tilbage

Land Rover Forum  

81529: Defender dør! (06-05-2009 12:41:03)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.107.165)
Det er sagt mange gange før. så vi prøver igen:

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article704538.ece

Hilsen Jens - der har sikret sig et eksmplar ;-)
81530: sv: Defender dør! (06-05-2009 13:00:31) (svar på 81529)
Patrik Priess #8290, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.24.6.179)
Den dør aldrig! Det tror jeg ikke på, den er simpelt hen for elsket.
81534: sv: Defender dør! (06-05-2009 13:15:45) (svar på 81529)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ja den dør; men mon ikke den genopstår i en eller anden skikkelse inden da?

Det kan jo diskuteres om ikke den er død mange gange før. Defenderen er jo kun knapt 20 år gammel, så den "rigtige" Land Rover er jo blevet genopfundet flere gange siden 1948. Da 60 års jubilæumsmodellen kom blev det meldt ud, at den eneste stump der stadig var identisk med en stump fra 1948, var den kroge der holder snoren til Soft toppen. det blev dog hurtigt skudt ned, da det viste sig at ikke engang disse stadig havde noget til fælles med modellen fra 1948.

MVH Jakob E S - Der mener at den rigtige Land Rover døde, da den blev afhængig af ECUer med indførelsen af TD5 motoren:-)
81549: sv: sv: Defender dør! (06-05-2009 19:17:03) (svar på 81534)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Det minder mig om dengang Warn ville stoppe med at producere 8274.. Det blev hurtig skudt ned af kunder/fans. Tror det vil være det samme med Defenderen, man kan jo på mange måder sige at 8274 er samme ikon inden for 4x4 verdenen som Defenderen
81554: sv: sv: sv: Defender dør! (06-05-2009 20:08:48) (svar på 81549)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.4)
Jo men forskellen på Warn og Defenderen er vel, at defenderen bliver mødt med et lovkrav omkring bla. fodgænger sikkerhed. Og det kan den ikke opfylde i sin nuværende form.

Så det er jo ikke et spørgsmål om at fabrikken har valgt at tage den af programmet, det valg er der jo tilsyneladende andre med flere stjerne på skulderen der har taget.

mvh
Eddie
81566: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (06-05-2009 21:59:50) (svar på 81554)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Selvfølgelig Eddie. Men jeg mener bare at hvis de virkelig ønsker det i Solihull (Og det tror jeg de gør) så kan de sagtens få Defenderen til at overleve. Der er altid måder at gå udenom regler på. Fx kan de ikke bilde mig ind at en lastvogn ikke længere må have sin firkantede former, og så registrere vi dem da bare som det, hvor der er vilje er der vej.
81567: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (06-05-2009 22:12:08) (svar på 81554)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Tjae, det må vel ske før eller siden. Den er jo trods alt ved at være en anakronisme. Andre biler som Ford T og Morris 1000 og selv folkevognen har for længst fået ende.

Jeg vil stadig vove den påstand, at den eneste grund til at Defenderen stadig produceres er at den underbygger den myte at en Land Rover er en Land Rover. Og kunderne er stort set enten entusiaster eller britiske værn, der ikke kan være andet bekendt end at købe lokalt. På et eller andet tidspunkt vil skrappe miljøregler eller manglende interesse tage livet af "the best 4x4 by far"

Der kommer også en dag hvor Rolling Stones ikke længere tager på turné. Beklager men sådan er det

Hilsen Niels
81575: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 05:59:07) (svar på 81567)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Niels,

Rolling Stones burde været stoppet for længst! det er ikke længere kvalitetsoptræden - det er en farce i forhold til tidligere tiders kvalitet - de er sgu blevet FOR gamle
81576: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 07:12:04) (svar på 81575)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
My point exactly!

:-)

Hilsen Niels
81578: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 08:29:24) (svar på 81567)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg tror der vil komme til at ske det samme med Defenderen, som der skete med Folkevognen og Fiat 500. Vi får sikkert en Disco 4 med Defender look eller lignende.

Det håber jeg i hvert fald.

