tilbage

Land Rover Forum  

Index
7854: Motoroptimering (20-02-2003 11:45:52)
Henrik Walsøe Bruun (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.41.133)
Kære LR venner
Jeg har på hjemmesiden www.lpas.dk fundet tillokkende og lødig information om en såkaldt HOPA installation, der eksempelvis på en Defender 300 TDI kan øge effekten fra 113 til 135 HK hhv fra 265 til 315 NM.
Der er tale om en form for chiptuning, altså en elektronisk manipulation af motorens fabriksindstilling på brændstofsiden.
Effektstigningen holder sig lige inden for de lovlige 20% og det nævnes, at brændstofforbruget falder (!) samt at kørslen bliver markant bedre....
På hjemmesiden kan næsten samtlige biler indsættes for at se forandringen, ligesom prisen øjeblikkeligt vises individuelt - for 300 TDI´s vedkommende er der tale om kr. ca 5500,- , hvilket antages at være ex. montering.
Er der nogen af jer, der har en mening om en sådan installation - eller måske lige frem positiv/negativ erfaring.
Hvor skal man passe på her?
Jeg vil med stor interesse afvente svar.
Med venlig LR hilsen
2944, Nordsjælland.
Index
7855: sv: Motoroptimering (20-02-2003 14:06:16) (svar på 7854)
karsten Bøgvad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.99.189)
Hej Henrik.
Jeg vil ikke sige jeg har forstand på emnet, men hvis det er så godt at optimere sin motor så den yder mere med mindre brændstof forbrug, så forstår jeg ikke hvorfor at fabrikken ikke har lavet det som standart.(?)
Min logik siger : lad os tune skidtet og se om der ikke bliver trukket 25000 km fra dens levetid.
Bevares så er det jo sjovt så længe...
Jeg mener intet ondt ord om emnet.
Jeg sidder vel bare her og luner mig over de 62 heste jeg har under kølerhjelmen, HVOR af de 40 er pony´er
Og resten STÅR på græs.... :-)
Held og lykke med det.

Serie III 88" hilsner
Karsten 5867
Index
7856: sv: Motoroptimering (20-02-2003 14:25:47) (svar på 7854)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Jeg har talt med en mekaniker - ikke specifikt om en 300 Tdi - som fortalte mig at en chiptuning i bund og grund var en optimal justering af en motor TIL EN BESTEMT KVALITET BRÆNDSTOF.
Grunden til at man ikke gør det fra fabrikken skulle være, at man har den overbevisning at en given motor skal kunne køre lige godt ethvert sted i hele verden. Jeg understreger at jeg IKKE ved hvad jeg taler om - jeg gengiver blot hvad mekanikeren fortalte mig.
Hvis der er nogen her i forummet der kender noget til chiptuning, er vi nogle der meget gernr vil høre det.
Mvh. Michael
Index
7858: sv: Motoroptimering (20-02-2003 14:53:43) (svar på 7854)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Henrik

Jeg talte på et tidspunkt med firmaet og de bekræftede også det jeg har fået at vide andre steder. Man skulle ikke kunne tune en 300 TDi med mindre den eks. sidder i en Disco der er født med automatgear. Det har noget at gøre med at der er et andet indsprøjtningssystem på disse modeller. Den almindelige 300 TDi - til manuelt gear - har alm. diesel pumpe der ikke er computer/chip styret. Men det kan være at de har ændret mening!

