tilbage

Land Rover Forum  

73365: Fælge Skivebemser Slll (13-12-2008 17:21:20)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hej derude.

Jeg har fået et mindre problem efter at have monteret det nyindkøbte skivebremsesæt. Da jeg skulle have hjulene på så jeg kunne prøvekøre min kære 88", måtte jeg konstatere at kaliberen ikke kan ikke være i fælgen.
En løsning kunne selvfølgelig være at pille kaliberen af igen, men det vil nok reducere bremseeffekten vel meget.
Jeg kunne selvfølgelig også sætte tromlebremserne på igen, men det er jo dem jeg vil af med.
Jeg hælder mere til en løsning med andre fælge. Er der en venlig sjæl der kan oplyse mig hvilke fælge der kan bruges.
Det haster lidt, mit humør lider under at min bil ikke er driftklar.

Med 88" 200tdi hilsen
Peter








73370: sv: Fælge Skivebemser Slll (13-12-2008 17:40:30) (svar på 73365)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Hvilke fælge er der tale om, er det de originale seriefælge og er det så tale om serie II/IIA eller serie III fælge??
Mvh
Kenneth Poulsen
73371: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (13-12-2008 17:43:31) (svar på 73370)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Det er originale Slll fælge.
Mvh
Peter
73373: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (13-12-2008 18:42:21) (svar på 73371)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Det kunne være du skulle løbe monteringen over igen.
Hvilket sæt har du moneret og hvordan var vejledningen?
Mvh
Kenneth Poulsen
73374: sv: Fælge Skivebemser Slll (13-12-2008 18:50:33) (svar på 73365)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Hvad siger synsmyndigheden til den optimering? Mig bekendt er de ikke alle eninge om, hvorvidt de vil godkende en sådan forbedring uden at kny? Men - det vil jo være rart om de (synsmyndigeden) efterhånden har set lyset allesammen.
73375: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (13-12-2008 19:01:16) (svar på 73374)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Kenneeth - Det er ZEUS, leveret af LR-parts.

Stefan - Det må komme an på en prøve, om den aktuelle synsmyndighed her set lyset.

Bilen er indreg. 1. gang jan. -77, jævnfør tidl. debat her i forum gælder der så andre regler. Men ellers må jeg tage det med godt humør. jeg bliver ikke uvenner med myndighedernes repræsentant - men satser på at det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse.

Med Slll 200tdi hilsen
Peter
73379: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (13-12-2008 20:05:47) (svar på 73375)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Der er ikke andet for at du må kontakte LrParts og høre om de har set det før, det kunne være der var et guldkorn.

Jeg glæder mig da også til at høre om synet også set i lyset af at det er en 88" med 200tdi - spændedende, jeg håber du giver en situationsrapport.
mvh
Kenneth Poulsen
73380: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (13-12-2008 20:43:28) (svar på 73379)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
jeg ville jo gerne have haft klaret det her i week-end'en.

Jeg har googlet lidt, 16" 6J rims, Discovery steel rims eller Wholfe rims skulle kunne gøre det, jeg må se om der er nogle til salg.
Jeg giver Jer en opdatering når jeg har været til syn.

88" 200tdi hilsen
Peter
73382: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (13-12-2008 21:38:18) (svar på 73380)
Hans Peter Kajs Ferneke #4696, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.222.231)
Hej Peter

På denne site anbefaler de "spacers" eller Wolf fælge.
http://www.heystee-automotive.com/
Mvh
73385: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (13-12-2008 22:37:32) (svar på 73379)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 78.156.208.94)
Skal din indlæg forstås sådan at formanden for klubben ligefrem støtter og vejleder medlemmer i at foretage ulovlige konstruktive ændringer af deres køretøjer ??

med venlig hilsen
claus
73387: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (13-12-2008 22:54:26) (svar på 73385)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 78.156.208.94)
Beklager det halve indlæg...er ikke helt gode venner med min mousepad.

