58134:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (29-01-2008 09:14:06) (svar på
58126)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 80.165.171.120)
Det forunderlige er, at den ryger ikke i udstødningen, kun hvis den fejler i starten og kun tænder på 3 cyl. 2 gange fortænding og straks løber den rent, uden nogen særlig røgudvikling.
Der er heller ikke vand i olien, undtagen da det gik helt galt som beskrevet. Den har mistet vand i flere år, uden tegn på noget i olien eller bare slam på indersiden af påfyldningsdækslet.
Jeg og andre har tilbragt timer under motoren med at glo efter vandspild.
En teori kunne være, at den ganske langsomt har presset vand over i olien under drift, men ikke hurtigere end at det er fordampet i samme tempo???? Men er den ikke lidt søgt, og skulle man så alligevel ikke kunne se rester efter i det mindste glycolen??
Ved nærmere studium af pakfladerne på blok og toppe, kan man måske, med lidt god vilje, se nogle skygger, der kan minde om røgfaner. Der er meget snask, brunt, i visse områder inde i de lukkede huller i toppakningen, der burde
være tørre, hvilket kunne tyde på at vandet har bevæget sig lidt uautoriseret rundt.
Motoren har været skildt af og "overhalet" for 5-6 år siden og toppene ligner ikke noget 22 år gammelt værk. Cylindre og stempler ser aldeles fine ud, helt tørre uden våde arealer efter olie, så det tyder på at denne overhaling, som jeg ikke kender det præcise omfang af, har omfattet mere end en motorvask.
Jeg satser på, at det er toppakningerne, der har været svage. Den får nu en stålpakning.
mvh
Knud