tilbage

Land Rover Forum  

158677: Fordele og ulemper (05-02-2018 21:59:03)
Asger Kusk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.200.235)
Hej alle sammen.

Jeg er meget ny indenfor Land Rover "Verdenen", da jeg kun er 17 år, men lige siden jeg var ca. 12 år, har jeg søgt på og været betaget af Land Roveren. Jeg fik kørekort for et halvt år siden, og planlægger at jeg om 2 år, skal på en længere tur ud i verdenen i min egen bil, og selfølgedig i mellem tiden nogen småture til Norge, Sverige og Skotland. Jeg har kigget på en Land Rover defender 90 fra 1984 - 200 tdi, men jeg ved ikke om min pengepung er stor nok til at jeg kan "holde den kørende". Den står til 85.000 kr., hvilket jeg har, og en afgift om året på 5.500 kr, hvilket heller ikke er noget problem. Men derudover har jeg ikke styr på hvad den koster at have? og hvad den kræver? og måske andre ting i kan hjælpe mig med?


Mvh. Asger

158678: sv: Fordele og ulemper (05-02-2018 22:18:49) (svar på 158677)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja, når først man er bidt af engelsk syge. :)

Og tillykke med kortet. Jeg skal stadig vende mig til at man kan få kørekort som 17-årig. Der er vist noget med at der skal være en ansvarlig voksen med, men alligevel.

Jeg kan ligeså godt sige det med det samme. Det koster at holde vogn. Uanset hvilken bil du anskaffer dig. Og man kan jo diskutere herfra og til verdens ende om en gammel Defender er dyr eller billig. Det afhænger jo helt af hvad man sammenligner med. Men den vil koste noget. Jeg har regnet lidt på min Serie 2a fra '65 som jeg bruger en del. Jeg har i en periode været oppe på at bruge 750kr i snit om måneden på reservedele og udstyr. Nu er det vinter og den holder stille. Så koster den ikke så meget. :) Men værd forberedt på driftudgifter. Der vil være driftudgifter. Det vil der være på en hvilken som helst gammel bil.

Dit største problem er nok forsikringen. Mange forsikringsselskaber bliver helt umulige når de hører om unge mennesker og firehjulstrækkere i samme sætning. Så det første du skal gøre er nok at forhøre dig lidt om hvad det vil koste at forsikre sådan en vogn fra '84

Men ellers er det jo bare at ønske dig "Goods speed" Du har livet og verden foran dig.

Mvh Niels
158679: sv: Fordele og ulemper (05-02-2018 22:52:45) (svar på 158677)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.196.112)
Kan jeg sige 'Velkommen i Dansk Land-Rover Klub"?
Ellers kan du gå til indmeldelse her på websitet. Årskontingentet udgør 600 DKK og udover en masse klubvenner, får du seks gang årligt klubbladet OASEN.
Du behøver ikke at eje end LR for at komme med i klubben.

Når du er medlem, kan du tegne en forsikring gennem klubben.

Før du køber din første Land Rover, få fat i een, der har kendskab til LR og ved, hvad og især hvor man skal se efter.


158680: sv: sv: Fordele og ulemper (05-02-2018 23:17:09) (svar på 158679)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
I hvilket område af Danmark bor du Asger, du vil fordel kunne kontakte den lokale region og få gode kontakter, råd og vejledning (og venner) lokalt i regionen.
Som Paul skriver, meld dig ind i klubben.

Og så bliver Mikkels 90" jo veteran næste år og så falder vægtafgiften til det 1/4, så er der lidt mere at gøre godt med.

Men gør dig klart, at du køber en (til) hobby og det kræver stor interesse at dyrke den og i løbet af kort tid er du i mekanikerlære på din egen bil, da du vil have absolut flest fordele og størst tilfredshed, med selv at kunne skrue på din bil, ellers bliver helt umuligt rent økonomisk, hvis du skal på værksted hver gang den skal have kontrolleret kropsvæsker.
Og de ældre biler kræver lidt opmærksom ind i mellem, de er heldigvis relativt simple at skrue på.

