henrik Duus Nørgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.19.218)
Mange tak for feedback. Det sparede mig for søvnløse nætter.
Oliepinden var "løs" og udslippet kom derfra. En deltalje jeg aldrig selv havde overvejet.
Krumptapudluftningen er i topform (samt olieret) og slangerne er fine. Der er lidt træk fra oliepåfyldningen og en smule røg.
Når bilen starter kommer der et lille pust sort røg fra udstødningen, og ved fuld gas på motorvej eller acceleration oser den lidt.


Index
157278: sv: sv: sv: sv: olieudslip fra Defender (18-06-2017 20:49:37) (svar på 157277)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Det virker helt normalt for en ældre 2,5L forkammerdiesel.

Mvh
Kenneth Poulsen - med en 200 motor der også giver det berømte sorte "puff" når den starter.
Index
157279: sv: sv: sv: sv: olieudslip fra Defender (18-06-2017 21:11:26) (svar på 157277)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.203.132)
En 2,5 d n/a giver små sorte puff fra tid til anden. Du kan med fordel hælde noget dyserens ned i brændstoffet - klubbutikken har noget fra Miller, som virker ganske udmærket. Beskytter hele brændstofsystemet. Fra Tunap eller Bell Add fås ventilrens. Fjerner belægning på ventilerne. Marchhastighed for en 2,5 d n/a ligger på maks. 90 km/h ellers dør maskinen. Min OneTen med 2,5 d n/a fik altid 20W50 motorolie, da andre viskositeter løb lige igennem. Maskinen holdt da også 400.000 km, før den skulle hovedrepareres...
Index
157280: sv: sv: sv: sv: sv: olieudslip fra Defender (19-06-2017 17:41:10) (svar på 157279)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.40.242)
De sort-røgede puff skyldes ofte at regulatoren i indsprøjtningspumpen lige skal tilpasse dieselmængde/omdrejninger, derfor de sorte puff, hertil er en 2,5NA jo ikke ligefrem raketvidenskab. Kan være en ide at undersøge om der er trope-thermostat, altså en 72graders, i stedet for en "nordic" på 82-84grader, kan måles med et IRtermometer- kør motoren driftsvarm og peg så på topstykke/thermostathus med IRen.
Index
157287: sv: sv: sv: sv: sv: sv: olieudslip fra Defender (21-06-2017 12:49:01) (svar på 157280)
Henrik Duus Nørgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.19.218)
Findes der en specialist i Storkøbenhavn som kan foretage en justering af regulatoren i indsprøjtningspumpen ?
:-)
Index
157288: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: olieudslip fra Defender (21-06-2017 13:35:16) (svar på 157287)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.200.247)
Hvorfor skal regulatoren justeres ?
Men http://www.amagermoller.dk er nok dem, der kan alt i så henretning. Evt. Claus Vogter, men han bor ved Slagelse.
Index
157289: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: olieudslip fra Defender (21-06-2017 15:08:36) (svar på 157288)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.116.128)
Trods de sorte puff, behøver pumpen ikke nødvendigvis at være ude af justering, husk vi har med aldrende teknologi at gøre.
I modsætning til karburator-benzinere, har speederen på dieseler ikke fat i spjæld, men derimod et åg, som henholdsvis trækker regulator og brændstofmængde op når der gives gas. Regulatoren skal så tilpasse brændstofmængde, omdrejninger og indsprøjtningsmængde og tidspunkt og inden den finder melodien kan der over-fueles, som giver de sorte puff. Det kan justeres ned, men så bliver der færre heste til rådighed.