59340:
sv: Tilspænding / efterspænding af VM 2.4 (23-02-2008 17:54:19) (svar på
59314)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 80.165.171.120)
Vedr. tilspænding.
Iflg. Den Store Bibel om RRC 1986 to 1989, Pub,no. SRR660ENWM under VM Diesel Engine, afsnit 12, side 9 står der at læse:
Først spændes hovedboltene med 30 Nm i rette rækkefølge
Der efter spændes 70 grader!!! i rette rækkefølge og
igen spænde yderligere 70 grader i rette rækkefølge
Sidst spændes alle sideboltene, i rette rækkefølge, med 80 Nm
Derefter køres motoren varm, med vand på forstås, i 20 minutter.
motoren køles helt af og vandet tappes af, så du kan få vandmanifolden af.
I rette rækkefølge:
løsnes hovedboltene, en for en,
spændes 30 Mm
spændes 2 gange 60 grader, før man går videre til næste bolt.
Sideboltene spændes i rigtig rækkefølge, uden først at løsne, 90 Nm.
Vippetøjerne spændes med 108 Nm og der stilles igen ventiler.
Så står det lidt hen i det uvisse om der igen skal ske en efterspænding ved 1500 km. I al fald skal der specifikt ikke efterspændes ved 1500 km med ny type toppakning, og det er formodentlig den hele stålpakning, der menes med dette.
Efter 40.000 km skal der igen ske efterspænding, hvor hovedboltene blot skal have 10-15 grader oven i hatten uden forudgående løsning.
Sideboltene skal blot checkes om de holder 85-90 Nm.
(Gad vide, hvor mange, der huskede at efterspænde ved 40.000 km??? )
Håber det giver mening!
mvh
Knud