tilbage

Land Rover Forum  

92367: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 15:52:16)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Hej
Jeg overvejer at ECU tune min Defeder Td5 for at få lidt mere ydelse og hvad de ellers siger det giver. Det er til en 110 Defender Td5 årgang 2001, der har kørt 160.000 km. MEN hvad er der af erfaringer? Holder det i længden eller belaster det motoren uforholdsmæssigt meget? Jeg ved godt at økonomien hænger meget sammen med højrefoden osv. men skal jeg eller skal jeg ikke chiptune min originale Defender?
Jeg har iøvrigt læst at ECU´en skal skiftes, da man ikke kan omprogrammere ECU´en på en årgang 2001 - det kan man med dem der kom i løbet af 2002.

Tak
92371: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 17:22:06) (svar på 92367)
rasmus hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.75.86)
Hej Søren,

Jeg har hørt en fugl synge om at Peter fra LRparts.dk har en 90" TD5 med 250 hk, den skulle efter sigende være synet uden problemer, og at bilen ikke tager skade af det. Han har nu kørt med det i 5 år, uden så meget som en knækket stikaksel eller kværnet kobling.
Du kan evt. se mere på hans hjemmeside - lrparts.dk under tuning - der skulle være lidt for enhver smag.

LR hilsen
Rasmus - 110" & 88"
UDEN aktier i LR parts.
92372: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 18:02:32) (svar på 92367)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Det virker som om at de svagheder TD5'eren har kommer uanset om den er chippet eller ej. Så umiddelbart vil jeg sige at den egner sig vældig godt til lidt chiptuning og det giver motoren helt nyt liv, akkurat som enhver anden skruet diesel motor.
Jeg har set hvor meget der skal til for at hive 220hk ud af en TD5. så tro ikke på LRparts teori om det kan gøres med en chip, intercooler og udstødning. Den holder ikke. Men 170hk er realistisk med disse ting. Held og lykke med det!
92374: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 18:20:23) (svar på 92372)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.189.21.120)
Hmm, Søren... Har du været med ude og køre en tur i Peter LR med 250 Hypper.... Tro mig, den har de heste ... Den har så osse en turbo, men det er der heller ikke nogen som har benægtet..
92376: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 18:34:22) (svar på 92367)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.90.182)
Hej Søren
Jeg har netop haft min TD5 bus hos LR Parts, og det er helt klart noget der giver mærkbar effektforøgelse.
Jeg kan anbefale et StageII upgrade. Om den har 230HK hvis man kører bilen på et rullefelt skal jeg lade være usagt, men bilen skyder som en raket og trækker hele vejen op igennem gearerne. På toppen går den hurtigere end man bryder sig om, i en kummefryser.
Med trailer kan man pludselig følge med lastbilerne, og ved solo kørsel accelrerer man som personbilerne.
Bilen har også fået en bedre motorgang. Når den startes står den ikke længere og halter, men spinder med det samme. Ring og få en snak med Peter hos LR Parts.
92379: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 19:48:22) (svar på 92376)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.228)
Inden er går fisk i 'Tun og TD5', vil jeg lige spørge, hvordan det ser ud med brændstoføkonomien efter tuning.

Om bilen får 170 eller 230 hk er for mig ligegyldig, men hvordan ser det ud med drejningsmomentet. Hvad siger målingerne der?

Er forureningsniveauet blevet sænket eller holder det sig bare indenfor max. tilladte ?

En dybere intercooler og en større turbo kan nedsætte forureningen.

Hvilket miljømærke kan den optimerede bil opnå ? En 3er eller 4rer ? Relevant for os, der kører i de tyske miljøzoner.
92387: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 21:48:49) (svar på 92379)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.90.182)
Som jeg har forstået det, er det ikke noget problem at trække 250HK ud af en motor. Problemet vil blot ofte ligge i, at man først opnår de 250 heste ved 5-6000 omdrejninger, hvilket gør det ubrugeligt i en LR.
Det drejer sig om at få en fornuftig kurve med et godt drejningsmoment hele vejen fra 800-4000 RPM. Et godt bundtræk når man kører med trailer er for mig vigtigere end at kunne skilte med 250 HK ved 5000 RPM.
Uanset antallet af heste på papiret, så opnår man en langt bedre kørekomfort end der er i bilen som standard.
Efter den er blevet trimmet hos LR Parts skyder den som en raket, og det er faktisk sådan at jeg ikke længere skal køre med bundgas for at komme ud over stepperne.
Kan kun anbefales.
Jeg kan prøve at lave en røggastest på bilen en af dagene, og se hvad den giver af værdier.
Umiddelbart er den synlige sorte røg ved belastning forsvundet. Den var markant før, når der skulle trækkes en tung trailer.
92381: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 20:32:24) (svar på 92376)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Tjek dette link og læs og lær. Der er også video klip på youtube tilhørende denne motor.
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=40056
Hvis de med så mange penge og så meget tid brugt kun kan få 208bhp ud af motoren (Det var denne jeg tænkte på før, huskede det dog som 220) Så skulle det undre mig hvis den kære Peter (som jeg ellers på ingen måder har nogle problemer med) Kan fremtrylle 42bhp mere! Det vil jeg gerne se på papir i så fald.