Og så læser jeg vores forsikringsbetingelser som det først er fra 24 år og med 2 skadefri kørsel, at man kan komme med.
Men hør lige nærmere hos Jørgen Zeuner i forsikringsudvalget: forsikring@dlrk.dk
Mvh
Kenneth Poulsen
158703: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 22:46:24) (svar på 158680)
Christian Frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.135.62.162)
Ja, det jo rigtigt med vægtafgiften..når den bliver veteran....men Jeg mener at huske, at den så skal være bil nr. 2 i samlingen. Ellers duer det vist ikke.. korrigér mig gerne, hvis jeg tager fejl. Men synes sgu det var det, jeg blev fortalt, da jeg købte min 109er.. så min 109er billig.. gotta love that...men tilgængæld betaler jeg en herregård for min disco 3. Gotta hate that.

Så, Asker, tjek lige det om veteran.. dog kan det være at du kan få forsikring lidt billigere, nu når det er en klassiker...og sikkert billigere når den først er veteran... der er dog muligvis lidt begrænsning på kørsel så.

Men fuck mand...hvis du allerede starter med at lege med landrover, og skrue løs på den som 17årig....så bliver du den sygeste landrover professor i Danmark i fremtiden.... det er bare fedt.. velkommen til en livsstil.
158704: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 22:54:59) (svar på 158703)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Alle biler falder til 1/4 vægtafgift efter det 35. år, det sker automatisk.

Så kan man enten vælge at køre videre på alm. forsikring, som en helt alm. bil, eller få en speciel veteranforsikring med en masse betingelser som du bla. nævner noget af.
Det kan variere meget forskellig fra selskab til selskab.

Man kan også vælge at veteransyne bilen, så skal den kun synes hvert 8. år efter bilens 40. år.
Det er noget man aktivt skal bede om i synshallen, ellers kører den bare videre med 2 års syn.

A Land Rover is not just a car - it's a state of mind.

Mvh
Kenneth Poulsen
158705: sv: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 23:09:44) (svar på 158704)
Christian Frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.135.62.162)
Du har da vist ret... nu har jeg også lige googlet, veteran vægtafgift... 1/4 efter 35år... helt automatisk. I stand corrected:-)

158706: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (08-02-2018 06:19:06) (svar på 158680)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.121.147)
Nu er det altså en 86’er vi snakker om, så der går altså lige 3 år inden den bliver 35år!!
158682: sv: Fordele og ulemper (06-02-2018 17:45:19) (svar på 158677)
Klaus (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.129.10)
200tdi og årg 1984 ..
Der er noget der ikke helt stemmer .

Umiddelbart kunne det gi problemer med konstruktive ændringer hvis det ikke er påført synsattest med motorændring med forøget effekt over 20%

Måske der er noget jeg har opfattet forkert
158683: sv: sv: Fordele og ulemper (06-02-2018 19:46:20) (svar på 158682)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.33.53.124)
Enig med Klaus og så til 85 af de lange?? Den skal være mint til den pris!!!
158684: sv: sv: Fordele og ulemper (06-02-2018 20:15:55) (svar på 158682)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Hmm... se evt. annonce i børsen: Land Rover 90" 200tdi fra 1986 (Produceret i 84) ....

Kan ellers kun tilslutte mig tidligere indlæg: Det gælder om at komme ud og prøve nogle forskellige biler og allerbedst med en erfaren rotte ved siden (og vi vil alle meget gerne kloge og hjælpe... ,-)

/Jens
158685: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (06-02-2018 20:59:55) (svar på 158684)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jeg skal ikke kloge i om den nævnte 90'er fra 84 med 200TDi er 80.000 værd eller ej. Men jeg vil gerne tilslutte mig at man nok ikke skal fare ud og købe den første og den bedste Land Rover man ser. Find først ud af hvor dybe dine lommer er, og gi' dig god tid og se dig rigtig godt for.

Mvh Niels.
158686: sv: Fordele og ulemper (06-02-2018 21:47:05) (svar på 158677)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.81.139)
Hej Asger
Hvis bilen er fra 84, og med typegodkendelsen fra dette år, så skal du være varsom omkring den ombygning der er lavet. De første 90" var "kun" med godkendelsen til de små motorer, herunder den 4-cylindrede benziner og dermed kan du få problemer i synshallen hvis det ikke er skrevet ind i systemet og noteret på bilen at der er lagt betydelig større motor i bilen. Hvis du søger lidt på forum vil du finde tråde om emnet.
Når det er sagt, så er en 200 TDi i en 90" en dejlig motor, der er nem at holde kørende.
Men vær sikker på at typegodkendelsen dækker motoren, så er resten et spørgsmål om smag og stil, om prisen er rigtig.

