tilbage

Land Rover Forum  

Index
159562: TD5 starter ikke (17-06-2018 14:34:16)
Bjarke Søgaard #8621, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.252.249)
Jeg kan ikke starte min TD5 efter at have skiftet brændstoffilter.
Jeg har haft bilen på bænken i lang tid, vandpumpe, koblingscylinder og også startproblemer.
Jeg har skiftet regulatoren, o-ringe og flammeskiver.
Efter dette også starteren.
Så startede den glad efter 4-5 udluftningsrunder.
Men efter et døgns stilstand stadigvæk lidt tøvende - som luft i systemet.
Jeg synes filtret lugtede lidt og skidtet på det var fugtigt. Så nyt "genuine" filter monteret.
Nu starter den slet ikke, jeg har kørt udluftningsprogrammet i timer, der er ikke det mindste tegn på start.
Dog allerførste forsøg sprang den igang og gik nogle sekunder, derefter absolut ingen tegn på liv.
Jeg har haft returslangen pillet af og tørnet. Der kommer diesel retur.
Nogen gode ideer til videre tiltag?
/bjarke
Index
159563: sv: TD5 starter ikke (17-06-2018 15:23:26) (svar på 159562)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.202.99)
Fyldte du brændstoffilteret helt op med diesel, før du satte det på?
Index
159564: sv: sv: TD5 starter ikke (17-06-2018 15:52:24) (svar på 159563)
Bjarke Søgaard #8621, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.252.249)
Ja - og det ville også være fyldt efter nogen timers uafbrudt udluftning.
Hvad jeg nu ved jeg ikke har gjort er at aktivere alarm og deaktivere igen, på et norsk forum er det foreslået.
Index
159565: sv: TD5 starter ikke (17-06-2018 16:31:40) (svar på 159562)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.177.117)
Hvordan lyder det når brændstofpumpen kører? Lage du mærke tillyden da der var luft i og når der blive mindre og mindre luft i.
Hvis du har bare den mindste utæthed det forkerte sted ved brændstoffilteret, så kan den ikke starte. Det kan f.eks. være ved en slange.
Ved du om, trykregulatoren lave modtrykket på de ca. 4 bar den skal?
Har du skiftet hele brændstoftrykregulatotren eller kun kapslen? Hvis du har skiftet det hele, så kan du lave et uundværligt værktøj - nemlig sætte et stykke klar slange på og evt. manometer. Så kan med egne øjne se om der er luft i! Har du brug for et billede?

Hilsen
Ole
Index
159566: sv: sv: TD5 starter ikke (17-06-2018 17:12:40) (svar på 159565)
Bjarke Søgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.252.249)
Den lufter helt klart ud, men hvor kommer luften fra? Jeg skiftede hele regulatoren, jeg havde den af igen i går, for at tjekke min rengøring på pakfladerne. Jeg har ikke et manometer med passende studs, så jeg kan tjekke om trykket er ok, og nu har jeg heller ikke flere metal pakninger :-)
Når den lufter ud kan jeg mærke det i returslangen, og hører det i tanken.
Men hele det setup har jo kørt et par uger. Jeg skiftede dieselfilter og rengjorde konsol og slange tilslutninger - derefter 5-10 sek. start - og efterfølgende ikke det mindste tegn på eksplosion. Tidligere var det start besvær - alstå lang tid på starteren for at få tryk eller luft væk - men nu er der ikke det mindste host, mere som om at dyserne slet ikke "prøver"
/bjarke
Index
159567: sv: sv: sv: TD5 starter ikke (17-06-2018 17:33:56) (svar på 159566)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.66.177.117)
Hvis du bruger enderne af den gamle regulator og sætter et stykke slange imellem, så kan du se om der er luftbobler i dislen. Det er jo lynkoblinger og det er han og hun. Så er det bare at skille af et sted og sætte den i mellem.
Ud fra det du skriver, så vil jeg næsten gætte på at der stadig er lidt luft i. Jeg tror ikke at fejlen er en utæthed på eller ved motoren. I den ende er der overtryk, så der plejer der at dryppe diesel ud.
Hvis der er bare en lille bitte utæthed ved tanken eller filteret og tanken samtidig ikke er klodsfyldt, så kan det godt være svært at finde. Og for den sags skyld få den startet.