Til Paul: Ofte falder brændstofforbruget ved chiptuning da motoren har mere overskud. Med mindre selvfølgelig man er en hooligan bag rattet ;)
Kender dog ikke svaret på resten af dine spørgsmål.
92388: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 22:01:34) (svar på 92381)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.90.182)
92389: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 22:03:56) (svar på 92388)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.90.182)
eller denne:
http://www.youtube.com/watch?v=6kcaGKDh-ts&NR=1
Effekt kan man sagtens få ud. Det er kun et spørgsmål og penge og forurening.... :-)
92390: sv: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 22:26:54) (svar på 92389)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 79.138.170.121)
Hold da op vidste ikke at man kunne udvinde så meget sort røg af en td5 motor.

Har aldrig før set defender brugt til dørtræk.

Mvh. Jacques
92391: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 22:29:19) (svar på 92390)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.163.18.220)
Husk at chip tuning ikke er så velset rent lovgivnings mæssigt...


mvh

stephan
92393: sv: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (13-01-2010 23:09:19) (svar på 92389)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Haha læg mærke til at spejlene er slået ind for mindre vindmodstand! :D
92401: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (14-01-2010 09:00:14) (svar på 92367)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Der var et klubmedlem fra Reg. NSJ, der på et tidspunkt havde en defender der var voldsomt tunet af Peter hos LR-parts. Den var rigtig hurtig og havde mange kræfter og det var ejeren mig bekndt OK tilfreds med. Han boede ikke så langt fra mig, og når man kørte bag ham på Frederikssundsvej, så lagde han et tykt røgslør ud. Der ud over stod flere komponenter i transmissionen af i flere omgange. Der er jo en grund til at en R380 gearkasse hedder sådan - Den er designet til at kunne klare 380Nm, og når en standard TD5 allerede er over 300Nm, så burde en Stage 2 opgraderet motor kunne æde sådan en transmission, hvis ikke transmissionen også er opgraderet.

Og som en anden skriver, så er der lige spørgsmålet om det er lovligt? Der er nok ikke meget TÜV godkendelse på det.

Nu kan det godt være jeg lyder pessimistisk, men der skal ikke være tvivl om, at jeg selv synes en hurtig TD5 er fed.

MVH Jakob E S
92403: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (14-01-2010 09:15:06) (svar på 92367)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Søren.

Jeg har ikke forstand på mekanikken, men her du lige et link til, hvad Færdselsstyrelsen skriver om det rent formelle, som måske også er væsentligt at være opmærksom på.

http://www.fstyr.dk/da-DK/Service%20pages/FAQ/Koretojer/Tekniske%20krav%20til%20koeretoejer/Tuning%20og%20chiptuning.aspx

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
92405: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (14-01-2010 09:45:13) (svar på 92403)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jae det er jo ikke for at være hellig eller noget, men DL-RK kan jo som forening eller organisation hverken sanktionere eller bidrage til ulovligheder.

Enhver tuning der ikke kan synes/godkendes udføres derfor naturligvis kun på uindregistrerede biler, der kører på lukket bane. Ik'?

;-) Hilsen Niels
92406: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (14-01-2010 09:58:27) (svar på 92405)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Rolig nu, inden det kører af sporet.
Der må være flere konkrete erfaringer med tunede Td5 motorer og deres holdbarhed på længere sigt. Det er den viden jeg er ude efter.
Iøvrigt er det mest interessante (og relevante) i mine øjne mere moment, da gearkassen ikke ligefrem opfordrer til hurtige skift. Ellers skal gearkassen vel også opgraderes osv. Og så er det pludselig en helt anden historie. Iøvrigt er opgradering af bremser vel også ligeså relevant? Umiddelbart er 150-170 hk rigeligt i en Defender mener jeg (og jeg har prøvet hurtige biler).