Jimmi
158687: sv: sv: Fordele og ulemper (06-02-2018 23:28:01) (svar på 158686)
Mikkel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.135.198)
Hej gutter, sjovt at finde sin egen bil blive omtalt.
Det er interessant hvad der bringes frem. Og jeg bliver da også selv lidt nysgerrig nu, for jeg er bestemt ikke ude på at snyde nogen som helst.
Please correct me if im wrong, man kan altid lære lidt nyt, så her kommer lidt:
Bilens stelnr siger at bilen er bygget i 83-84, hvilket stemmer fint overens med de dørhåndtag osv, som sidder på den. Men bilen er først registreret første gang i 86, og ud fra hvad jeg har forstået, så er det "registrerings-årstallet" der tæller og ikke produktionsåret. Bilen har været synet med den 200tdi motor de sidste 10 år. Hvis der skulle være problemer med det, så tænker jeg at de allerede var kommet, ved forrige ejer/forrige-forrige ejer?. Bilen er født med 2.5 diesel ifølge stelnr. så opgradering til 200tdi skulle være retmæssig..
158688: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 09:20:29) (svar på 158687)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.33.53.124)
Heg Mikkel. Der er strammet meget op på ombygninger og bare fordi en bil er synet med en given ombygning, er det ikke altid det samme som at det er lovligt. Desværre har jeg ikke lige en typegodkendelse med året 86 på. Jeg har en 84 og en 87. 90 blev først bygget fra 1984. Hvis der står 9014 (1984) under typeattest på tegistreringsattesten, så går den ikke med Tdi. Ikke før det bliver noteret i bilens papirer. GSG som man siger.. Lykke til med salget. Fandt du en lang?
158690: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 13:52:54) (svar på 158688)
Mikkel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.135.97)
Der står ikke 9014, Type anmeldelsesnummer på Registreringsattesten siger S04721, under typegodkendelsesnr står der ikke noget nummer?? , hvor kan jeg slå dette op i så fald. Men som sagt, når der på stelnr står at den er født med 2.5 diesel, så må den vel godt få ilagt 200tdi right?
Der står i øvrigt på registreringsattesten under D2 "TYPE" at det er uoplyst.
158689: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 13:15:10) (svar på 158687)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 136.0.0.251)
Det er typegodkendelsen den er registreret på, der bestemmer hvor kraftig motor man lovligt kan skifte til. (der er både grænser mht. syn og mht. afgift)

På registreringsattesten kan du se nummeret på typegodkendelsen. Den kan du derefter hente fra Færdselsstyrelsen. Der er flere gode indlæg her på dlrk forum, som beskriver detaljerne i hvordan attesterne og reglerne skal tolkes.

På registreringsattesten kan du se om der er nævnt "konstruktive ændringer: motor udskiftet til xxxxx" eller lignende. Motorskiftet skal være nævnt på registreringsattesten for at det er i orden.

Hvad en synsfætter ved et periodisk syn ikke ser eller lader passere, har ikke noget at sige mht. lovligheden af ombygningen.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=142064#Kap4

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234508
158691: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 15:27:28) (svar på 158677)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.121.147)
Asger, jeg har lige talt med Mikkel (sælger af bilen) vedr dens typegodkendelsesnummer.
Nummeret på bilen er: S04721 og den ER typegodkendt til både Turbomotor OG V8. Så INGEN problemer med papirerne.
Så er der bare tilbage for jer 2 at finde ud af om I kan lave en handel..
Held og lykke.
Husk at Land Rover fællesskabet udover sjove oplevelser også indebærer risikoen for nye venner. Vi hjælper alle gerne til når teknikken driller, så hold dig endelig ikke tilbage. Held og lykke.
http://pars.dk/wp-content/uploads/2014/12/S04721-Land-Rover-90-Varebil-1987.pdf
158692: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 15:32:59) (svar på 158691)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.121.147)
Og i min iver glemte jeg at svare på dine spørgsmål.
Det koster noget at holde en ældre Land Rover kørende. Men det koster mindre end afskrivningen på en ny "borgergryde".
Til gengæld stiger prisen på de ældre LR´s generelt så det er ikke verdens ringeste indkøb når det gælder bil.
ER du ikke mekanikker, så kommer du helt sikkert til at lære noget nyt. Det er billigere og ikke mindst sjovere at lave det selv og her er masser af hjælp at hente. Den SKAL passes med service og lign, men det lærer du hurtigt selv at udføre.
Reservedele er billige (mostly).
Få evt en LR kyndig med ud og prøve bilen. Det kan godt spare for nogle ærgelser.

