tilbage

Land Rover Forum  

Index
158552: Hjælp! Gearboks fejl i LR4 Discovery fra 2011 med kun 60.000 km!! (09-01-2018 22:27:28)
Søren Robenhagen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 41.218.255.215)
Kære LR folk,

Jeg bor i Ghana og har købet en LR4 Discovery HSE V8 5,0 fra 2011. Ved første værkstedsbesøg finder får jeg at vide at der er en gearboks fejl og at jeg skal skifte gearboksen - den har kun kørt 59.000 km og har automat gear!! Så hvordan kan den gå i stykker?
Jeg er mildest talt rystet, da en ny gearboks i Ghana koster DKK 176.000, hvilket er næste den samme jeg har betalt for bilen.
De siger at det er en mekanisk fejl i skiftet mellem 3 og 4 gear. Den giver også nogen gange et kraftigt ryk, når den skifter fra 3. til 4.

Er der nogen der ved om man kan reparere en sådan fejl eller skal der en ny gearboks til? og i hvilket tilfælde kan man bruge en brugt? Og hvor finder man en sådan? Og hvad koster en brugt (ca.)?

Håber I kan hjælpe mig!

Mvh
Søren

Index
158553: sv: Hjælp! Gearboks fejl i LR4 Discovery fra 2011 med kun 60.000 km!! (10-01-2018 08:05:02) (svar på 158552)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 5.103.36.194)
Jeg kender ikke til LR4 gearkasse specifikt, men jeg ville tappe gearolien af, få boxen renset/skyllet (flush), hælde ny olie på, skifte evt. filtre.
Index
158557: sv: Hjælp! Gearboks fejl i LR4 Discovery fra 2011 med kun 60.000 km!! (10-01-2018 13:01:05) (svar på 158552)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 185.128.103.244)
Hvis det ender med at din gearkasse skal skiftes, så find en brugt i UK og få den sat i din bil.
I UK koster en brugt ca 1000£ så der er rigelig med penge til fragt og arbejdsløn i forhold til den helt sindsyge pris du har fået.
Mvh. Benny
Index
158576: sv: sv: Hjælp! Gearboks fejl i LR4 Discovery fra 2011 med kun 60.000 km!! (16-01-2018 10:52:46) (svar på 158557)
claus Vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.29.217.199)
Det er jo en zf-gearboks. D3 er 6 gears. Husker ikke om D4 har 7 eller 8 gears men principperne er vel de samme.
ZF anbefaler olieskift ved 60.000 km hvis man kører meget med trailer eller tophastighed (gælder sikkert BMW i Tyskland).
Hvis det er rystelser kan det være gearolien der er blevet for varm og branket. Her vil olieskift delvis hjælpe men der skal sikkert en lille tube DrTranny antiflutter på da det simpelthen gør underværker for konverteren.
Forhandeles af Amazon, Advanced factors i UK og nu har LR-Parts i Skanderborg den også på lager.
Det vil være første billige løsning.
Er det et mekanisk problem er det måske en hydraulikventil i selve styreboksen der ligger i gearkassens bundkar. Der er een til trykstyring og efterfølgende en ventil til hvert gear svjv.
Men det er yderst få værksteder, der reparerer på zf-boksene :(