MVH Jakob E S
81581: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 08:41:19) (svar på 81554)
Patrik Priess #8290, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.24.6.179)
Fodgænger skvat bliver asfalt-splat :)
81583: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 08:47:40) (svar på 81554)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
-Og ellers kan man jo altid sætte et spil foran på bilen hvis Defenderen skulle gå hen og blive for fodgængervenlig....

Jakob E S :-) Der desværre lige har pillet mit warn og ARB kofanger af, da spillet er fyldt med mudder.
81584: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 09:36:35) (svar på 81583)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hvad med den gamle Mercedes-Benz Geländewagen - den lever jo stadig ikke? den må da også have nogle problemer - eller er det fordi den netop er registreret som noget andet end en almindelig bil, at de kan "køre videre" - nuvel det er kun Bundeswehr etc. der får dem, og såldes behøver de heller ikke overholde miljøkrav etc....

ja bare en tanke
81585: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 10:21:05) (svar på 81584)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Tjoe, men nu bliver Defenderen jo også stadig produceret. Man taler om at den måske bliver udfaset om fire år pga dens manglende trafiksikkerhed. Jeg mener at have hørt at Land Rover selv ikke garanterer at Defenderen bliver lavet efter 2011.

Men der kan jo nå at ske meget på den tid. Inderne kan måske få især afrikanerne til at genopdage den unikke firehjulstrækker med sin simple og overkommelige teknik, og skifte deres tvivlsomme køretøjer fra solens rige ud med en rigtig 4x4. Så måske videreføres Defender en tid på andre markeder, lidt ligesom folkevognen, der blev bygget i årevis i Mexico eller Austin Ambassador der stadig bygges i Indien.

Ellers tror jeg at Jakob har ret. Der kommer sikkert en "retro-Defender" der minder lidt om ikonet, præcis som boblen, og Fiat 500 og Mustang og Mascotten og ...og så videre. Biler der minder lidt om fortidens stolthed, men alligevel er lidt plastic-agtige.

Sådan er livet. Rolling Stones vil engang gå på pension og kritikerne vil påpege at det var på høje tid, men de vil stadig være "The Greatest Rock'n'Roll Band on Earth" Der vil komme andre bands, de vil blot aldrig overgå the Stones, kun leve videre på deres arv, ligesom Defenderen vil blive afløst nyere firehjulstrække, men de vil dog aldrig overgå "The best 4x4 by far!" kun leve videre på en arv fra et forbillede de aldrig kan overgå.

"Hic Transit Gloria Mundi!" (således forgår verdens herlighed)
81587: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 12:03:18) (svar på 81585)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Visse serie II kørere vil muligvis allerede hævde at den rigtige Land Rover er blevet afløst af nogle biler der "er lidt plastic-agtige".

MVH Jakob E S - der allerede mener de rigtige Defendere kun bliver solgt på visse fjerne markeder. Det er 300tdi'erne der ikke er afhængig af elektronik.

81588: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 12:08:58) (svar på 81587)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hørt, hørt Jacob ;)

Søren med en kampklar vægt på kun 1380kg på en SII 88" med 33x12,5 og 2,5TD. ingen dikkedarer ren sjæl.
81589: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 13:01:30) (svar på 81588)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
sjæl og diesel hører ikke sammen hihi - den første LR kørste på benzin!
81590: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 13:03:44) (svar på 81589)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hørt, Thorstein :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
81591: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 13:21:14) (svar på 81590)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.63.99.158)
Hvordan er det lige med elektronikken og afhængighed af ECU i en 4,0 V8? :)

Men jeg er enig i diesel spørgsmålet.

Med 90" 3,5L karburator V8 hilsen
Asger
81593: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 13:39:04) (svar på 81591)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Nu synes jeg at argumentationen bevæger sig ud af en divergerende men dog velkendt tangent. (smile)

Som Jakob så ganske rigtigt amtyder så er der en del serie II ejere, der mener at udviklingen standsede et sted mellem 1968 og 1971. Men nu må vi ikke glemme at IIa strengt taget kom i 1961 med en 2.25 Diesel. At den så var, og er, underdimensioneret er en anden ting, men Diesel er trods alt en del af "The Land Rover Legacy" hvad man så kan bruge det til? (Stort smil)

Hilsen Niels i en IIA, Pre-Leyland!
81600: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 14:24:03) (svar på 81593)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej

Da man flyttede urene ud til siden holdt man op med at lave Land Rovere!!!!!