Start:
Kære Kenneth

Slutning:
Meget ulovlig smiley ;-D


mlrh
claus
73392: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 00:10:42) (svar på 73387)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Hej Claus, beklager at mit indlæg ikke fik den klare betydning som jeg mente.
Det var underforstået at jeg gerne ville høre om synet, da jeg syntes det ville interessant at høre om bilen kunne synes med de ændringer der foretaget (motor,skivebremser), som ikke er i helt overensstemmelse med typegodkendelsen, for at sige det mildt.
Det kunne jo være der var en der havde fundet de vise sten eller en eller anden TÜV godkendelse der kunne bruges eller...

Det viser sig så samtidigt desværre at kunden formentligt ikke er vejledt godt nok af leverandøren, jeg ville da være rimeligt pi... off hvis jeg, efter at have købt dele i dyre domme, bagefter selv skulle finde ud af, at jeg da også lige skulle have 4 nye fælge med i købet, for at delene passer på bilen.

Jeg må gøre mig mere klar i mælet, ironi, sarkasme og underforstået skrift, er en svær ting.
Mvh
Kenneth Poulsen

73393: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 07:54:32) (svar på 73392)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.3.158)
Ikke fordi jeg vil smide med malurt, jetg havde samme drøm skivebremser YES


jeg tog kontakt med Land Rover Danmark,

her er deres svar

Hej Steen,

Du har helt ret i at det er en konstruktiv ændring af bilen, Land Rover har aldrig leveret et ombytnings kit til bremser uanset model, det vil være hent umuligt at få fabrikken til at udstede en godkendelse der kan bruges ved fremtidige syn af den bil.

Wiberg & Wiberg skal naturligvis kunne levere den nødvendige dokumentation, da der ikke er tale om et Land Rover godkendt bremse kit. Indtil Wiberg & Wiberg kan levere en godkendelse, må det desværre vedblive med at være en drøm.

Med venlig hilsen
Land Rover Danmark A/S

Steen Houborg
Servicechef
(Tlf: 76 34 20 63
2Fax: 76 34 20 84
Mob: 21 68 40 77
-E-mail: shh@landrover.dk

nu er min forespørgelse jo ikke om det sæt som lrparts sælger, det kan jo være at der er tuv godkendelse på det
grunden til at jeg ville have skivebremser var at min sIIa bremset meget dårligt

det er historie, nu bremser den rigtig godt, jeg skiftet snegle, tromler og bakker sammen , det bliver fgodt nok en udskrivning på ca 1000,00 kr. pr aksel
men hvis det er det der skal til for at køre og stanse sikkert må man jo til lommen en gang i mellem, jeg håber da at det kun er hver anden gang ca. at man må sætte nye tromler og snegle på



Steen sIIa 1962 109"
73395: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 08:45:22) (svar på 73393)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Steen

Altså som Hartley har anført andetsteds, og som jeg har viderebragt før, så skulle biler der er indregistret før 1976 være omfattet af en "Detajlforeskrift for køretøjer" fra sidst i halvtredserne. Her står der intet om at bremserne skal være typegodkendt, men at de skal kunne bremse bilen sikkert og forsvarligt. Måske er det ikke Land Rover man skal snakke med, men færdselsstyrelsen, eller hvem det nu er der har ansvaret for syn.

Og til Hr Kjøller: så vidt jeg forstår Peter Hansen, så ønsker han jo at syne sit køretøj i henhold til ovenstående regel, og så er det vel ikke ulovligt?

Hilsen Niels.
73396: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 09:21:55) (svar på 73395)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Det er muligt der muligheder i de gamle detajlforskrifter, men ligger der en specifik typegodkendelse så skal køretøjet være i overensstemmelse med den.
Det er færdselsstyrelsen der har det sidste ord.
Mvh
Kenneth Poulsen
73399: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 11:08:49) (svar på 73396)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Det er netop også sådan jeg har forstået det.
Da jeg en gang for længe siden gik med ønsket om at montere skivebremser på slæden (SIII) fik jeg netop at vide at det måtte man ikke - fy skamme! (selv om den ville komme til at bremse formidabelt godt i forhold til tromlesystemet). Nogle gange må man tage sig til hovedet og undres over myndighedernes måde at forholde sig til realiteter på (det bliver sjovt at se når de forlanger satelitsytemer installeret i de gamle slæder - (roadpricing) -- og hvad er det nu for noget med at man fremover ikke må købe AT eller MT dæk fordi det LARMER !!! - der var jo også noget engang med et forslag om seriøst at forbyde køerne at lukke luft ud - i miljøets navn) -ak ja.