Mvh
Eddie
Index
7860: sv: Motoroptimering (20-02-2003 16:37:26) (svar på 7854)
Mikkel Warming #5104, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 131.164.124.79)
Hej Alle
På region sydsjællands hjemmeside ligger der en artikel, "Det brede smil", den omhandler isætning af et Hopa modul på min td5.
Hvis der er spørgsmål er man velkommen til at kontakte mig på tlf 55456862 eller mail.
Med optimeret hilsen
Mikkel Warming Reg.Ssj.
Index
7863: sv: Motoroptimering (20-02-2003 17:28:45) (svar på 7854)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.196)
To tune or not to tune... ja, kære venner: chiptuning invaliderer bilens fabriksgaranti. Så dem, der fortsat har en garanti, bør holde deres fingre fra en chiptuning. Hvis der alsolut skal chiptunes fra 113 bhp til 135 bhp og medfølgende stigning i drejningsmomentet, kan det meget vel lade sig gøre uden at skade gearkassen, SÅFREMT MAN IKKE ÆNDRER KØRESTIL !!! Vil man bruge de flere kræfter til en mere sportsbetonet kørsel, bør 3. , 4. og 5.gear udskiftes med tilsvarende gearhjul fra en Disco-gearkasse. Disse er konstrueret til den højere belastning. Det giver samtidig en højere gearing, men flere gearskift ift. Defender-standard. En forbedret brændstoføkonomi på ca 7 - 9 % skulle det også gerne blive til. Cruising bliver mere behageligt og set i sammenligning med et GKN-overgear til ca. 10.000 DKK er en kombineret motoroptimering og gearkassemodificering langt at foretrække. Desuden vil gearkassen have udelukkende LR-dele fremfor et fremmedlegeme i form af GKN-implantatet.
Og er man i pengesprædningshumøret, vil jeg desuden anbefale, at tandremmen bliver erstattet med et gearhjulssæt fra Zeuss, som bidrager til det optimale tændningstidspunkt og desuden er vedligeholdelsesfrit.
Jeg futter bare videre med min 109 STW med HELE 62 bhp under hjelmen - helt vildt, ikk' ?
Index
7866: sv: Motoroptimering (20-02-2003 19:32:06) (svar på 7854)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
Før remmen udskiftes med Zeus-gears, vil jeg anbefale interesserede modifikatører, at søge diverse sites på nettet hvor produktet omtales med mindre hengivenhed end her.
Mange har oplevet at tandhjul er desintegreret under kørsel, med samme resultat i motor/topstykke som hvis tandremmen knækker.
Fejlen skulle angiveligt være manglende/ringe indsatshærdning for at holde prisen nede.

Med lidt forstand, men evnen til at læse indenad.
S. Vels
Index
7872: sv: sv: Motoroptimering (20-02-2003 23:00:55) (svar på 7866)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.196)
Jeg har prøvet at finde nogle sider omkring negativ omtale af zeus-gear. Det kunne jeg ikke. Har Du nogle adresser ??? Jeg har nemlig kun hørt og læst positivt om produktet og rent teknisk set, skulle det være mere driftsikkert end et gummibånd (tandrem). Kvaliteten skal selvfølgelig være i orden.
Index
7879: sv: sv: sv: Motoroptimering (21-02-2003 10:28:02) (svar på 7872)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
Paul o.a.

Man kan opnå en mere præcis timing med Zeus-gears, men forskellen til en veljusteret motor er minimal. Dertil kommer det øgede støjniveau.

Nedenstående links er en del af det kompleks som beskriver den mørke side af produktet, - den side man ikke ser i markedsføringen.

Konklusionen må være, at man får en anelse bedre styring af pumpe og ventiler, men man må samtidig være forberedt på at skulle skifte tandhjul ved den normale serviceintervaller for at være på den sikre side. En dyr fornøjelse.

Turner Engineering er iøvrigt heller ikke imponeret længere.

Nogle få links. Søg evt. selv flere via det sidste link til Google:
(Lange links kan ombrydes på siden. Husk at få det hele med)

http://www.land-rover.team.net/pipermail/au-lro/2002-May/000851.html

http://www.rovingtheglobe.com/default.asp?sec=jal&url=Sections/Equipment/Vehicles/Technical/Obsolete/ZeusTimingGears/FeaturedArticle_ZeusGearFailure.asp

http://www.offroader.34sp.com/technical/zeus.zip (unzip htm)

http://www.google.com/search?hl=da&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=zeus+gears+failure&lr=

