tilbage

Land Rover Forum  

Index
157791: Minus 20 grader og defender. (13-09-2017 16:13:05)
Andreas Emil Vejborg Messmann #9688, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.237.134.27)
Hej Alle sammen.

Jeg er som sagt den heldige ejer af en Defender TD5 som jeg af og til køre til Norge i for at besøge familien. Vi oplever af og til kulde temperature på mellem 15 og 25 kuldegrader og vil derfor gerne have monteret noget som kan varme motoren op inden jeg skal køre. Et par fede fyre ved navn Torben og Mads har fortalt mig om en hotfrog. Nogen som har erfaringer med dette eller kan anbefale andre ting?

På forhånd tak og forsat god onsdag :)

Emil
Index
157792: sv: Minus 20 grader og defender. (13-09-2017 16:25:31) (svar på 157791)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.123.164)
En hot-frog er slet ikke nok til de temperaturer. Med mindre du kan have den tilsluttet hele tiden ved stilstand. Det vil tage den mange timer at varme en -20 grader motor op. Så hellere et oliefyr. 5kW mindst. Det klarer opgaven på en halv til en hel time. Brug det evt UDEN kabinevarme for at spare på strømmen og monter evt også en god vedligeholdeslader (Feks Ctek) som så er tilsluttet natten over. Det er mine erfaringer herhjemmefra, når det har været rigtig koldt.
Jeg har både hot-frog, 2 oliefyr (vand + kabine) og Ctek fastmonteret i Tønderbussen. Gider ikke rigtig fryse..
Index
157796: sv: sv: Minus 20 grader og defender. (13-09-2017 21:45:11) (svar på 157792)
Emil (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.237.134.27)
Hej Ole.

Tak for din tilbage melding. Sådan et olie fyr, er det ikke noget dyrt stads?

Kh emil
Index
157797: sv: sv: sv: Minus 20 grader og defender. (13-09-2017 22:03:51) (svar på 157796)
Ole pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.227.21.210)
Index
157798: sv: sv: sv: sv: Minus 20 grader og defender. (13-09-2017 23:33:34) (svar på 157797)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.129.22)
Er du sikker på at altid, når rigtig koldt, at være i nærheden af 220v. så er en hotfrog et godt og billigt bud, den er nem at montere og fåes i flere størrelser og udformninger, og er med indbygget cirkulationspumpe. Har dog selv en Webasto i egen Td5. Ikke mindst de tidlige Td5 er opvarmning et must. Kan selvmonteres og sidder bedst på inderskærm foran varmeapparat. Husk at få monteringssæt og fjernbetjening med, hvis du bestemmer dig for et oliefyr. Ps, i Norge og nordlige Sverige har man bare en dypkoger i motorblok og det går fint, oliefyr er ikke så udbredt på de kanter.
Hvad var fejlen mht. os og manglende trækkraft?
Index
157802: sv: sv: sv: sv: sv: Minus 20 grader og defender. (16-09-2017 17:22:06) (svar på 157798)
Andreas Emil Vejborg Messmann #9688, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.237.134.27)
Hej Verner.

Jeg antager jeg altid har 220v i nærheden, tænker at åbne et køkken vindue og køre bilen over til vinduet :)? Har du et bud på hvilken hotfrog jeg bør benytte mig af? Som du siger kan de fås i flere forskellige varianter og modeller. Min defender er fra 06 og har kørt 85***km.

Fejlen mht trækraft og "hosten" har været olie i stikket til engine harnes som jeg antager har sendt fejlsignaler hvilket højst sandsynligt var årsagen. Kæmpe stort tak til Torben og Mads som bare var god stil og hjalp!!!!