I øvrigt er jeg blevet informeret at en 2.5td er max tilladte motorstørrelse til en SIII, hvis den ikke skulle komme over de tilladte 20% - den holder sig lige under dette tal et sted. Så en 200tdi frygter jeg ikke vil blive godkendt uden at der skal til at punges gevaldigt ud tillige for at bruge den løsning.
Men - det er jo bare noget jeg har hørt og fået fortalt.
73398: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 10:02:34) (svar på 73395)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.3.158)
Hey Niels

Jeg har også prøvet at være forbi syns hallen (2 forskellige) de syndes ikke om iden, hvis der ingen godkendelse er på systemet ville de ikke lege med


jeg forstår det heller ikke, jeg havdet kammarater der i sin tid fik en ford fra 1934 synet og godkendt med en V8 og skivebremser på alle hjul (hotrod) desværre kommer jeg ikke i de kredse mere så jeg kan ikke få hjlp(ider) fra den side

på den anden side er jeg tilfreds med de bremser jeg har fået nu.

de trækker dog lidt skævt, så en lille finjustering skal der nok til, , men jeg er jo nok nød til at køre det lidt til


Steen sIIa 1962 109"
73404: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 12:54:02) (svar på 73398)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.118.70)
HVis man nu tog skivebremserne fra en defender, eksvis hele svirgelkugle og alt og skruede over på serieakslen, så burde det jo kunne holde til en seriebils voldsomme motorkraft! mon så ik at det kunne gå igennem synhallen?

Det er ik længe siden der har været en tråd om skivesættet sidst, og jeg ved godt at en seriebil er noget gammelt skrammel, men nogen af os mener jo stadig at det er det eneste der dur, så ville det jo være fint vis bremserne også kunne blive noget der dur.

Det er ligesom om at det er fy fy at skrive om fks synfolkene her på forum, og modifikationer på seriebiler!, som mange betragter som forældede osende veteraner!

Men er det en defender, kan man bare gøre som man vil, her kan man købe alt muligt lige fra andre bøjede radiusarme, ovale bøsninger, div og minsandten også meget bedre bremser! men er det godkendt?

Lad os dog støtte hinanden i sagen, og finde de ting/dokumenter frem som måske kunne gøre det lettere for os stakler som stadig kører i de gamle osende veteraner.

Med venlig julehilsen seriebilstossen

73405: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 13:00:57) (svar på 73398)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.235.177)
Med nogen undren følger jeg denne tråd, og ikke mindst den meget heftige kritik af tromlebremserne på bladfjederraketterne.

Hvis man tager sig sammen og laver sine tromlebremser korrekt, er jeg af den opfattelse at man kan opnå en endog særdeles god bremseevne.
Det er ikke en korrekt bremsereparation blot at købe nye tromler og belægning + div. små sager og montere dette kritiktløst.

Belægningerne passer slet ikke til tromlerne, det kommer jo fra UK!! :-) Det kan man se efter nogle få hundrede kilometers kørsel. Ser man på belægningerne, vil man se, at de kun tager på udvalgte områder og måske forårsager blå striber indvendigt i tromlerne.
Sidst jeg lavede bremser på min SIII bus, sprang jeg over og gjorde som ovenfor beskrevet og først nu her et års tid efter og nogle 1000 km er bremserne ved så småt at være slidt nogenlunde til og begynder at virke rimeligt.