Sådan er det bare, uanset driv middel, alt efter da, er noget u-praktisk plastik bras, der ikke kan laves med gaffa og hegnstråd ude i bushen.

Med stor grinende varme bededags hilsner

Fra en sur gammel gråskægget neanderthaler

Ole.

#493.
81594: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 13:41:13) (svar på 81591)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg giver jer også ret, men det er bare så svært at montere sit tændingsanlæg oppe i toppen af snorklen:-)

MVH Jakob E S
81596: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 14:03:14) (svar på 81594)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Arh Jacob, kan man ikke bare bruge et speedometerkabel til at drive rotoren i strømfordeleren? Så kan den da godt sidde på snorklen (griner)

Godt nok er min bil også Pre-Leyland. Men visse ting fra defenderne kan altså godt bruges med fordel, heriblandt deres Diesel motore. Ville også hellere end gerne køre benziner, men det er bare meget nemmere at have med en diesel at gøre. Men har faktisk overvejet at flytte turbo og manifjols fra TD'eren over på en benziner, Brum brum pssst!
81601: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 14:24:31) (svar på 81591)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Puha ja, Asger - den kører nok ikke langt uden godt med strøm rundt i systemet til das ganze molevitten ;-)

Min kommentar var nu også kun ment som en godmodig støtte til Thorsteins drillende kommentar om at sjæl og diesel ikke hører sammen.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

- som undskylder et øjebliks useriøsitet :-)
81610: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 16:03:42) (svar på 81589)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Forvrøvlet religionsteori! ;-) - diesel rules!!
81614: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 18:04:45) (svar på 81610)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.237)
Hvor er i træls, Men i en mangelsituation er 2,3 turbo BENZIN 200 hk 330 Nm en god substitut.
81616: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 18:28:18) (svar på 81614)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.98)
Uoriginal SAAB!! :-)
mvh
Knud
81625: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (07-05-2009 20:37:10) (svar på 81616)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
SAAB - øhhhhh - nå jo.. Det er jo dem der er ved at gå på ræven ikke?! hihi. ligesom Volvo, Opel, GM og en masse andre...

Hvorfor gå på ræven - det er da mere behageligt at sidde på den?

81707: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (11-05-2009 09:11:47) (svar på 81584)
Peter Christensen #7817, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.225.87.73)
Merc. G-wagen, (firkantet model) bliv taget af programmet for nogle år siden. Den nuværende model ligner en M-klasse.
81708: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (11-05-2009 09:18:05) (svar på 81707)
Peter Christensen #7817, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.225.87.73)
Defender kommer til at ligne en LR3. Da jeg var i UK sidste år besøgt vi Solihull snakket vi om det og rygterne var at de ville bruge disco'ens platform til en ny Defender.
81712: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (11-05-2009 10:06:29) (svar på 81707)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Den nye hedder GL. Men også her findes den originale stadig. Forsvarer får i hvert fald stadig nye.

MVH Jakob E S
81727: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (11-05-2009 20:36:55) (svar på 81712)
Peter Christensen #7817, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.211.142.45)
Bare fordi forsvaret får dem, betyder ikke at de er i produktion. Du og jeg kan ikke köbe en ny G-wagon, selvom jeg personligt aldrig kunne finde på det. Land Rover for ever. ;-)
81735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (11-05-2009 22:18:30) (svar på 81727)
Stig Damgaard Hansen #7689, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.117.157)
Mercedes G-klasse er stadig i produktion, og ifølge prislisten fra den danske importør koster den billigste knap 1,4 mill. på hvide plader.


Mvh
Stig
7689
81745: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender dør! (12-05-2009 08:11:50) (svar på 81727)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Peter.

Jeg vil give Stig ret.
Desuden er G-klassen en fed og yderst kompetent terrænbil. Men meget dyr!

MVH Jakob E S