tilbage

Land Rover Forum  

16058: Freelander??? (03-07-2004 21:01:20)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.79.40)
Er på vej ud at se på freelander med en kammerat, er der noget man skal være opmærksom på? Skal både se på en benzin og diesel?

Håber i har noge?

På forhånd tak

Christian
16059: sv: Freelander??? (03-07-2004 23:19:06) (svar på 16058)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.231.117)
Koblingen på specielt benzinmodellerne er underdimensioneret og slides derfor hurtigt ned, undersøg om den "fedter" når den skal accelere i 5. gear.
16082: sv: sv: Freelander??? (05-07-2004 15:09:29) (svar på 16059)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Kommentar til Freelander.

Har med større og større undren fulgt diverse udtalelser om Freelander, mangler, børnesygdomme osv. og heldigvis er vores erfaringer med bilen slet ikke blot tilnærmelsesvis i tråd med de kritiske udtalelser der bringes til torvs. Vi har generelt ikke problemer med Freelander.

Kobling skulle være underdimensioneret - specielt på 1.8?? - hvor stammer sådant et udsagn fra??? Hvis det var tilfældet var koblingen og dermed unormalt slid af samme nok et tilbagevendende problem, hvilket ikke er tilfældet (vi kan se det ud fra hvor mange koblingsdele der bliver solgt og/eller reklameret), heller ikke ud fra de meldinger vi modtager fra kunderne. Hvis det var korrekt ville Land Rover have rettet det i forbindelse med de forbedringer der løbende finder sted, senest i forbindelse med den nye Freelander, årgang 2004. Dette er ikke tilfældet.

Generelle fejl på 1.8 motor - beklager men der er ikke generelle fejl, heller ikke med kølesystemet - men måske sammenligner man med den 1.8 der ligger i Rover, hvor man ændrede kølesystemet i slutningen af 90'erne og ikke siden har oplevet overophedede motorer med utæt toppakning til følge. I Land Rover har vi ikke oplevet problemer med utætte toppakninger, måske fordi motoren i forvejen var ændret/justeret til Freelander.

Oliespild - det må bero på en erfaring der er blevet for gammel - 2.0 Td4 er en BMW motor - og 2.0 L-motoren har vi da heller ikke problemer med.

At der er 6 Freelander oplistet under "mandagsbil" - tja - historien melder ikke noget om hvordan fejlene er opstået, hvordan bilerne bliver brugt/anvendt, om bilerne er blevet vedligeholdt osv. - samtidig skal man lige huske at der faktisk er solgt ret mange Freelander både her i landet og andre steder, så at der er nogle få der ikke er tilfredse med bilerne kan desværre nok ikke undgås, det oplever vi, ligesom de andre importører. Der er f.eks ikke flere Land Rover på listen end Audi, og der er vel ingen der vil påstå at Audi er et dårligt produkt?? Det der nævnes mest er støj, og det er jo en noget individuel opfattelse hvad der betragtes som støj og hvad der nu engang er af lyde i en bil. Det er f.eks. svært at tage det alvorligt når en kunde der har monteret terrændæk, klager over syngen fra dækkene, for bare at nævne et af de mere sjove tilfælde.

Endelig må vi da også sige at det vi hører mest er i tråd med de erfaringer som Ole P nævner.

Efter vores erfaring, baseret på kundernes oplevelser, er Land Rover Freelander en kvalitetsbil, som langt hovedparten af kunderne er glade for og tilfredse med. Og jo - selvfølgelig kan der ske fejl, når der er tale om masseproduktion, også med Land Rover, men en Land Rover er bestemt hverken dårligere eller behæftet med flere fejl end andre kvalitetsbiler på markedet.

Men en Freelander er ikke en Defender og bliver det aldrig, det er to biler konstrureret til to vidt forskellige "opgaver" - ligesom en Defender aldrig bliver en Freelander med de kvaliteter den nu engang indeholder. Og det er måske her kæden engang imellem hopper af??

Dette er ikke et oplæg til at drøfte enkelttilfælde, disse klares bedst på vanlig vis via Land Rover forhandlerne og vores serviceafdeling.

Håber i får et godt Landsarrangement

med venlig hilsen
Land Rover Danmark A/S
Ib Hammer





16091: sv: sv: sv: Freelander??? (05-07-2004 19:31:14) (svar på 16082)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.59)
TAK for Dit klare svar, Ib ! I samme ånd vil jeg få Hans-Nerik til, at samle alle faktura sammen, han har på sin Freelander og sende dem til Dig !
16110: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (06-07-2004 09:04:42) (svar på 16091)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Det skal du bare gøre - vi ser meget gerne på det, under forudsætning af at det er fakturaer fra en autoriseret forhandler.

med venlig hilsen
Ib
16072: sv: Freelander??? (05-07-2004 01:32:23) (svar på 16058)
Peter Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.49.86)
Hej Christian.
Inden Du bestemmer Dig for en Freelander så klik ind på -Mandagsbil.dk-.

