tilbage

Land Rover Forum  

Index
6840: Brugt disco (29-12-2002 12:05:41)
Morten Raarup #5541, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.113.174)
Min 90" er ved at blive for lille til vores familie. Så jeg over at købe en brugt disco på hvide plader. Men der er nogle ting jeg er i tvivl om. Jeg havde regnet med at bruge ca. 200.000 kr. Vores kørsels behov er ca. 10.000 km om året.

Benzin eller diesel? Jeg har prøvekørt en 200 tdi, og den virkede meget sløv sammenlignet med min 90" TD5.

Hvor store vedligeholdelse udgifter skal man regne med?

Hvilke problemer skal man se efter når man køber en brugt disco?


Håber at høre lidt om jeres egne erfaringer.

Godt nytår

Morten, 5541
Index
6860: sv: Brugt disco (02-01-2003 12:49:31) (svar på 6840)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.120)
Hej Morten

Med et så lavt kørselsbehov som 10.000 km. om året, skal du utvivlsomt vælge en benzin. For det første er en TDI både sløv og lidt støjende i forhold til en V8, og giver slet ikke den samme køreglæde, og dernæst koster en TDI alene i vægtafgift næsten 12.000 kr. om året hvorimod en V8'er "kun" koster ca 7.000. Dernæst er de få TDI'ere man kan finde herhjemme uforholdmæssigt dyre, så der skal køres rigtig mange kilometer før regnestykket falder ud til fordel for diesel. En V8'er giver i modsætning til en TDI en klar fornemmelse af at køre i en "luksusbil", men pas på, det er vanedannende, med risiko for at kørsels"behovet" stiger.

Jeg har haft flere hvidplade Disco'er, og kører pt. i en 2,0 MPi (4 cyl. benzin), og ud over hvad du skal lytte efter på en Defender, skal du specielt være opmærksom på "klonk" fra gearkassen og på tæring i dørbunde og på galvanisk tæring i døre, specielt i bagdøren. Det ses ofte i de indvendige ombukninger, hvor sealingen kan være væk og hele kanten kan være forsvundet. Ligeledes skal du se efter tæring i samlingen i bagskærmen, som ses når de bageste sidedøre åbnes. Ellers vil jeg bare ønske dig held og lykke med projektet, jeg tror ikke du bliver skuffet.

En sidste bemærkning: prøv evt. at se den blå 94'er V8 med kun 95.000 km., der til salg i Hvidovre (tror jeg det er), den har været til salg MEGET længe.

Lars Ellegaard
Index
6861: sv: sv: Brugt disco (02-01-2003 12:57:30) (svar på 6860)
Morten Raarup #5541, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.20.129)
Tak for svaret. Den blå V8'er du skriver om, hvor finder jeg den.?

Morten
Index
6863: sv: sv: sv: Brugt disco (02-01-2003 14:06:58) (svar på 6861)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.120)
Hej igen Morten

Den står hos Autocenter Hvidovre, og kan ses på www.mgbiler.dk. Jeg skal pointere, at jeg intet kender til forhandleren eller til bilen ud over at jeg har set den til salg hos en anden forhandler i området for lang tid siden og da var den pæn. Det er en 3,5i og den sidste af den gamle model, hvor den faceliftede med 3,9'er, var begyndt at komme frem i '94. Du må gerne ringe til mig, hvis du vil vide mere om at køre Disco. direkte nr. 45270723.

Lars Ellegaard
Index
6873: sv: sv: Brugt disco (03-01-2003 12:45:36) (svar på 6860)
Johs skovbo (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.1.213)
Hej Lars E

Vedr. motor i Disco, Hvordan er økonomien i din MPI 2,0.?
Hvor mange HK ?
Hilsen Johs
Index
6874: sv: sv: sv: Brugt disco (03-01-2003 14:03:15) (svar på 6873)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.120)
Hej Johs.

