tilbage

Land Rover Forum  

Index
157515: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (04-08-2017 22:11:56)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.61)
Jeg har problemer med min kobling som jeg ikke kan få skovlen under.

Alt "udvendigt" er nyt (rør, slanger, fittings, væske, hoved- og slave-cylinder, pedalfjedre etc). Pedalhøjden over gulv og frigang er indstillet efter den grønne bibel. Ligeledes længden af slavecylinderens "aksel". Der er udluftet til den store guldmedalje. Men problemet vedbliver:
Jeg kan ikke skifte ind i gear (første eller bak) fra frigear med motoren kørende (børster tænder - jeg har ikke prøvet at tvinge den).
Jeg kan godt med slukket motor skifte ind i et gear, koble ud, starte motoren og så holder den fint stille og sætter fint i gang når jeg kobler ind.

Alle tips er velkomne. Jeg kan ikke finde på mere at skifte eller indstille (uden at jeg skal flå koblingen helt ud og se om der er noget galt der?).

Hjææælp...

Michael Hviid
Index
157517: sv: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (04-08-2017 23:40:04) (svar på 157515)
Anders Kristiansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.144.19.26)
Hej Michael,

Jeg går ud fra at det er en serie 2 gearkasse du har.

På akselen fra slavecylinderen og ind i koblingshuset på gearkassen sidder en muffe med 2 nitter. Jeg har en gang været ude for at dette forbindelsesrør og nitter var så slidt at nitterne var vredet mere eller mindre over. Det gav lignende symptomer som du har. Justering efter bogen hjælper ikke på dette. Det kunne være at det var samme problem på din?? Din slavecylinder er vel den rigtige til dette koblingssystem?
Mvh Anders
Index
157518: sv: sv: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (05-08-2017 00:53:56) (svar på 157517)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.61)
Ja, godt glemt: det er en 2a benzin fra 64. Den har den "sene" udgave - hydrostatisk kobling på halvåben konsol og uden returfjeder. Jeg har den rigtige cylinder (så vidt muligt. De helt rigtige Girling'er er væk åbenbart men den jeg har er ens på alle mål med den gamle).

Jeg prøver at tjekke muffen og nitterne igen. De så dog umiddelbart fine ud..

Michael
Index
157520: sv: sv: sv: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (05-08-2017 12:12:42) (svar på 157518)
Michael Hviid (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 10.32.251.96)
Nu prøvede jeg lidt Method Acting og være lidt mere bøllet end jeg plejer. Jeg kan godt liste den i gear så det er tæt. Bøsningen med nitterne er i orden uden ekstra bevægelse mellem delene.

Som jeg forstår princippet i hydrostatisk kobling resulterer indstillingerne i at stemplet i slave cylinderen ender nogenlunde i midten og den svage fjeder bag stemplet skal så rykke den tilbage dertil. Når koblingen langsomt bliver slidt vil der så være noget ekstra at løbe på så stemplets hvile position langsom kompenserer herfor.

Er der nogen der ved om man kan snyde lidt med den position så koblingen rykkes lidt længere fra men at slaven stadig virker og hoved cylinderen ikke opbygger tryk?

Michael
Index
157521: sv: sv: sv: sv: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (05-08-2017 13:56:33) (svar på 157520)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.214.90)
Nu ved jeg ikke om det er den samme opsætning som på en serie 3.
Jeg har under et gearkasse skift ikke fået flyttet den nylon bøsning med over som sidder i udtrykkerarmen, og det har præsis de symptoner du beskriver.....
Index
157527: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (07-08-2017 10:35:04) (svar på 157521)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.60.222)
Jeg tror desværre at de er forskellige. Ihvertfald med den koblingstype jeg har (den før det blev til de fligede udrykker-fingre).
Index
157523: sv: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (06-08-2017 19:11:47) (svar på 157515)
Lars d (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.108.42)
Din trykplade kunne være defekt.
Ellers da jeg kørte 109 kunne jeg til sidst ikke koble ud, det Viste sig at der var slup i nitterne, og i det leje som armen drejer omkring var slidt. Jeg spejlvendte bøsningen så den fik frisk aksel. Det hjalp
Index
157524: sv: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (06-08-2017 20:51:15) (svar på 157515)
Lars Duelund Andersen #9152, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.108.42)
Her er et billede som beskriver hvad jeg mener i indlægget ovenfor.

Nitterne A kan have slup, bor hullerne op og sæt større nitter i. (bolt og møtrik virkede fint for mig)

Spejlvend evt bøsningen B om på den anden side af beslaget. Derved får lejet frisk aksel. Akselen på min kobling var slidt halvrund. Efter at have flyttet bøsningen og smurt akslen med fedt, blev koblingen meget lettere at træde ned
Index
157528: sv: sv: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (07-08-2017 10:36:34) (svar på 157524)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.60.222)
Jeg kan ikke se at der skulle være slup - men jeg kan da prøve begge dele alligevel. Tak for tippet.
Index
157535: sv: sv: sv: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (08-08-2017 06:51:22) (svar på 157528)
Jens Modin #1833, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Hej
3-4 gear burde du kunne sætte i gear ellers er helt gal.
sæt i 3 først også hurtigt i første.
Index
157545: sv: sv: sv: sv: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (10-08-2017 09:10:52) (svar på 157535)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.60.222)
Jens: Det ved jeg ikke helt om jeg forstår. Du tænker 3-4 fordi der er synkro? Men synkroen kan vel også kun virke hvis den kan koble helt ud. Eller?

Jeg er kommet blot en mikrometer nærmere. Hvis jeg indstiller pedalhøjden over gulv (140 mm) som i den grønne bibel samt slup i akslen på mastercylinderen, trykker koblingspedalen i bund og så observerer stemplets position på slavecylinderen - så går den ikke ud til 3 mm fra låseringen som beskrevet i manualen. Så der er et problem før det når til mekanikken åbenbart. Det kan jo så kun være hovedcylinderen eller flexslangen - eller før højt gulv :-)

Man kunne jo så snyde lidt og hæve pedalen. Men hvad siger synsmanden hvis koblingspedalen sidder højere oppe end bremsepedalen?

Michael
Index
157572: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsballade i Birkerød - stadig. (14-08-2017 17:20:11) (svar på 157545)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.213)
Kan meget vel være en eller flere knækkede dæmperfjedre i navet-belægningspladen der har kantstillet sig og driver navet (og gearakslen) med rundt og derved vanskeliggør gearindlæg i de usyncroniserede gear. Så er der kun den guddommelige adskillelse tilbage.