Med 88"er hilsen
Peter Hansen

NB. Iflg. en god ven, er Land-Rover ikke et transportmiddel, det er en trosretning.
16073: sv: Freelander??? (05-07-2004 07:09:10) (svar på 16058)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.102.106)
Christian, hold dig til TD4, hvis det skal være Freelander, den er mere kultiveret. Desuden er V6'eren en drukmås. Ellers kik efter en Defender/Serie III.
Morten
16094: sv: sv: Freelander??? (05-07-2004 21:20:15) (svar på 16073)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.231.2)
Til Ib Hammer LR DK, se, nu er det jo en dårlig kræmmer der laster sine egne varer og dit maratonindlæg er forventeligt. På Landroverovner Int. havde man også en Freelander tilrådighed for skribenterne men den var ved at drive dem til vanvid; den var konstant defekt, som de medgav at en Landrover skal man være efter, men det her var bare formeget. Vedr. svag kobling har jeg snakket med ejere der har fået skiftet kobling efter 40000 km. og vel at bemærke kun ved gadebrug og det kan ikke være meningen, det er også fremført i det tyske blad, OFF ROAD de gange at de har testet Freelanderen at koblingen er for svag.
16108: sv: sv: sv: Freelander??? (06-07-2004 09:01:50) (svar på 16094)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Kobling

At du kender en der har slidt sin kobling ned efter 40.000 km kan da ikke føre til at koblingen generelt er underdimensioneret??? - og når en avis/magasin har skrevet om et par tilfælde så er det sikkert den endegyldige sandhed for alt hvad der står i aviser/magasiner er den rene sandhed. Og historierne fortæller intet om hvordan bilerne er brugt, koblingsryttere etc. Vi har da også oplevet at en ukyndig rent faktisk brændte en kobling af på bare 10 min - det er kun et spørgsmål om at køre delvis fast i løst sand for derefter at sidde og file på koblingen, give godt med gas og fortsætte i ca 10 minutter. Men det vil også ske i en Defender eller enhver anden bil, og fortæller intet om koblingens holdbarhed.
Når vi nu er ved aviserne, så bliver 4-hjulstrækkere af disse oftest betragtet som elendige i forbindelse med crash-test/uheld, samtidig har man i England (selvfølgelig) lavet en undersøgelse over faktiske uheld, baseret på omkring 100.000 politirapporter, og her viser det sig rent faktisk at den sikreste bil at befinde sig i ved uheld er en - hold nu godt fast - Defender - og den vil givet komme ud af en crash-test med elendige resultater da den hverken har airbags osv. Så hvad der står i aviser/magasiner skal man tage med en vis gran salt. Og igen er der mange faktorer der spiller ind, hastighed ved uheldet, hvad man kørte ind i osv.

med venlig hilsen
Ib Hammer
16114: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (06-07-2004 09:58:08) (svar på 16108)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.217.160)
Kære Ib, Når du nu er i gang, Hvad med at tage en tur herop til Norge for at lære de Norske forhandlere at sælge LR? & specielt, lidt om hvordan man behandler kundene pænt!
De kunne ihvertfald lære en masse fra dig, at dømme efter de gang jeg har oplevet dig i aktion!
Med sukk fra et land med alt for få LR. 2217.NSj.
16118: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (06-07-2004 10:29:26) (svar på 16108)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.197.126.60)
Jeg kender ikke noget til Freelanderens særheder eller mangel på samme.
Men jeg synes det er meget interessant at Land Rover Danmark vælger at indgå i en diskussion i et offentligt forum - det er der ikke mange firmaer, der tør gøre.
Er det en ny informationsstrategi?
Kan vi forvente flere kommentarer i fremtiden fra Land Rover Danmark?
Og så lige for os der ikke er så langt nede i nummerrækken - hvad er din stilling hos Land Rover Danmark, Ib (Informationschef, sælger, lagerdreng, ...)?

SIII-hilsener
Frank Lund
16122: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (06-07-2004 12:25:52) (svar på 16118)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
hej Frank

Der er ikke tale om ny informationsstrategi. Vi vil som hidtil nøjes med at kommentere mere overordnede og principelle indlæg, og komme med indlæg når vi finder det relevant, hvilket vi mente var tilfældet omkring de indlæg der dukkede op omkring Freelander. Vi vil fortsat benytter Oasen til formidling af almen information.