Emil
Index
157807: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Minus 20 grader og defender. (16-09-2017 19:55:26) (svar på 157802)
Ole pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.123.164)
Min anbefaling mht Hot-Frog er, at går du den vej, så køb den store på 2.2kW. Den hedder Truck-Heat.
De andre er for små til daglig drift.
Index
157812: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Minus 20 grader og defender. (17-09-2017 00:21:22) (svar på 157802)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.146.221)
Ouch, mente ellers olieindtrængen var forbeholdt de tidlige Td5ere; må hellere undersøge egen Td5 2006.
Ville selv vælge Hot Frog 1100W. af hensyn til ikke at overbelaste strømnet, 2200W. er jo 10 amp. så skal der jo ikke meget yderligere belastning til før sikringer springer. Men kik på www.4wd.nu >kategorier> hot-frog motorvarmer. 4wd.nu ligger i københavnsområdet og er altid god "for a friendly adwise" Husk at få ledninger med. Er du nogenlunde til tysk så tast Thermo Teufel i søgefelt, her er en verden af "hot frogs" og endda en til 12v. Men jo, i Norge (og Sverige) er der ofte, ved hytter, hoteller, institutioner og boligområder udendørs stik til motorvarmer. At oliefyr ikke er så udbredt nordpå kan skyldes der før er set temperaturer ned til minus 50gr. og de gængse oliefyrsmærker garanterer "kun" at de virker ned til minus 40gr.
Torben og Morten (Frederiksen?) er et par "skrapzakker" jo; og i øvrigt velkommen i DLRK. Ps. din Region holder, med jævne mellemrum værkstedsdag; en oplagt måde at lære sin bil at kende på (og omvendt)
Index
157815: sv: Minus 20 grader og defender. (17-09-2017 13:49:09) (svar på 157791)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.123.164)
Hvis du vil købe oliefyr, så hold øje me DLRK Facebook gruppen for et godt tilbud.
Index
157838: sv: Minus 20 grader og defender. (21-09-2017 01:08:32) (svar på 157791)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.254.77)
Jeg vil kun anbefale diesel-fyr hvis du skal steder hen hvor der ikke er 220V, ellers vil jeg anbefale en hotfrog truck model. Den har jeg selv i min Defender.
Det kan godt være at hotfrog måske er lidt længere om at varme op end et diesel fyr, men tilgengæl bruger den ikke strøm fra Batteriet, så man er sikker på at der er strøm nok til at starte motoren.

Har haft Olie fyr og der er ikke meget strøm tilbage efter fyret har kørt i 30min. Så hvis du går den vej så skal batteriet også opgraderes.

En anden fordel ved hotfrog er at den kan kører mens bilen står i garagen det vil jeg ikke anbefale med diesel-fyr.
Hotfrog er utrolig nem at montere i forhold til et diesel-fyr

For at varme kabinen op og afrime ruder har jeg lavet et stik i kabinen hvor jeg kan tilslutte ne 1000W standart varme-blæser. Så når jeg sætter strøm til min hotfrog kommer der også strøm til denne varmeblæser som varmer kabinen op.

Huske at have så lidt dansk diesel som muligt med til norge og tank der oppe. Når det er kold tilsætter Norge noget ekstra til dieselen, så den ikke begynder at størkne
Index
157839: sv: sv: Minus 20 grader og defender. (21-09-2017 08:44:39) (svar på 157838)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.123.164)
Bemærk at ovennævnte set-up er lige til grænsen for, hvad et udtag fra en stikkontakt med kraft kan klare.
3200Watt skal ihvertfald ikke trækkes på almindelig 10A stikkontakt..
Men har man strømmen, så er det nemt og bekvemt. Tænd et par timer før bilen skal bruges (Når det er KOLDT).
Index
157862: sv: sv: sv: Minus 20 grader og defender. (23-09-2017 10:15:50) (svar på 157839)
Andreas Emil Vejborg Messmann #9688, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.237.134.27)
Hej Ole,

Det er virkelig en god pointe du nævner der! Men så er man vel lidt på den da jeg ikke antager de norske hytter har meget mere end 10a i stikket, hvilket jeg antager er fordelt ud på flere kontakter så de har vel 2500Watt på en god dag?

Hva gør man lige i den situation?

Beklager det langsomme svar og forsat dejlig weekend :)

Emil
Index
157861: sv: sv: Minus 20 grader og defender. (23-09-2017 10:12:19) (svar på 157838)
Andreas Emil Vejborg Messmann #9688, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.237.134.27)
Hej Morten.

Tak for dit uddybende svar. Jeg jeg påbegynder processen om at anskaffe en Hotfrog. Det virker til at være dejligt nemt at have med at gøre. Jeg har en varmeblæser bag i bilen, den overvejer jeg at få til at køre sammen med Hotfrog´en så ikke de to laver ballade med mit batteri.
Beklager det langsome svar og forsat rigtig god weekend.

Emil
Index
157894: sv: sv: sv: Minus 20 grader og defender. (26-09-2017 23:26:16) (svar på 157861)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.140.11)
"Afore yae go" mange passionerede Td5-ejere har to eller flere batterier i kassen, ikke mindst grundet alarm og centrallås,hvis monteret, som har glubende appetit på batteriets ampere, bruger ca. 1-2amp, dvs. står bilen stille i tre-fire dage, kan det knibe med at starte. Har selv et 95Ah. i kassen og et 86Ah sat i passagers fodbrønd, gehørigt fastspændt - der er ikke skillerelæ, har en sjælden gang afmonteret batteripol på det ene, hvis bilen har stået med eks. køleboks tændt uden at bilen har kørt. (Nok ikke problem i -20 gr. frost) Nok en god ide at have en batterilader klar, hvis bilen henstår i frost i flere dage.