Min bil er som sagt en 2,0 MPI (formentlig den eneste i DK), og den har 136 HK fra en lidt "sporty" DOHC motor, som har behov for nogle omdrejninger. På papiret ikke just noget der er velegnet til en terrænbil, men nu køres de 99% af mine kilometer også på landevej, selvom jeg har en meget lang privat indkørsel. Ved min daglige, blandede og ofte lidt for hurtige kørsel ligger jeg på 8-9 km/l., og det er jo ikke noget at råbe højt hurra for. Når det er sagt, skal det dog også nævnes, at jeg aldrig har været den, der har været expert i økonomikørsel, så det kan ikke udelukkes, at andre ville kunne gøre det bedre. Jeg har endnu heller ikke forsøgt at få den justeret eller optimeret på nogen måde. Den har nu kørt ca. 137.000 km.

Præstationerne ligger imellem TDI'ens og V8'erens. I acceleration er den klart hurtigere end en TDI, og på toppen - hvis det har nogen interesse - ved jeg ikke hvor den stopper, men jeg har da uden problemer kørt ca. 160 (på speedometeret), da jeg kørte den hjem fra Tyskland. Den mangler 2 ting, moment til mellemaccelerationerne og - ikke mindst - lyden af en V8'er. Den lyder mildt sagt lidt kedelig, når man har været vant til en V8'er, men den er ganske behagelig og støjsvag, når den er oppe i 5. gear. Jeg har endnu ikke prøvet den i terræn, og den smule sne vi har fået herovre har der ikke været nogen udfordring i. Derimod har jeg haft en autotrailer med en 88" på (ca. 2 tons) spændt efter den, og det krævede tålmodighed, medmindre det gik nogenlunde ligeud (den kunne dog sagtens følge med inden de 70 eller 80 km/t man må køre). Jeg synes den er et interessant, men underkendt alternativ.

Hilsen
Lars
Index
6875: sv: sv: sv: sv: Brugt disco (03-01-2003 14:37:54) (svar på 6874)
Johs Skovbo (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.1.213)
tak for et flot svar
Johs
Index
6862: Brugt disco ( dette er ikke en salgsannonce) (02-01-2003 13:42:41) (svar på 6840)
Morten Raarup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.20.129)
Jeg fik nok lavet en lidt misvisende overskrift, beklager. Jeg ville bare høre et par erfaringer fra medlemer der selv kører disco.

Godt Nytår

Morten, 5541
Index
6864: sv: Brugt disco (02-01-2003 16:57:02) (svar på 6840)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.88.66.151)
Hej Morten.
Prøv at kigge på bilbasen på nettet.
der er vist nogen stykker til salg.
Bilcenteret Peer Glad i Kalundborg har vist også en eller to stykker til salg i
øjeblikket. Men hold dig til benzin modelerne, du vil ikke fortryde.
Anders 5891
Index
6872: sv: Brugt disco (03-01-2003 12:27:21) (svar på 6840)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Morten

Det kan være at den 200 TDi du har prøvet har været lidt træt. Men du skal også huske på at en TD5 har højere moment og flere HK, samtidig med at en 90" vejer ca. 300 kg. mindre end en Disco. Så Disco'en skal slæbe flere kg. Men når det så er sagt så kan jeg tilslutte mig Lars's argument med en benzin model når dit kørselsbehov ikke er større. En benzin motor kan bedre tåle flere små ture. Besparelsen i vægtafgiften bliver istedet brugt til brændstof, så her er der ikke nogen besparelse. Jeg har selv en Disco med en 300 TDi, jeg har ikke nogle problemer med at få den til at flytte sig. Det er marginalt hvormeget dieselen støjer mere, i forhold til en V8. V8 lyden kan man dog ikke komme udenom.

Ellers tror jeg ikke at Disco'en er værre end andre af LR's produkter med hensyn til vedligholdelse. Det er ikke noget jeg har haft de store problemer med. Min Disco er fra '95 og har kørt 143.000 km.

Det var bare det jeg ville sige - hej
Eddie