Vi har stor respekt for den viden og videnformidling der finder sted i dette forum, men engang imellem virker det som om, at det er vigtigere, og en kvalitet i sig selv, at udtale sig, også selvom man ikke har nogen eller kun begrænset forudsætning for at gøre dette, og dermed måske jager en potentiel ny ejer og et måske kommende medlem af klubben langt væk.

Engang imellem undrer det ligeledes, at der foreslås direkte ulovlige tiltag (udskiftninger/reparationer), misinformeres eller anbefales brug af dele der har betydning for sikkerhed (også førerens egen) eller miljøet. Det klæder ikke klubben.

Jeg har et par gange spurgt medlemmer om, hvor de tror alle de nye medlemmer kommer fra, (der er kommet mange nye medlemmer de sidste 3-4 år - faktisk samtidig med Freelander kom på markedet) uden at få et svar, så spørgsmålet rejses derfor endnu engang. Et af svarene er forsikringsordningen, men det kræver jo at der er en ny mand/kvinde/bil der skal forsikres, så vores umiddelbare vurdering er at klubben rent økonomisk nyder godt af Freelander. Da andre ikke har rejst spørgsmålet kan jeg jo gøre det: Hvad gør man rundt omkring for at tage godt imod disse nye medlemmer så de føler sig velkomne, (har hørt at det modsatte desværre lidt for mange gange har været tilfældet - specielt hvis man møder op i en Freelander) og hvad gør man for at få dem til at møde op til arrangementer?

Min officielle stilling er produktchef, hvilket omfatter salg, markedsføring, Experience, sponsering - ja stort set alt andet end service og reservedele, så du må for den sags skyld gerne kalde mig altmuligmand. Jeg har været med på importørsiden, siden 1986, og har haft Land Rover siden midten af 70'erne. Medlemsnummer 219 - meldt ind i 1979, og jeg har taget min andel i klubarbejdet i region Nordsjælland.

med venlig hilsen
Ib

16125: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (06-07-2004 13:21:32) (svar på 16122)
Niels K. Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.113.2)
Jeg er nyt medlem (har netop betalt girokortet, men mangler endnu mit medlemsnummer - derfor "medlemsstatus ukendt"), og uden iøvrigt at kende nærmere til Ib Hammer eller Land Rover Danmark, så vil jeg gerne tage manden lidt i forsvar. For mig at se har klubben et fint samarbejde med Land Rover Danmark, og de følger endda med her på forum og udtrykker sig positivt over dén viden, der her formidles, på trods af at den jo - ret beset - "snyder" dem for en del reperationer, som folk så foretager selv med hjælp fra andre klubmedlemmer. Jeg mener personligt bestemt ikke at der er noget galt i hverken at have dette forum eller selv at lave sin bil - tværtimod - jeg er selv ved at renovere en (pragtfuld!) gammel 88´er, og jeg nyder at bilen er skruet så begavet sammen, at den uden videre lader sig skille ad ved brug af en værkstedsmanual og almindeligt håndværktøj. Men hvis jeg var importør og værkstedsdrivende kunne jeg da godt få den tanke, at alle de reperationer, som man her igennem forum kan få kvalificerede råd om, berøvede mit værksted timer og dermed penge. Men på trods af dette er Land Rover Danmark positiv over for klubben og dens forum - dét er da positivt!

Hvad Freelanderen angår, så kender jeg den ikke og ved således intet om dens stand. Men jeg kan konstatere at man ser den meget ofte i gadebilledet, så helt skæv kan den vel ikke være. Så vidt jeg véd er den lavet for direkte at konkurrere med andre "livsstilsbiler" som eksempelvis Toyota Rav4, og i terræn kan den da næppe udrette det samme som en defender med en kompetent mand/kvinde bag rattet, men de to biler henvender sig jo også til forskellige målgrupper. Og iøvrigt kan Freelanderen da vist iøvrigt godt møve sig igennem værre terræn end man umiddelbart skulle tro, hvis ejeren ikke er bleg for lidt ridser og mudder.

Så næste gang en Freelander vil ind i klubben, så lad os da byde den velkommen - jo flere Freelandere, der også kører rundt med vores "palme" desto bedre - ikke?

vh Niels
16132: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (06-07-2004 16:30:32) (svar på 16125)
Kim Rünitz #6378, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.125.74)
Hej Igen

For at der ikke skal herske nogen tvivl, vær velkommen alle Freelander ejere.

