39043:
sv: sv: Den kolde tid nærmer sig.... (28-10-2006 17:09:58) (svar på
39032)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 85.165.179.44)
Ole er inde på det rigtige, men kig under køle/varme, under emner. Basically, uanset hvad bilen er, hvis den kan holde sig kold i ørkenen, så er den overkølet ved minus 10 og nedefter! Forskellen er at det er mere mærkbar i vor biler, og de af konkurrenterne som færdes i varmen sælges i specielle versioner der nede. (eller herop i Norge for den sags skyld!) Hurtig svaret er at afdække køleren. dette kan gøres mere eller mindre sindrigt, hvoraf den fornemste er et rullegardin. Ole's løsning er yderste gangbar, men pappet, (eller plast eller andet velegnet) skal stå mod fronten, og ikke i kontakt med køleren. En lille "post kasse spræk" så køleren får lidt luft er nødvendigt. At fjerne køle propellen er også brugt, med stor success, i Danmark, men lang hård fjell etaper kræver en propell, (og variabelt dækning også for den sags skyld!) Du kan rolige regne med, at hvis du synes det er for kold i bilen, at det synes din motor også!
Uanset opfindsomheds graden, så er det nødvendigt at holde lidt øje med kølevands thermometer. Det skal dog forstås begge veje, da en motor som ikke kan blive varm, som skal gå full-power, lever ikke længe heller!