55421:
sv: sv: 6 cyl. benzin (10-12-2007 06:24:55) (svar på
55419)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg har tidligere haft en 109" bus med 6-cyl.
Det er en helt igennem dejlig motor at køre med, MEN den er ikke let at omgås, hvis man bruger den meget hårdt som jeg gjorde. Den lyder i særklasse godt, især når den lægger alle sine heste i selen. Den er bestemt ikke tyst, når den pukler, men det lyder godt, fuldt ud på højde med nogen V8, og den er helt på højde med enhver V8ers forbrug.
Den trækker helt utroligt, sin relativt beherskede ydelse til trods.
Med 2500 kg på krogen, kunne jeg altid holde 70 km/t på de bakker der forekommer på danske motorveje i 4. gear, hvis udgangshastigheden bare var 80-90 km/t. Den er utrolig sej.
Desværre kvitterer den med flækkede stempler og brændte ventiler, revnet udst.manifold, knækket hovedaksel i gearkassen, og det er noget rigtig gylle at rode med, især udstødningsventilerne, og stumperne, som jeg var nødt til at købe dengang, var meget dyre. Jeg ved ikke hvordan det er i dag.
Hvis bare tændingsanlægget var i rimelig stand, var den fin at starte med håndsvinget, idet jeg havde stadige og tilbagevendende kvaler med strøm på dette pragtkøretøj.
Jeg kunne stadig godt tænke mig sådan en forbandet indretning igen!! .-)
Bruger man den mere fredeligt end jeg gjorde, tror jeg det er en udmærket motor. Salig Rover 90 og 100, der brugte samme maskine, var ikke kendt for motorproblemer. Den kom senere som 3.0 i rover 3 litre der afløstes af Rover 3½ litre i 60erne, med den V8 som senere kom i RRC i 1971?
mvh
Knud