Ikke noget bedre end "nye" biler i terrænet, drømmer tit om en spritny RR Vogue i mudderet.

Vi ses derude

KIM
16176: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (08-07-2004 11:16:57) (svar på 16122)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Ib

Ikke for at kaste grus i maskineriet. Men nu kommer du selv med enten gamle eller udokumenteret påstande. nemlig at klubben ikke tager godt i mod nye medlemmer der kommer i Freelander.

Diskussionen var heftig omkring årsskiftet 2002/2003 om dette emne. Jeg ved også at vi havde det oppe at vende på vores egen regionalforsamling i februar 2003 og jeg mener også at det blev berørt på landsrådet i 2003. Det var vist et medlem der hedder Pernille/PDK der havde været ude for en/flere oplevelse/r.

Jeg er helt sikker på at regionsledelserne rundt i landet gerne vil høre, hvis et medlem er blevet dårligt taget i mod på grund af bilvalg - det vil vi i hvertfald gerne i Region Østsjælland. Vi syntes selv, at vi gør et stort arbejde for at tage godt mod medlemmer - der møder op - også nye.

Jeg ved fra tidligere, at vi i "min" region - pr. brev - har inviteret nye medlemmer der var indmeldt indenfor en given periode til en klubaften specielt for dem - men hvor mange dukkede op??? Selvom man havde været ansat på et savværk kunne det stadigvæk tælles på en hånd.

Så hvis du har nye eksempler og ikke noget der er flere år gammelt - så fortæl om det. Du kan på vores hjemmeside finde en mailadresse til mig - hvis det er vores region, der ikke gør det godt nok.

Mvh
Eddie

ps: det var ikke for at skifte spor i denne tråd.


16179: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (08-07-2004 13:41:50) (svar på 16176)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
vedr. nye medlemmer

Ingen tvivl om at der i flere regioner gøres et godt og stort arbejde med at tage imod nye medlemmer.

Desværre er der ikke tale om et enkelt tilfælde, det er noget jeg hører når vi afholder vores kurser, sidste gang i dette forår, og det er ikke min opgave at oplyse navn på dem der har udtalt sig.

Glædeligt at der er opmærksomhed omkring det og at man ser positivt på at få det løst, så alle føler sig velkomne når de møder op til et arrangement, uanset hviken model Land Rover man så møder op i.

Så bare fortsæt den positive tilgang, og lav noget der også tiltrækekr nye medlemmer, så skal de nok dukke op på et eller andet tidspunkt.

God sommer
Ib
16207: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (10-07-2004 08:12:25) (svar på 16176)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.169)
Om vi kan lide det eller ej, så har Ib Hammer en pointe med hensyn til Freelander i klubsammenhæng.
I de seneste to år har jeg overværet en masse LR-arrangementer, og har med nogen undren bemærket, at disse fortrinsvis samler Serie-biler, Defender og Range Rover. Nu og da har der været en Discovery, men yderst sjældent en Freelander.
Faktisk kan jeg kun komme i tanke om et par tilfælde, og begge gange var det i øvrigt ved arrangementer i Land Rover Danmarks regi.
Dermed vil jeg ikke postulere, at Freelander-ejere aldrig sætter deres hjul ved klubbens arrrangementer, men de er i et sådant mindretal, at det giver grund til eftertanke.
Forøvrigt har jeg bemærket, at Freelander-kørere - for den sags skyld også mange brugere af Discovery og Range Rover - sjældent efterlever hilsepligten på vejene. Det er næppe tilfældigt.
Set fra en Freelander, er der måske heller ikke så meget at komme efter ud over forsikringsordningen. Selvom nye medlemmer bliver pænt modtaget er det jo ikke sikkert, at det er tilstrækkeligt til at få dem til at føle sig hjemme i kredsen.
Det kan næppe skade at kikke indad for at se, om der er noget, vi kan gøre bedre.