158693: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 18:57:18) (svar på 158692)
Asger (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.200.235)
Hej alle sammen. jeg er meget glad og overvældet over de mange gode kommentarer jeg har fået, mange tak for det
158695: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 20:04:16) (svar på 158691)
Poul Biehl Jensen #8932, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.69.18)
Hej Ole, S04721 dækker ikke 200tdi motoren (model 11L). Den dækker 19J, som har 63kW, mens 11L har 80kW. Jeg har været øvelsen igennem og det kan godt lade sig gøre, men både konsulenter og skat vil gerne have lidt for ulejligheden.
158696: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 20:33:06) (svar på 158695)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Hej Poul.
Klubbens Tekniske Bibliotek får ofte spørgsmål om motorskifte og efter de nye regler er der ingen der har budt ind med procedure, tidsfaktor og pris.
Ville du være interesseret i at dele din oplevelse til gavn for resten af klubben, så må du meget gerne kontakte mig på:
landrover109stw@gmail.com
Så kan jeg få konkrete oplysninger i biblioteket, til svar på de spørgsmål der kommer fremover.
Mvh
Kenneth Poulsen
Udvalgsformand i Tek.Bib.
158697: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 20:44:03) (svar på 158695)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.93)
Det er ikke rigtigt. Hvis typegodkendelsen giver tilladelse til en V8 motor på 98Kw som det
største og kan du holde dig inden for dette er det ok, der er ikke krag om at det skal være
nogen bestemt motor bare den ikke overstiger de motorer der står i tillægget.

Jeg ved det fordi jeg her i januar 2018 har været det igennem med skat.
Det var en 1986 110" land rover født med 2,5 D motor.
Ville betale afgift af en motor på 2,8 liter 107Kw/ 145,3Hk. fra en Iveco Daily 65C15 fra 2003.
Søgte bindene svar og fik besked om at det var inden for reglerne, så der skulle ikke betales
afgift, det ville jeg gerne have uddybet lidt for at være sikker.
Svar var, køretøjet må kan lovligt godkendes med 98Kw+ 20%= det er 117,6Kw.
Det blev så til 117Kw da de runder ned.
158698: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 20:52:21) (svar på 158697)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.93)
Hej glemte lige at det ikke skal skrives som konstruktive ændringer da det er
inden for lovens rammer.
Motor størelse + 20%
158699: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 21:02:50) (svar på 158697)
Poul Biehl Jensen #8932, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.69.18)
Jeg skulle igennem autoconsult med rapport, der forholdt sig til effekt, miljø og støj. Der blev foretaget en støjmåling, vejning, samt diverse forklaringer og billeddokumentation. Min typegodkendelse indeholder også V8.
Derefter til skat og betale afgift. Det var i foråret 2017.
Tankevækkende!
158700: sv: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 21:47:59) (svar på 158699)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.93)
Hej Poul
Det er noget underligt noget, der noget jeg vil spørge dig om.
Var det synstedet der sendte dig afsted til alt det+

Det er fordi jeg har på fornemmelsen at når et synsted sender en til en anden
indstands så gør de som synstedet siger, de vil ikke sige en anden indstands
imod i sagerne.

Siden 1998 har jeg altid gået den anden vej.
Har fået et bindene svar( koster 400kr) og når du står i synstedet med svar
og alle parpier fra told og skat bliver det synet, det har undret mig længe,
det er lige som de ikke tør sige hinanden imod.

Som sagt har jeg gjort dette siden 1998, tror det er ca. 6-8 biler.

Men det undre mig, men så længe der IKKE er nogen der roder op i det
er det jo fint.
158710: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (08-02-2018 16:37:16) (svar på 158700)
Poul Biehl Jensen #8932, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.69.18)
Hej Kaj, jeg gik gennem færdselsstyrelsen. De har tidligere lavet "stykgodkendelser" i form af et brev/skrivelse, hvor den sunde fornuft har rådet. Denne fremgangsmåde var ændret efter opdatering af lovgivningen per 1. januar 2017. Færdselsstyrelsen henviste til prøvningsinstitutter, importøren eller synshallerne.