l
Hilsen
Ole
Index
159571: sv: sv: sv: sv: TD5 starter ikke (17-06-2018 22:10:28) (svar på 159567)
Bjarke Søgaard #8621, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.252.249)
Det er en fin anordning - tak for ideen :-)
Jeg tænkte at manometeret skulle tilsluttes i temperaturfølerens gevind, for at tjekke regulatoren.
Men den klare slange kan afsløre om der er også er luft i slangen fra pumpe til regulator. og med manometer der kan jeg se om der er "fødetryk" nok.
Sådan en må jeg lave mig.

Jeg har idag pakket papir om regulatoren, mens jeg lufter ud. Der kommer fin ren diesel på dette papir. Så det er nok her jeg skal koncentrere min indsats.

Jeg vil i morgen prøve at vikle papir om de to studser, tempraturføleren og selve regulatordimsen, for at se om jeg kan afgøre hvor den er utæt.
Jeg forstår bare ikke, at der ikke er den mindste eksplosion når jeg tørner motoren.
/bjarke
Index
159572: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 starter ikke (17-06-2018 22:46:24) (svar på 159571)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.138.206)
Kan meget vel være forvarmningskredsen som er gone i udu; et afbrændt gløderørsrelæ eller afbrændt sikring til samme, sidder begge under passagersæde. Kontroller sikring, som sidder som en hængesikring midt i kassen, sikkert tapet ind. Og eller afbrændte kontaktflader i relæ, er med sort kappe. Har på egen Td5 aftaget kappe på relæ og, med fingrene, klemt kontaktsæt sammen og dermed sendt strøm til gløderør- max 4-6sek. og slippes, inden nøgle drejes til start. Bør kun udøves som en nødløsning.
Index
159622: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 starter ikke (25-06-2018 21:40:21) (svar på 159571)
Martin Schade Kissow #9089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Har du prøvet at fjerne returventilen i filterhovedet? Den hvide plastik-dimmer i studsen, den kan lave rigtig meget ballade....
Index
159624: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 starter ikke (26-06-2018 09:45:45) (svar på 159622)
Bjarke Søgaard #8621, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.61.150)
Jeg har ikke fjernet den, men skiftet den.
Skulle jeg prøve uden tænker du?
/bjarke
Index
159626: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 starter ikke (27-06-2018 12:30:47) (svar på 159624)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.88.204.134)
Det har før været meldt at- monteres uoriginale startere, kan disse lave kraftigt magnetfelt som forstyrrer krumtapsensoren-
prøv at bugsere bilen igang; går ud fra moderfartøjet er en Defender. Er det en Disco-very med tomatkasse, kan det jo ikke lade sig gøre.
Og jo, vi på Sjælland er også ilde berørt over Henriks alt for tidlige bortgang; kondolance herfra.
Index
159627: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 starter ikke (27-06-2018 13:28:25) (svar på 159626)
Bjarke Søgaard #8621, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Jeg har kastet håndklædet og har trukket den til Meldgaard.
Starteren er lige skiftet til en ny Denso

Jeg tror mest på pumpen i tanken, da det næsten er det eneste der ikke er skiftet - men "time will show" :-)

Jeg har haft tester på og kan måle 230 omdrejninger når jeg kører med starteren.

/bjarke
Index
159575: sv: TD5 starter ikke (18-06-2018 21:41:52) (svar på 159562)
Bjarke Søgaard #8621, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.252.249)
Nu ved jeg hvorfor min bil ikke vil - den sørger. Det gør jeg også!
Alle tanker til Henriks familie.
/bjarke