Hej Morten
Hvis din bil har "EGR-ventil", som nogle 300Tdi-Defendere har, så kan
www.lpas.dk optimere din bil med et såkaldt HOPA-Modul. Men det er kun hvis den har den ventil.
Nu ryger jeg væk fra optimering af motoren, som dit oprindelige indlæg gik på, men jeg har talt med Ashcroft Transmission i UK om samme problemstilling. Til min D-90 300Tdi, har jeg et sæt 255/85R 16 BFG MT til terrænkørsel og den bliver også rigelig højt gearet, både i høj og lav. For at ændre det forhold, så man stadig opretholder en fornuftig udveksling i det høje område, til landevejskørsel, forslog Ashcroft at man bytter reduktionsgearkassen ud med en fra en Disco/RR og sætter 4.11 udveksling i differne. De leverer et sæt til hver aksel for ca 220 GBP og så kommer en L230 oveni, men de kan jo findes herhjemme, brugte. I flg. opskriften fra Ashcroft, bibeholder man næsten den samme udveksling i det høje område (lidt lavere) og man opnår hvad der svarer til en standardgearing for en 90'er med 205x16 dæk.
Omkostningsmæssigt et det selvfølgelig lidt tungt, men det kan også hurtigt blive en fin udskrivning med ny intercooler, HOPA-muduler og hvad der ellers skal til for at hæve effekten og stadig kører bilen ikke langsomt nok i lav gear.
Håber du kan bruge det til noget.
Mikkel