Med rover-hilsen
Morten
16095: sv: Freelander??? (05-07-2004 21:25:54) (svar på 16058)
Jens Ottosen #5799 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.175.37.38)
Respekt for freelanderen.
Jeg kører selv en one-ten, men har opelevet Freelanderen i terræn nogle gange. Når man ser bort fra de største mudderpøle, skal den nok komme igennem. Er man ikke ked af lidt buler i den pæne bil har man et fint terrænkøretøj - størrelsen taget i betragtning.
16169: sv: sv: Freelander??? (07-07-2004 23:27:54) (svar på 16095)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.35.179)
Se, nu har det altid været sådan at en svag sag kræver et stærkt forsvar og når man læser Ib Hammers indlæg i megabitklassen så ved man besked. Når man i gennem de år som Freelanderen har været på markedet læser prøvekørsler, lytter til ejere osv. og de samstemmende beretter om et og andet, så er der jo nok noget om snakken. Før i tiden var det jo god latin at hvis man kørte englænderbil skulle man selv være mekaniker, selv om det er blevet bedre; og så lige den med kun autoriserede værkstedsregninger, der er dom for at en reparation foretaget på et uautoriseret værksted med garanti er ligeså god. Ib Hammer har ikke konstateret unormalt mange skift af koblinger, måske er kikkerten sat for det blinde øje? og at man retter børnesygdomme hen ad vejen, det ville bare være dejligt, det er aldrig gjort før, jo, ved modelskift.
16177: sv: sv: sv: Freelander??? (08-07-2004 13:19:47) (svar på 16169)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
hej Verner

Når jeg/vi - Land Rover Danmark - deltager i debatten er det for at give information, og beklageligvis kan dette ikke altid gøres med to sætninger. Vi har forsøgt at give et indblik i hvordan tingene hænger sammen og at det ikke altid er så simpelt som det kan se ud udefra, hvilket ikke er ensbetydende med en svag sag. Vi gik ud fra at man gerne vil have information, beklager hvis vi har taget fejl.

Det vi har sagt og står ved, er at Freelander og de øvrige produkter fra Land Rover ikke har flere fejl end andre kvalitetsmærker, men nu er det jo nok sådan at du og andre ejere nok er mere opmærksom på netop Land Rovers produkter end andre bilmærker, og en uheldig ejer kan fortælle ti personer at han har haft et problem, og lige pludselig kommer det til at lyde som om der har været 10 problemer - du ved fjeren der blev til fem høns. Og nej - vi ser glimrende med begge øjne. Vi har da heller ikke sagt andet end at der selvfølgelig kan ske fejl når der er tale om masseproduktion. Kan du nævne et eneste bilmærke der ikke har haft serviceindkaldelser. Det kan man så beklage, men som sagt der kan ske fejl og de sker - også for Land Rover - men igen - vi har ikke flere end de andre. En serviceindkaldelse er heller ikke ensbetydende med en generel fejl, men iværksættes hvis der er mistanke om at der kan opstå fejl.

Nu erindrer jeg ikke at jeg har talt om reparationer overhovedet, det jeg har skrevet er at den garanti vi yder på reservedele stiller køber bedre end det købeloven foreskriver.


Generelle fejl - et noget udefinerbart begreb - hvornår er der tale om generelle fejl - når to har oplevet det samme eller 1%, 5%, 10% eller 50% af de solgte biler har samme fejl?

Og så ville vi da hilse det velkomment hvis det der fremføres også dokumenteres, for som sagt er det ikke vores erfaring ud fra antallet af solgte koblingsdele.

bedste hilsner
Ib


16180: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (08-07-2004 18:35:58) (svar på 16177)
Lars Blumensaadt #6555, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.112.114)
Hej Ib

Jeg har med stor glæde læst div. indlæg om Freelander, jeg ved ikke om du har set mit fra i går, men iflg. Bilinspektionen er Freelander en af de biler med færrest fejl på, dog fremhæves styrekugler som et problem, men det er også den fejl jeg har på min Mercedes.Jeg tillader og håber der ikke er nogen der slår mig i hoved, min Frelander er lige så billig på værkstedet som min Mercedes.
Jeg vil give dig ret, man føler sig ikke som en rigtig Landrover kører når man har en Freelander, det er nok fordi man ikke har så mange bugler - ridser som ses hos vores andre venner.

16196: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (09-07-2004 08:56:57) (svar på 16180)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Hej Lars

Glæder mig at du er tilfreds med din Freelander, hvilket også er det jeg oftest hører når jeg taler med ejere.
At dine erfaringer siger at den koster det samme i reparationer som en Mercedes glæder mig ligeledes, da netop Mercedes har ry for at være rimelige at holde i drift.
Glæder mig til at se dig på Experience-kurset

bedste hilsner
Ib
16210: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander??? (10-07-2004 11:53:40) (svar på 16180)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Lars!
Det bette problem klares alt andet lige nemt med en forhammer og rive (og så slipper du for at spule kareten for mudderkager);-)
men: Vær velkommen og hilset uanset bilens ydre fremtoning.
SIIIermedrigtigmangebulerogridserhilsen Stefan - Skanderborg