På en tidligere bus fik jeg derimod vores lokale bremseservice til at lægge nye belægninger på de gamle bakker og tilpasse disse til de uddrejede tromler, så de passede 112toyota%. Det er også yderst vigtigt, at man sætter sig ind i fidusen i at få bremserne justeret og udluftet optimalt, og så virker det perfekt, endda rigtig perfekt fra dag 1 !, men nu gider jeg ikke pille det hele af igen, men næste gang laver jeg det rigtigt! :-)

Jeg vil medgive at hvis man kører seriøst pludderkørsel, kræver det grundig afvaskning inde i tromler og bakker efter hver gang, eller dur det ikke med tromler.

mvh
Knud, med gode tromlebremser på SIII bussen.
73408: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 14:37:29) (svar på 73405)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Joe, man kan sikkert godt få en seriebil til at bremse ordenligt. I et stykke tid i hvert fald. Men alligevel vil jeg mene at skivebremser altså er meget bedre, og mere sikkert. Selvfølgelig kan man sætte hastigheden efter sine bremser, men opstår der en pludselig situation hvor en anden trafikant, måske et barn, overser bilen og kommer i vejen, da er det rart at kunne bremse optimalt, og lige. Hvergang!

Til Sten og andre IIa ejere: Måske fremgangsmåden er at sende en forespørgsel til færdselstyrelsen hvor man spørger til om ens veteranbil skal synes efter "bekendtgørelse nr.198 af 24/6-1955" som var datidens detailforeskrifter for køretøjer, eller om den falder ind under "Udstyrsbekendtafgørelse nr.154 af 20 April 1977" Svarer færselstyrelsen at bilne skal synes efter "bekendtgørelse nr.198 af 24/6-1955" må man jo kunne tage svaret med i synshallen, og så burde der ikke være noget problem, eller hav'?

Se for øvrigt Hartleys svar på samme spørgsmål:
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=72117#72117

Hilsen Niels
73410: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 16:57:15) (svar på 73408)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.3.56)
Hej Niels

jeg kunne ikke være mere enig, mit indspark til Peter og andre var også ment som en mit svar fra LR Danmark, da jeg syndes at det er lidt surt at smide små 10000 Kr efter en Puscher der siger det ikke er noget problem at få synet bilen, det er det måske heller ikke, men hvis dagen kommer hvor man er indblandet i et større trafik uheld, dækker forsikringen måske ikke hvis de finder ud af at du har lavet en konstruktiv ændring på bilen, så er det nok bedre at du "bare" køre rundt med de "dårlige" bremser somkonstruktøren har designet


Steen sIIa 1962 190"
73419: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 19:25:15) (svar på 73410)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hej Steen.

For en ordens skyd vil jeg lige gøre opmærksom på at ingen reservedelspusher har sagt at bilen kunne synes med skivebremser uden problemer. Det er en ændring jeg er gået ind i med åbne øjne. Efter nærlæsning af Zeus hjemmeside må jeg også konstatere at det er nævnt at ombygningen kræver andre fælge. Jeg vil tro Peter fra LR-parts oplevede mig som så velorienteret at jeg vidste der skulle andre fælge på.

Med venlig hilsen
Peter
73420: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (14-12-2008 19:34:32) (svar på 73419)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.3.56)
Hey Peter

Jeg syndes bare at hvis andre skulle få den gode ider som jeg også syndes at skivebremser er skulle have alle fordele og ulember på bordet

jeg har forhørt mig både hos lrparts og wiberg, og jeg var et stort spørgsmål, der var ingen af dem der nævnte nye hjul
så vi snakker jo ikke mere om små 10000 den øvelse vil koste.
Bemsesæt, nye fælge og dæk det bliver nok omkring 15000-18000 hvis vi er heldige, hvis så bilen ikke kan synes så er det mere end sur røv

jeg beholde nok mine tromler


steen sIIa 1962 109"
73503: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fælge Skivebemser Slll (16-12-2008 12:41:22) (svar på 73420)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.134.138)
Nu skal man ikke bare sådan lade sig "tromle" ned,
hvad med at prøve RRCfælge??
75980: sv: Fælge Skivebemser Slll (28-01-2009 02:32:40) (svar på 73365)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Jeg har skive sæt fra Rocky Mountain, det er bolt on. Hestee skal bruge spacer eller wolf rim for at virke.
Hilsen Kenn