Importøren afviste blankt, hvilket jeg godt kan forstå. Jeg prøvede et par forskellige synshaller, men ingen turde tage stilling til min dokumentation (typegodkendelserne). Det endte derfor med en rapport med stempel fra en færdselsstyrelsesgodkendt prøvningsinstans. Med denne rapport til synsmanden var der ingen problemer med at få den synet. Nu stod der jo så konstruktive ændringer og dermed en tur forbi skat.

Det er jo selvfølgelig genialt at gå gennem skat først og få et bindende svar. Den anbefaling er så hermed givet videre.
158711: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (08-02-2018 17:23:33) (svar på 158710)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.224.210.10)
Køretøjet i denne tråd skal ikke have tilført "konstruktive ændringer" på registreringsattesten. Derfor mener jeg at dit indlæg og DIN sag Poul, med al respekt, forplumrer og tilfører forvirring til sagen om den bil, denne tråd handler om.
158712: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (08-02-2018 18:41:43) (svar på 158711)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.20.242)
I forbindelse med Poul har fremstillet sin Land Rover til syn, med den "nye" motor, har synsmanden vurderet der er sket identitetskift, da den nye motor ikke er nævnt i typegodkendelsen, derfor skulle Poul gennem vridemaskinen, lige efter bogen og Poul forplumrer på ingen måde debatten, men redegører blot for hvad han oplevede.
158933: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (21-03-2018 22:32:48) (svar på 158697)
Torben Vestergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.71)
Kære Kaj!

Jeg læser med interesse med i denne tråd vedr. motorskifte!

Jeg har en Land Rover 90ér som er født med en 2,5 TD på 4 cyl og (vist nok) 89 hk. Den knækkede krummerrikken!

Jeg har nu skiftet motoren og fået en 5 cyl Mercedes 3,0 uden turbo på 88 hk i, og bilen er bestemt ikke blevet hurtigere men kører som en drøm alligevel! Jeg tror at Mercedes motoren er ældre end bilen som er reg første gang i 1988!(det var en ældre herre som har været mekaniker i forsvaret der havde samlet mercedesmotoren igennem nogle år, af nye dele og ville sætte den i sin hustrus kommende Land Rover - men hun havde ikke den engelske syge og ville hellere køre Polo -Så nu bor hønsene i Land Roveren og jeg købte motoren for 2000.-kr.)

Problem er jo at motorskiftet ikke er registreret på attesten og dermed godkendt - det ville jeg gerne have muligheden for!

Typegodkendelsesnummeret er s04721
Stelnummer er SALLDVAB8AA303779
Reg nr CT82944

Tror du det kan lade sig gøre? Hvis muligt, hvad skal jeg så gøre?
Håber du har lyst og tid til at svare!
På forhånd tak!
Mvh
Torben
PS: Bilen må kun trække 1575 kg med påløbsbrems - det kunne jeg også godt tænke mig at få lavet om til 3500 kg, hvis muligt! Men det er en anden sag selvfølgelig.




158934: sv: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (22-03-2018 01:46:11) (svar på 158933)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Hej Torben.
Du skal fremskaffe dokumentation, ud fra motornummeret, på vægten på motoren og antallet af heste.
Når du har det skal forbi en synshal og få synet bilen og få det skrevet ind i systemet.

Det er helt ukompliceret, da den nye motor ikke overstiger 20% i effektforøgelse fra de 85 heste som 2,5TD motoren har.

Du skal sørge for at den dokumentation du får, står på ét stykke papir, ellers må synshalen ikke behandle sagen og den skal så forbi en af Færdselsstyrelsens godkendt prøvningsinstans, med deraf forsinkelse og ekstra omkostninger.

Mht. til påhængsvægten, så står der i Vejledning om Syn af Køretøjer at en rigtig firehjultrækker må trække 1,5 gang totalvægten, så det er også helt ukompliceret at få trækvægten vejet op, ved samme lejlighed.

Mvh
Kenneth Poulsen
158701: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 22:27:55) (svar på 158695)
Ome (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.121.147)
Både røgvenderen og hestene er fine ift typegodkendelsen på Mikkels bil.
158702: sv: sv: sv: sv: Fordele og ulemper (07-02-2018 22:34:03) (svar på 158701)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.121.147)
Undskyld, tastefejl. Ole ikke Ome.