tilbage

Land Rover Forum  

Index
75263: Oplæg?? (17-01-2009 09:53:35)
Torben Jakobsen #7941, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.128.148)
Den 14. jan står et indlæg vedrørende max. dækstørrelse.
Snakken drejer på et tidspunkt over i dæktryk i forhold til belastning på transmission, krone spidshjul og problematikken i at stikakslerne knækker og meget mere interessant....
En temaaften eller lign. angående teorien i nævnte spørgsmål og meget mere kunne være rigtigt spændende. Ved godt at praksis gør mester, men mange fejl, ofte dyre fejl, kunne måske have været undgået med lidt mere solid faglig viden på området.

Var det mon noget??

Hilsen Henriette
Index
75280: sv: Oplæg?? (17-01-2009 13:17:46) (svar på 75263)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.240.162)
Hej!

Læs om forstærkning af aksler, cv og lignende hos Ashcroft Transmissions. http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/

Deres viden på området er formentlig den mest autoritative der findes i forhold til terrængående landrovere.

Dertil skal siges at kører du i en nyere LR, dvs 24 splines aksler (efter ca 1993) er de fabriksmonterede aksler væsentlig stærkere end de tidligere. Der skal en hel del mere end almindelig terrænkørsel til før disse knækker.

Generelt: Op til 33" hjul og kørsel baseret på en vis mekanisk sympati vil det være uhyre sjældet at du knækker de nyere aksler.

Hård konkurrencebrug er en helt anden sag. Her misbruges alle komponenenter til deres yderste. Ashcroft sælger transmissionsdele (ofte med livsvarig garanti) til sådanne anvendelser.




Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
75439: sv: sv: Oplæg?? (20-01-2009 12:48:00) (svar på 75280)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.134.138)
Der er lige det at, iflg. lov og bogstav, man må højst øge
ell. sænke dækstørrelsen m. 5%, dog tillades hhv. øge ell. sænke m. 1 dimension, på den baggrund er det svært at
lave tema over sligt, i altfald i klubregi.
Mvh. 2749 Verner Andersen med kløe på ryggen; englevingerne er nok ved at vokse frem!
Index
75447: sv: sv: sv: Oplæg?? (20-01-2009 13:53:39) (svar på 75439)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Verner

Faktisk er lovkravet max. 3% hvis bilen har ABS bremser.

Jeg forstår godt hvad du skriver (hvorfor vi ikke kan lave et sådan teme i klubregi) men terræn- og andre arrangementer bliver jo vældig triste, for det er ikke mange biler der efterhånde må kører i klubregi.

mvh
Eddie - uden englevinger
Index
75452: sv: sv: sv: Oplæg?? (20-01-2009 15:38:44) (svar på 75439)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Øh ... kan man ikke lave en tema-aften om teknikske løsninger til terrænkørsel, fordi nogle medlemmer kører med "ulovlige" komponenter - herunder hjul?

Det lyder mærkeligt i mine ører, at en klub skulle være (moralsk/juridisk) forhindret i at informere medlemmerne om fordele/ulemper/lovlighed/ulovlighed mv. ved forskellige tekniske løsninger ....? Jeg har ikke selv teknisk indsigt og erfaring til at tegne og fortælle om differentialespærrer, stikaksler, splines, dækstørrelser o.lign., men det er der sikkert andre, der har. Det lyder som et godt emne til en tema-aften i regions-regi.

Mvh
Mikael - som gerne ville lære mere om teknik/terrænkørsel end pensum til Grønt bevis.
Index
75457: sv: sv: sv: Oplæg?? (20-01-2009 16:03:25) (svar på 75439)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Jeg kan nu heller ikke se det ulovlige i at afholde en temaaften omhandlende dæktryk, krone-spidshjul, aksel typer og spær.
Måske jeg er uvidende, men alt dette er vel fuld lovligt?
Men bør man ikke blot deltage i grønt bevis? Så får man da svar på de fleste af disse spørgsmål.

Jimmi
Index
75462: sv: sv: sv: Oplæg?? (20-01-2009 17:01:38) (svar på 75439)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Jeg tror det bliver nogle kedelige klub-arrangementer, vi skal afholde, hvis vi ikke engang må snakke om noget der er på kant med loven:-)
Desuden tror jeg det bliver endnu sværere, at rekruttere folk til tillidsposterne i klubben, hvis de også skal til at sørge for at medlemmerne ikke taler om, eller tænker på noget der er ulovligt.

Det er da mig bekendt ikke nordkorea vi bor i.

Lad os nu bare, holde en klubaften med noget intro til at give den gas i terrænet. Det kunne også være en workshop på en terrændag.

Jeg ville også gerne deltage.

MVH Jakob E S
Index
75464: sv: sv: sv: sv: Oplæg?? (20-01-2009 17:47:40) (svar på 75462)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.25)
Det er klart ulovligt, at gennemføre et klubarrangement/temaaften etc. med henblik på, at ulovliggøre en bil!

MEN, det er ikke ulovligt, at gennemføre oplysning om, hvad der ikke er tilladt og vise det ved konkrete anskuelsesmodeller...

Det er blot et spørgsmål, hvordan det formuleres...
Index
75466: sv: sv: sv: sv: sv: Oplæg?? (20-01-2009 17:53:04) (svar på 75464)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Kik på mit indlæg....
Paul, hvilke af disse emner er ulovlige?
Dækstørrelse ja, men det foreslår jeg heller ikke. Og det gør første foreslagsstiller heller ikke.
Så kik nu lige på foreslagene igen.

Jimmi
Index
75476: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oplæg?? (20-01-2009 20:43:29) (svar på 75466)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.25)
Jeg forholder mig kun ganske generelt og ikke til dit indlæg specielt.
Index
75518: sv: sv: sv: sv: sv: Oplæg?? (21-01-2009 21:32:58) (svar på 75464)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.56.24.5)
hmm, du må vel montere lige så mange hæve kits, dæk og andet godt som du vil, men i samme omgang skal du så pille pladerne af og aflevere dem på motorkontoret da den så ikke længere umiddelbart kan godkendes til at køre på offentlig vej. Men det betyder jo ikke at du ikke må køre med den hjemme på din egen matrikel (hvor postbuddet ikke har adgang) eller en dertil indrettet bane. Bilen kan så heller ikke bruges i klubregi da vi svjh. har en regel om at kun indregistrerede biler må bruges i klubregi.
Jeg tror endda du nok også kan, uden at have dårlig samvittighed, instruerer folk i hvad der skal til og hvordan de får godkendt deres karet med de udførte konstruktive ændringer på rette vis.

Hvilken paragraf i vores lands alt for omfattende lovsamling skulle forhindre dig i at afholde kursus i aksler, hjul mv.?

Det er muligt jeg blot er en naiv ignorent...

- Lars