Rotorpumperne som feks. bosch VE (opel, vw og lign) lider i denne sammenhæng af at de er smurt af brændstoffet, hvor enrækkepumpe (mercedes, dodge) har sit eget smøresystem samt en stempelhastighed på rotorpumpen divideret med antallet at cylindre. dette bevirker at kører du på koldt og dermed tyktflydende brændstof i en rotorpumpe vil der med de høje stempelhastigheder kunne opstå caviteter i pumpens højtryksdel hvor smøre kanalerne kun er ca 0.3mm store. sker dette med høje omdrejninger vil steplet sætte sig fast og pumpeakslen knækker.
det er derfor man forvarmer brændstoffet med enten el. eller vandvarmevekslere fær det kommer ind i pumpen.
dog har jeg i sommer halvåret med succes kørt på 50/50 blanding på min vw transporter og caddy, uden forvarmning.
skal man køre 100% eller køre når det er koldt SKAL!! der forvarmning af brændstoffet til.
BEMÆRK!! pumpedyse motorer kan ikke tåle at starte op på ren raps men behøver et 2.tanks system.
tilbage til land rover:
de gamle diesleer ihvertfald kører med en lucas/cav rotorpumpe denner er generelt meget kleint konstrueret i forhold til en bosch pumpe alt i den er generelt bare tyndere og svagere og derfor er den også mere sårbar, så med de nuværende temperaturer skal man ikke køre uden forvarmer,
derudover skal dysetrykket som oftest stilles til op for at kompensere for rapsens dårligere tændvillighed og forstøvning, længere glødetid er også at foretrække.
er i stadig intresserede så kig på:
www.monopoel.dewww.rapsbil.dkwww.t3nettet.dk (søg på raps)
www.folkecenter.dkosv. der er mange sider især i tyskland