LR hilsen - med tun eller ej
92410: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (14-01-2010 11:01:55) (svar på 92406)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Har du ikke fået konkrete svar da? Så har jeg ikke udtrykt mig klart nok.
En af mine gode kammerater har en chippet TD5 som ifølge chip producenten skulle have 170hk.
Han har kørt en del kilometer med det efterhånden, kan ikke huske præcist hvor meget men ihvertfald over 25Kkm. Det har fornyligt kostet en gearkasse, og så har motoren haft et problem med et stempel men diagnosen var vidst at det måtte have været et fremmedlegeme. Og det med gearkassen sker jo uanset hvad, det har vi jo hørt historier om mange gange, gearkasser GÅR bare til. Øget effekt får det til at ske hurtigere, men hvor meget hurtigere præcist er svært at sige.
Derfor mit første svar om at det virker som om at de svagheder TD5 motoren har viser sig uanset chiptuning eller ej.
92423: sv: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (14-01-2010 16:14:59) (svar på 92410)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.9.13.138)
"En vens" (der kan vist være forsikringsproblemer med chip tuning...) TD5'er fra 2002 blev chippet ved 40.000 km. Har nu kørt 130.000 km. uden problemer med motor eller gearkasse. Har kørt en del offroad og har i den tid knækket færre stikaksler end mine venner ( 1 stk).
Vær opmærksom på at man kan få systemer der tilsluttes via to små stik og et forlænger kabel. På denne måde rører man ikke ved den oprindelige CPU og den kan altid afmonteres på 30 sek. eller tages over i en anden bil.
Oplyst til at give ca. 160 HK, den har ihvertilfælde de ekstrakræfter der var savnet.

Mvh Anders Northeved
92436: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (15-01-2010 09:44:25) (svar på 92423)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
OK tak Anders, men det skiller jo i 2002 hvilken type man kan tilslutte sin Td5 osv. Er den du omtaler til en model fra 2001? Og hvor kan man købe? Det lyder perfekt at man kan tage den af eller med.

Tak

Tun - ikke kun på dåse
92449: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (15-01-2010 15:53:42) (svar på 92436)
Klaus Andersen #7704, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.227.191)
hej søren team bertelsen har den type man kan sætte på den kommer med en fin lille afbryderkontakt så man kan tænde og slukke efter behag.jeg har prøvet både den og den lille version fra lrparts begge virker rigtigt godt.dog skal der lige tilføjes at efter et bilskifte blev den nye td5 kørt til lrparts for optimering hvor lrparts brændte computeren af hvilket kosted mig 6000kr det er åbenbart den lille risiko der følger med ifølge dem.jeg vil anbefale at tage en snak med bertelsen den de har er der også 4 forskælige indstillinger på mener den giver ca 20% på det der anbefales mener prisen var ca 3500kr


bare min erfaring
mvh klaus
92478: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (16-01-2010 12:53:36) (svar på 92449)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.107.211)
Den skal jeg lige have igen - De brændte ECU'en af og DU skulle betale for det?

MVH Jakob E S
92487: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (16-01-2010 14:37:07) (svar på 92478)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.239.236.2)
Jo, Jakob,
jeg undrede mig også i første omgang, men har selv måtte sande, at sådan er værkstedslivet skruet sammen.
Et værksted smadrede køleren på min Jaguar og JEG kom til at betale det hele- det har jeg dom på.
De tabte noget, som slog hul. Kunne ikke bare loddes, men skulle udskiftes.
92489: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (16-01-2010 14:56:27) (svar på 92487)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.72)
Kære Jakob og Paul,

Sådan noget afhænger alt sammen af de nærmere omstændigheder, herunder dels hvad der helt præcist er sket (hændeligt, uagtsomt, forsætligt), og dels hvad der i øvrigt måtte være aftalt mellem parterne på forhånd.

