19027:
sv: sv: sv: sv: sv: Arbejdslygter (30-10-2004 15:24:19) (svar på
19023)
Jørgen Lund #4515, reg. øjy (medlem) (
ip-adr: 80.62.60.83)
Hej David
Hvis man læser, hvad Færdselsstyrelsen skriver om emnet, så er kravene til arbejdslygter eller søgelygter (man skelner ikke mellem disse typer), at lygten skal kunne drejes i forhold til bilen, og at lygten skal kunne tændes og slukkes uafhængigt af bilens kørelys. Da jeg var i tvivl om, hvorvidt det sidstnævnte betyder, at lygten må monteres direkte på batteriet, ringede jeg til Bilinspektionens hotline, som fortalte, at "uafhængigt af kørelygter" betyder at styrestrømmen skal tages fra positionslyset. Man ser det som en sikkerhedsfaktor, at der mindst er positionslys på bilen når arbejdslyset benyttes.
Jeg har monteret lygterne med 4 popnitter hver - og så bruger jeg bolthullet i monteringsbeslaget til at føre ledninger igennem. På den måde får jeg lygterne meget tæt på bilen. Mine lygter kan altså kun vippes op og ned - på spørgsmålet om dette svarede bilinspektionens hotline, at "det bliver en strid om kejserens skæg", hvilket jeg har tolket som et ja til at mine lygtern faktisk kan "drejes i forhold til bilen".
Og så er jeg iøvrigt meget enig i din vurdering af Hella lygter. Jeg valgte Ultra Beam FF fordi det var den mindste jeg kunne finde, men også fordi FF-reflektoren givet et fint lys, og så er den desuden vandtæt og kan tåle højtryksrensning.
Nu mangler jeg så bare at finde ud af, hvordan jeg bedst får trukket et kraftigt kabet ud i motorrummet, hvor jeg gerne vil have en sikringsboks til 5-6 sikringer, så det går lidt lettere med de næste lygter.
Mvh. JL