94496:
sv: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 22:38:30) (svar på
94488)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 85.165.150.52)
Som bekendt, Jeg kører en SIII One-Ton, Ex-Mil fra 74,herop i det Norske. Dvs Centerdiff findes ikke,og med gammel bladfjeder, så er der rigelig med "slup" i undervogn, som bliver ikke bedre af at køre på bløde 9:16 dæk, af landbrugs varianten, med rigtig bløde gummi!dog heftig pigget. Bilen har ARB Airlokkers. På glat is, kan jeg ikke lave hjulspin,med airlokkers slået til. Jeg kan lige klare det i 2 lavgear, i normal 4WD, da bilen har Turner St2. Top-Stykke, og 104Hk!
Umiddelbart har jeg indtrykket af at de overnævnte problemer som klub kammerater har, skyldes udelukkende de uegnet dæk.
Fex en skriver at BFG MT slår pirrouetter. Jeg er vild med BFG MT, men ikke til vinter. De der fodbold støvler er forrærerisk på is, selvom at de er suveræn i snedriver. BFG AT klarer sig bedre "på glatta", men de er heller ikke noget vinterdæk, mm de får pigge i.Dog synes jeg at A/T er et herligt dæk, allround.
Jeg tror ikke at en millimeter eller to slup i bøsninger på en 90/110 er det som giver udslag. Det har jeg fra fabrikken af, på en gammel serie bil!
Det som virker er "rigtig" vinterdæk, selv de pigfri. Vær også obs på at vinterdæk købt her i Norge, er væsentlig mere effektive end tilsvarende mærke modell, købt i DK eller Tyskland.
Tænk også på at der er væsentig forskel på at låse centerdiff,(på langs af bilen) og diff-spær på akslen,(på tværs af bilen) re Jens' indslag.
Min erfaring med moderne 4WD er, at hvis i tvivl, eller man mærker lidt "liv" i bagenden, så lås centerspær. Hvorfor kører de Serie Biler så godt på glat-føre?
Principielt, hvis en masse små millimeter ting, begynder at have stor inflydelse, så er der nok noget andet stort som egentlig er galt!