Den modsatte vej rundt, kan man f.eks. også forestille sig tilfælde, hvor en kunde på et værksted eller hos en bilforhandler under besøg, besigtigelse eller prøvekørsel forvolder en skade, som kunden ikke nødvendigvis hæfter for. Også her vil det afhænge af de nærmere omstændigheder.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
92490: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (16-01-2010 14:57:54) (svar på 92489)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.72)
På en anden bil end sin egen forståes...
92526: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (17-01-2010 11:05:27) (svar på 92478)
Klaus Andersen #7704, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.227.191)
Ja det var ikke den opfattelse jeg havde af firmaet ud fra tidligere handler syntes de er rigtigt flinke og hjælpsomme med alle former for spørgsmål osv.
Det sidste var ikke helt så positivt de gik igang lidt over middag og det ville vare ca en halv til en hel time men begyndte at drille lidt det sluttede ca 1730 med en defekt ecu de havde en fra en ældre td5 liggene tror den var fra 1999 min var fra 2006 de fik bilen kørende men ikke godt men vi blev enige om jeg skulle låne den hjem til næste dag så ville de finde en anden (jeg bor ved kalundborg)
Efter at have talt med dem nogle gange dagen efter og dagen efter igen fik jeg af vide de ikke kunne få fat i en ny og derfor sendte den anden til rep i england og der ville gå ca 3 uger før den var klar det var jeg ikke helt tilfreds med da bilen kun kunne køre i tomgang eller minimum halv gas.
Jeg ringede så selv lidt rundt og fandt ud af at både bertelsen og glad havde en på lager og foreslog lrparts at få en derfra men uden held jeg måtte så selv købe en og få den monteret hos glad det viser sig så at de skal have den gamle i bytte der er et lille depositum på det forgik i oktober har talt med lrparts en del gange siden og min gamle ecu er ikke kommet retur endnu måske mig der var for utålmodig ved ikke men det kan have uheldige følger at lege med ecu`n
mvh klaus
92442: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (15-01-2010 11:26:57) (svar på 92367)
Mads Winther Hansen #6777, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.147.100)
Hej Søren,

En nær bekendt har en 2000 td5'er der er tunet til (opgivelser ihvertfald) 150 hk og 380nm. Den har været det siden den havde gået 20.000 og den er nu oppe på 220.000. Bilen har ikke kørt det voldsomme i terrænet men har prøvet lidt. Tilgengæld trækker den MEGET med trailer og også på lange ture (polen, tyskland). Brændstoføkonomien er ca. 11 om vinteren og opimod 12 om sommeren ved ca. 30 min brug af fyr før hver opstart. Mekanisk har der ikke været problemer endnu med gearkasser/aksler -eller andet for den sagsskyld. Det eneste "problem" der har været, er at den nu er lettere at sætte igang med uden at gå istå.

Hilsen Mads
92466: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (15-01-2010 21:09:43) (svar på 92367)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.58.156.80)
Hej Søren,
Jeg har en Disco II TD5 auto 2000, den har nu kørt 100000 km med en Allisport intercooler og et "plug and play" der består af to alu boxe der med to store stik er forbundet ECUen, monteringstid 30 sec. midterpotten er udskiftet med et rør fra TD5 Alive og har også monteret ERG rør så jeg har et rent manifold.det skulle så vidt jeg husker give i omegnen af 170 hk og et moment på 370,der er lagt vægt bundtræk og mellem området, jeg har været til syn 2 gange med eneste bemærkning, at det var da et flot forurennings tal, sidste gang gad han kun give gas to gange, jeg har ikke haft nogen problemer, de fleste heste er hjemme fra lige over tomgang det mærkes tydeligt når jeg henter tre paller træpiller på en 3500 kg trailer, den kører 10,5 km/l nu og lige over 11 om sommeren, prøv at se TD5Ailve.com og Allisport.com, jeg har kun gode erfaringer med dem begge, jeg skrev meget med Allisport inden jeg handlede, TD5Alive s hjemmeside kan man godt kloges af, Allisport har mere travlt med at svejse aluminium, end at have ordentlig gang i hjemmesiden, det er "bare" med at svinge Visakortet ;-) god fornøjelse - jeg har ikke fortrudt et sekundt.

mvh Per

Disco II TD5Alive og 90" V8 ( er der nogen der vil sælge en co2 kvote ;-)
92467: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (15-01-2010 22:00:51) (svar på 92466)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.239.236.2)
Interessante erfaringer, som du beretter om , Per!

Mht CO2-kvote, så find en skovejer og forær ham tre-fire træer, som han kan plante i skoven...

.. eller få skudt to kamphunde...
92561: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (18-01-2010 09:15:21) (svar på 92466)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Hej alle

Tak for alle indlæg. Generelt er der jo dermed intet dårligt at sige om lettere tun af sin Td5, hvis det blot foregår via eksperter og ikke overdrives. Interessant. Nu skal jeg blot vælge hvem der skal gøre det og hvilken type/mærke jeg skal bruge.
Jeg regner med også at montere et nyt mellemstykke på udstødningen, som giver lidt dybere/federe lyd.

Tak

LR hilsen
92567: sv: sv: sv: Tun og TD5 - hvordan går det i spænd? (18-01-2010 11:45:44) (svar på 92561)
Klaus Andersen #7704, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 194.182.251.15)
God idé! Især hvis du får chippet den bliver lyden endnu bedre!!! Mvh klaus