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
7887: sv: Motoroptimering (21-02-2003 20:10:22) (svar på 7854)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.255.161.209)
Hejsa
Kan man lave tricket på en Defender 200 TDI?
Hilsen Jakob
Index
7893: sv: sv: Motoroptimering (22-02-2003 00:39:24) (svar på 7887)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.173)
Nej, Jakob, det kan Du ikke.Men Du kan få Dit dieseludstyr efterset og finttrimmet af en dygtig dieselmekaniker.
Index
7894: sv: sv: sv: Motoroptimering (22-02-2003 08:51:06) (svar på 7893)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.255.161.209)
Øv, men hvor finder man en god dieselmekaniker, hvis det ikke er f.eks Box eller Sjelle?
mvh Jakob
Index
7895: sv: sv: sv: sv: Motoroptimering (22-02-2003 09:07:24) (svar på 7894)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.124.224)
Hej Jacob.
I holstebro findes der så vidt jeg ved en af landets dygtigste dieselmekanikere, han hedder Henrik Sidelman og arbejder hos Ketner Holstebro, han er meget dygtig, jeg vil mene at han kan lave noget der virker.
Speedy Hilsen
Ole Pedersen #493.
Ps. Husk lige at du kan hente en del effekt og livstidsforlængelse på din motor ved at få en større intercooler.
Index
7896: sv: sv: sv: sv: Motoroptimering (22-02-2003 12:11:54) (svar på 7894)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.49)
Der findes flere gode adresser,. Hvor bor Du ?
Index
7918: sv: sv: sv: sv: sv: Motoroptimering (23-02-2003 21:09:52) (svar på 7896)
jakob carlsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.161.209)
Tak for rådene. Jeg bor i København. Hvor får man fat i en større intercooler der passer til 200 TDI motoren og hvor meget giver den i effekt? Og hvad gør en dieselekspert ved motoren. Giver det både større effekt og bedre brændstoføkonomi?
mvh Jakob
Index
7919: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motoroptimering (23-02-2003 21:38:25) (svar på 7918)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.124.91)
Hej Jakob.

Jeg ved at Per Bertelsen (Sjelle)har gang i noget med størrer intercooler ellers søg på nettet.Der er flere i GB der tilbyder det.
Hvis den dieselman du opsøger er en rigtig ekspert, så laver han visse ting om inden i din dieselpumpe, så du når du vil bruge det får mere effekt og hvis du ellers kører som normalt (altså ikke bruger den ekstra effekt) så får du lidt bedre økonomi.
Er han derimod ikke så meget ekspert så skruer han blot lidt på din pumpe uden på, og det er ikke så god en løsning som det første, lige hvad eksperten helt præcist laver, vil det vil det fører for vidt at komme ind på her i dette forum.

Speedy hilsen
Ole Pedersen #493.
Index
7920: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motoroptimering (23-02-2003 21:43:41) (svar på 7918)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.184)
Desværre har Du ikke oplyst motorens alder/km-ydelse, derfor er mine svar lidt svævende... Dyserne bliver renset, testet og om fornødent udskiftet. Pumpen bliver demonteret og testet mht ydelse. Kan justeres til en højere ydelse med henblik på en forbedret økonomi.
Du kan selv checke alle forbindelser til og fra intercooleren. Kig efter, om intercooleren trænger til rensning. Ser den træt ud, tag den ud og få den trykprøvet hos et autokølerfirma. Her forhandles også intercoolers og hvis de ikke kan give Dig et fornuftigt svar, så spørg enten Tohuse 86 66 80 87 eller Williams. Går det helt galt, så kan jeg finde Dig en adresse i GB.
Index
7921: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motoroptimering (23-02-2003 23:33:57) (svar på 7920)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.255.161.209)
Hej Paul
Den er fra ´92 og har kørt 340000. Ydelsen ved jeg ikke noget om.
mvh jakob
Index
7936: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motoroptimering (24-02-2003 18:14:38) (svar på 7921)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.97)
Hej Jakob,

Jeg går ud fra, at Du intet kender til motorens vedligeholdelseshistorie og siden den har haft en km-ydelse på 340.000 km, vil det nok være på sin plads, at få hele motoren checket med hensyn til brændstofsystemet, tandrem, dyser, pumpe etc. En motor med så mange km på bagen er selvfølgelig ikke lige så kvik som en nyere. Med tiden bliver den sløv. Hvor megen motorolie bruger den pr. 10.000 km. Starter den fint og uden brug af tilsatsvarmere ? Hvis olieforbruget ikke er foruroligende og Du har ingen startbesvær, så skulle motoren fortsat være i fin form. Da ville jeg udelukkende få de føromtalte ting efterset og justeret.